Spis mat som er bra for tarmbakteriene dine, det er med på å gi deg god helse. Har du feil bakterier eller for lite bakterier? I intervjuet under med Tv-Helse forteller hun fra sin erfaring hvor viktig det er med nok og riktige næringsstoffer for å balansere stoffskiftet.

Oddveig Myhre anbefaler grønnsaker til hvert måltid samt lettfordøyelige proteiner og understreker at det er viktig at du kan fordøye maten din. Tungfordøyde proteiner krever mye magesyre, noe som personer med ubalanse i stoffskifte ofte har for lite av.

SE OGSÅ: Syntetisk stoffskiftemedisin gir ikke alltid ønsket effekt

Mat, vitaminer og mineraler

Oddveig forteller at fiber i hovedsak bør komme fra grønnsaker og ikke fra kornprodukter. Anbefalte fettsyrer er smør, avocadoolje, kokosolje og extra virgin olivenolje (på maten etterpå, ikke til steking)

Å ha nok jod er nødvendig for å lage stoffskiftehormoner og man trenger også jern, selen sink og D-vitamin for at denne prosessen skal gå bra, forteller Oddveig.

Andre vitaminer som C-vitamin, E-vitamin B2, B3 og B6 går også med i prosessen om å lage stoffskiftehormoner. Nok B12 trengs også for en balanse i B-vitaminene.

LES OGSÅ: Manglet vitamin B12 – ble diagnostisert som schizofren

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.