Følelsen vi alle kjenner på. Det handler om hverdagsangst.

Tenk hvis huset brenner mens jeg er på ferie, tenk om ungen min blir overkjørt på skoleveien, hva om jeg mister jobben, tenk om sjefen mener jeg er udugelig… hva, hvis dersom og tenk om!

Hverdagsangst kalles den følelsen vi stort sett alle innimellom kjenner litt på og som faktisk kan sees på som positiv så lenge den ikke tar fullstendig overtaket.

Tekst: Berit Kvifte

Vi trenger trygghet for å våge, men også angst for å vinne. Det er energi i angsten, hevder professor i psykologi, Paul Moxnes, som har sett nærmere på hverdagsangsten som stadig får et fastere grep hos arbeidstagere. Arbeidsplassen blir en stadig tøffere arena der prestasjonsangsten øker. Så vel sjefer som kollegaer vurderer og tester hverandres prestasjoner ved hjelp av anonyme tilbakemeldinger, og dette skaper sterk utrygghet og uro i mange. Det kreves at du skal prestere og levere maksimalt 24/7, og gjør du ikke det, står andre vitale og yngre krefter klar til å ta stolen din. Raten av sykemeldinger har gått til værs, og en god del av disse er årsaket av utbrenthet, motløshet og psykosomatiske problemer relatert til arbeidslivets stadige krav til omstillinger, endringer og omorganiseringer.

”Varm og kald angst”

Den trygge er den som tør å utsette seg for angsten. Reddest er den som aldri våger å være redd. Målet er ikke å oppnå en angstfri tilværelse. Angst er energi, men man må bygge opp en grunnleggende trygghet for å kunne møte, frykte og utnytte den. ”Varm angst” gir positiv energi og fremmer en prosess, ”kald angst” er negativ og stopper prosessen. Angsttoleranse er det samme som trygghet, skriver professoren i sin bok, ”Positiv angst” som er en revidert utgave av boken ”Hverdagens angst” som utkom i 1988, og hvis prinsipper i boka fortsatt lever i beste velgående.

Hverdagsangst som de fleste av oss hilser på flere ganger daglig deler Moxnes opp i den ”kalde” og den ”varme” angsten. Den kalde angsten er den som gjør oss stive av skrekk og gjerne fører til jernteppe. Den varme kjennetegnes av en indre rastløs uro og søvnløs energi. I sine foredrag peker psykologiprofessoren på at den kalde angsten lammer oss, mens den varme driver oss til mestring og handling. Angst er en form for intelligens, og det er den ”varme angsten” som arbeidsgiverne trenger.

Det er også verdt å vite at angst er for sjelen det som smerte er for kroppen. Det å ikke være redd er like skummelt som det å mangle evnen til å kjenne fysisk smerte. Angst spenner fra litt kribling i magen til lammende panikk. For Moxnes er det viktig å kalle hele dette spekteret for angst slik at den blir mer dagligdags, og for at helsevesenet ikke får monopol på den.

Verdens reddeste spesialist på angst

Psykologiprofesssoren har ved en rekke anledninger fortalt at han er verdens reddeste angstspesialist. Når han blir redd, vet han at det han han holder på med er viktig. Moxnes har blitt spesialist i alt det han har vært livredd for! Han er redd andre mennesker, og har blitt psykolog. Han frykter grupper, og har spesialisert seg på gruppepsykologi. Organisasjoner skremmer ham, men han er blitt professor i organisasjonspsykologi. Det er det store paradokset ved angst.

Viljen avgjør

Å snakke i forsamlinger eller bli invitert i et storslagent selskap får mange til å svette på ryggen. Det avgjørende er om du tør å møte det som skremmer deg eller velge å la være.

Tryggest er den som tør å utsette seg for angsten. Reddest er den som aldri våger å være redd. Målet er ikke å oppnå en angstfri tilværelse. Angst er energi, men man må bygge opp en grunnleggende trygghet for å kunne møte, frykte og utnytte den. Og så må man utsette seg for det man frykter, om og om igjen. Aller best er det når du og spesielt når din tale står spikret i programmet. Da kan du ikke bakke ut, samme søren hvor nervøs du er. Vel, med mindre du velger å simulere hjertekrampe slik at du blir hentet i ambulanse og fraktet bort.

Pysa eller tigeren?

