Stressa? Spill kan være løsningen

Gaming online. Bilde: Clem Onojeghuo. Lisens: Unsplash.com (free use)
Gaming online. Bilde: Clem Onojeghuo. Lisens: Unsplash.com (free use)

Stress har blitt en vanlig del av vår hverdag. Det sies at litt stress kan være bra. Det får oss til å tenke klarere og komme oss ut av farlige situasjoner. Men i dagens samfunn har langvarig stress blitt en såpass stor del av vår hverdag at ulempene blir flere enn fordelene.

Hva kan vi gjøre? Svaret kan ligge i noe så enkelt som spill og moro.

Stress påvirker hele kroppen

Vår fysiologiske responssystem er litt utdatert. Når vi opplever en stressende situasjon utløser kroppen vår to hormoner, adrenalin og kortisol, som øker din hjerterytme og sender ekstra blod til dine muskler. Alt dette er ment for å gi deg ekstra styrke til å komme deg vekk fra farlige situasjoner.

Problemet er at dette responssystemet reagerer likt uansett om du er i fare for å bli fysisk angrepet eller om du har en viktig leveringsfrist på jobben. Og konsekvensene kan være farlige. Kronisk stress, det vil si alt som varer lengre enn tre måneder, kan gi deg fysiske så vel som psykologiske lidelser.

Folk som opplever kronisk stress sliter oftere med hodepine, halsbrann, høyere blodsukker, høyere blodtrykk, mageproblemer, muskelsmerter, nedsatt sexlyst, osv. I tillegg, opplever mange at de blir lettere irritert, opplever flere angstanfall, og lengre perioder med depresjon.

Få mer endorfiner

Hvis du gjør et kjapt søk på hvordan du kan håndtere stress, vil du stort sett finne trening og mindfulness. Enkle kilder vil oppfordre deg om å snakke med venner og familier, og i mer tunge tilfeller, med en psykolog.

I det siste har det også blitt gjort en del forskning på hvordan spill, lek og moro kan også være en løsning på våre stressproblemer. I bunn og grunn, alt som skjer i kroppen når vi trener, mediterer eller tilbringer tid med våre kjære er at produksjon av adrenalin og kortisol senkes, og vi produserer mer endorfiner.

Endorfiner utløses også når man lærer noe nytt, jobber mot et bestemt mål eller gjør noe som er underholdende. Dette er fordi hjernen vår liker å utvikle seg og bli bedre og bedre – og alt dette kan man få ut av å spille.

Spill og chill

Det er mange måter du kan spille på. PC og konsollspill er en mer tradisjonell måte å spille på, men det trenger ikke å være den eneste løsningen. Mobilapper kan være en fin og også mindre tidkrevende måte å ta et avbrekk fra hverdagen. Det samme gjelder online casino.

Å spille på nettcasino er kanskje ikke det første man kommer på når man tenker på når man er stresset, men hvis man ser nærmere på det, har casinospill mange av hovedelementene som er nødvendig for å utløse endorfiner.

For det første, kan casinospill være svært underholdende. Hos de fleste nettcasino kan du finne et stort utvalg av spill: alt fra spilleautomater til bord- og kortspill. For det andre, å lære seg reglene for et nytt spill du ikke kan være en god måte å gi hjernen din nytt kunnskap på.

Du kan også tjene litt. Mange online casino gir casino bonus til alle spillere. Med andre ord, du får ekstra midler til å spille (og dermed få lengre spilletid) og vinne mer. Nøkkelen til å bruke nettcasinoer til å håndtere stress er å satse litt og litt av gangen, og på spill som har større utbetalingsprosent.

Bedre på å håndtere stress i lengden

En studie fra Nederland så på hvordan håndteringsmekanismer spillere brukte for å takle stress ble påvirket av ulike type spill. Det de fant ut av de fleste type spill belønner spillere for å være bedre til å håndtere stress, fordi det får spillere til å spille lengre. Forskerne fant ut at mange spillere ble faktisk bedre på å takle stress i hverdagen ved å spille regelmessig.

Det betyr at å spille, uansett måten, vil ikke bare føre til mindre stress der og da, men også føre til at du blir bedre utrustet til å håndtere stress senere.

Tekst: Ekstern forfatter

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.