Løping er stadig en populær form for trening. For folk som bor i byene er det enklest å bare lukke døra bak seg og løpe på asfaltunderlag i nærområdet. Alle har kanskje ikke noe valg når det gjelder underlag og man sparer tid på å bare legge i vei.

Støtene som kommer mot rygg og hofteparti når vi beveger oss på harde og flate underlag, kan føre til slitasje i for eksempel hofteledd, knær og rygg som igjen kan føre til skader. Føttene, beina og resten av kroppen er ikke konstruert for å løpe på et kunstig flatt underlag. Relativt hardt underlag gir svært ensformig belastning. Asfalterte gater og veier kan også helle litt til den ene siden, og belaster i så fall kroppen skjevt.

Orientering fremfor maraton

Når vi har et valg, bør vi mosjonere eller oppholde oss mer på mykere og mer variert underlag som gress eller skogssti, ikke på asfalt eller harde, rette flater i et helsestudio eller en gymsal. Å løpe på grus er bedre enn på asfalt, og å forflytte seg langs stier eller direkte i terrenget er bedre enn på grus. Når vi kan velge et mer variert underlag sliter vi mindre på kroppen. Det kan lønne seg i det lange løp. En idrett som orientering vil derfor stelle bedre med kroppen enn maratonløp på asfalt. Skogbunnen er myk og ettergivende og ujevn nok til å skape variert belastning for føtter og bein. Det er noe av det beste underlaget å løpe på. Skogen er dessuten fin natur å løpe i, og skogsstiene morsomme å løpe på.

Moderne livsmiljøer

De fleste av oss går mesteparten av dagen på unaturlige underlag som harde gulv og asfalt, og ikke på gress eller variert skogbunn. Asfaltering av tur- og gangveier, skolegårder og lekeplasser er kunstig og unaturlig utforming av moderne livsmiljøer. Menneskekroppen er formet for regelmessig og variert fysisk aktivitet på vekslende underlag. Ingen bør bli overrasket over at barn i dag får dårligere motorikk og kroppskontroll. Betong og asfalt er i hovedtrekk fremmed for oss evolusjonært sett.

I sommerhalvåret kan du variere med å trene på gress, grus, sti og skogsvei og kunstdekke. Selv om det ikke er nok forskning som sikkert kan si at asfaltløping fører til skader, kan det å variere med hvilket underlag du løper på gjøre deg mindre stiv og støl, og kanskje bidra til raskere restitusjon.

Kilder:

https://spurt.no/lope-pa-asfalt/

https://aktivtrening.com/trening/loping/guide-slik-bor-du-lope-pa-de-ulike-underlagene

 

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.