Den som har sceneskrekk, skal ikke til legen, men på scenen. Den som har taleskrekk skal ikke bestille time hos psykologen, men finne seg en anledning til å holde et innlegg. Den friske angsten trenger handling, ikke behandling, skriver Moxnes og viser til forskning som viser at det i svært liten grad finnes spesifikke hormoner eller nevrofysiologiske mønstre for de ulike følelser. Uansett følelse, så er det stort sett den samme stresshormon-cocktailen som kyles ut i kroppen og får hjertet til å slå raskere, og gi besvimelsesfornemmelser og kvalme. Hvilken følelse vi får, beror i stor grad på hvordan vi fortolker kroppens uro og den situasjonen vi befinner oss i. Denne fortolkning skjer mer eller mindre ubevisst i løpet av brøkdelen av et sekund. I dette korte øyeblikk bestemmer hjernen om vi skal elske eller hate, flykte eller slåss. Når ingen fluktmulighet lenger finnes, kan angsten, paradoksalt nok, vendes til trygghet, faktisk noen ganger til en sterk og «sykelig trygghet». Pysa som var trengt i et hjørne er plutselig blitt en tiger!

Coachen: Bruk angsten til noe konstruktivt!

Henny Ekerhovd er utdannet NLP Master coach, hypnoterapeut med grunnutdanning i EFT og har spesialisert seg på karriere, coaching for økt selvtillit og personlig utvikling.

Henny Ekerhovd

-Personer som kaver med hverdagsangst har nødvendigvis ikke noe hos psykologen å gjøre. Blir den for plagsom, kan du faktisk selv klare å komme deg ut av den. Om du vil. Det første du må gjøre, er å være ærlig med deg selv og stille spørsmål om hvorfor du lar hverdagsangst og katastrofetanker få ferdes fritt i hodet ditt og oppta plass. Det er viktig å skille mellom det bevisste og det ubevisste. Still for all del ikke spørsmålet til din logiske og rasjonelle del av hjernen, men gå til følelsene dine og ta en ”peptalk” med dem, sier Henny til TV-helse.

– Spør deg selv om hva er det frykten vil deg?  Hva vil jeg innerst gjøre? Hvorfor vurderer jeg å la meg stoppe? Hva får meg til å tvile? Har jeg noen gang opplevd at det jeg fryktet faktisk har skjedd? Hvordan vil livet mitt se ut dersom det jeg frykter faktisk ikke skjer? Hvis det skjer, hvem vil det påvirke og hvordan? Hva vil det bety for meg? Noen ganger kan du sitte igjen med svaret ”ikke gjør det”, mens andre ganger: ”jeg vil, men jeg er likevel litt redd”. Ta en ”medarbeidersamtale” med deg selv, utfordrer Henny som råder sine kunder til å ta denne ”samtalen” når du har lagt deg for kvelden. Sov på det! Mens du sover jobber underbevisstheten for deg. Kanskje våkner du med vissheten om at alle de tingene du frykter ikke er store nok til å ta fra deg den gevinsten du vil oppnå om du faktisk gjør det. Med det får du mot til å sette i gang!

Ut av comfortsonen

– Frykt og hverdagsangst flyter i hverandre, og har sine negative og positive sider. Det kan være positivt med frykt, fordi den får deg ut av comfortsonen og dermed tvinger deg til å se nye muligheter og finne nye svar, gjøre endringer og utfordre deg. Hadde ikke idrettsutøverne følt på frykten, ville de neppe ha prestert bedre og bedre. Den sunne frykten gir dem ”adrenalinkicket” til å yte mer.   De hadde stagnert. Samme er det med oss arbeidstakere, hjemmeværende eller studenter. Frykten kan være en sunn pådriver. Den usunne frykten er den som holder oss tilbake, som forteller sinnet ditt at du er truet, at du kommer til å mislykkes, ikke fortjener det, eller at du tror du ikke er god nok og helst bør holde deg innendørs. Jobben er å identifisere frykten, bli kjent med dens fordeler og bakdeler – bli venn med den!

Noen spesifikke teknikker

– Sett deg i en behagelig stilling, bruk fem minutter. ”Snurr film” i hodet der du fokuserer KUN på det positive du vil oppnå om du virkelig realiserer det du ønsker deg. Kjenn, se og forestill deg hvordan det vil være for deg. Det er bedre å skape disse bildene i eget hode – ikke la andre forteller deg hvordan du skal føle, tenke og forholde deg til det du opplever. Det er du som må leve med de valgene du gjør og i ditt hode er det kun èn sjef: DEG” sier Henny Ekerhovd-

(Rammesak)

Omdanne kald angst til varm angst

Her er noen enkle regler for hvordan du kan tenke og gjøre for at den normale angsten blir varm og energisk og ikke kald og energitappende:

*Si ja til angsten. Det ligger mye styrke i sterk angst. Uten angst, ingen læring.

  • *Utsett deg for de vanskelige situasjonene – gang på gang.
  • *Ta angsten med deg videre, og lev med den. Ikke tro du skal bli kvitt den.

* Bare de reddeste lever angstfritt, fordi de aldri utsetter seg for truende situasjoner.

  • *Alle trenger trygghet som base, men husk at energien ligger i angsten.

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.