Det finnes i dag ingen medisin eller vaksine mot Korona-viruset. Derfor må vi tenke strategisk på hvordan støtte vårt medfødte immunforsvar med riktig mat og diverse tilskudd.

Tekst: Bertil Wosk, ernæringsfysiolog

Bertil Wosk, ernæringsfysiolog

Virusinfeksjoner skyldes ofte mangel på flere næringsstoffer, men hvordan skal du forebygge og skjerme deg best mulig mot viruset med hjelp av mat og tilskudd?

Virus er en naturlig del av livet og har vært på jorden siden tidendes morgen og kommer til å være her så lenge det finnes levende organismer. Akkurat som bakterier, så har vi virus i kroppen. Forskere har oppdaget at vi har 100 ganger flere virus i kroppen enn celler! Det betyr ikke at de er våre fiender, men de må være der som en del av vår utvikling og hverdag. Gjennom kontakt med virus gjennom lange tider har vi til og med inkorporert virusgenom i vårt eget DNA.

Dersom vi blir alvorlig syke, kommer det av at vi har et nedsatt immunforsvar som ikke er i stand til å holde virus på avstand. Menneskeheten hadde helt enkelt ikke overlevd om vi ikke hadde hatt immunforsvar for å håndtere virusinfeksjoner.

Aerosoler

All influensa spres gjennom direktekontakt – ved at du tar på ting eller overflater der viruset kan overleve i opptil flere timer. Framfor alt er det dråpesmitte vi skal passe oss for. De smittsomme dråpene kan ha en radius på opptil én meter og faller raskt i bakken, men om dråpene er veldig små, kalles de for aerosoler og kan holde seg i luften i lang tid.

Koronaviruset smitter både gjennom dråpesmitte og aerosoler, noe som gjør at viruset er enda mer smittsomt fordi det kan overleve i flere dager utenfor kroppen.

Enkel forebygging!

Siden det ikke finnes hverken medisiner eller vaksiner tilgjengelig, er det eneste fornuftige å ruste opp vårt eget immunforsvar og redusere smittespredning med enkle tiltak.

Slik ruster du opp kroppens krigere!

C-vitamin
Vitaminet er viet stor oppmerksomhet allerede og forskere i Kina er allerede i gang med tre studier. Vitaminet har lenge vært kjent mot mange typer ulike virusinfeksjoner. Alle pattedyr med unntak av et fåtall arter, deriblant mennesket, produserer sitt eget C-vitamin.

Myndighetene anbefaler en døgndose på 70-80 mg C-vitamin per døgn, noe som er nok for å forebygge skjørbuk, men langt fra den mengde som kroppens hundretalls funksjoner som trenger C-vitamin. Som forebyggende, bør du sørge for opptil 1000 mg per dag.

LES OGSÅ: Vitamin-C har effekt på virus og lungebetennelse

D-vitamin
Det er vel kjent fra studier at D-vitamin påvirker immunforsvaret. Mangel på dette vitaminet er en av årsakene til at man lett smittes.

Globale studier viser at D-vitamin virker forebyggende på forkjølelser og influensa.

Magnesium
Det trengs magnesium for å aktivere D-vitamin. Har du mangel på magnesium, hjelper det lite å ta store doser D-vitamin fordi vitaminet «vasker ut» magnesiumet ut av kroppen. Ta minst 200 mg lett-opptakelig magnesium per dag.

Sink
Sink er veldig viktig for immunsystemet og for å bekjempe virus. Sink blokkerer coronavirus i cellekulturer. Får du i deg Sink innen 24 timer fra du kjente symptomer, vil det forkorte sykdomstiden.Ta 25 mg Sink per dag.

Selen
Selenmangel fører til et «nedjustert» immunforsvar og bedre muligheter for virus til å formere seg. Jordsmonnet i store deler av Europa er selenfattig, noe som er et godt argument for å supplere kosten med selen. Selenmangel øker dødeligheten hos pasienter som er underlagt intensivpleie. Mangel på vitaminet kan også gjøre det mulig for virus å mutere til alvorlige former.

Mange virus er i stand til å «stjele» selen fra kroppen. En mild form for influensavirus kan bli mer aggressiv ved selenmangel viser studier på mus.

Ta 200 mikrogram selen per dag.

SE OGSÅ: Mangel på mineralene sink og selen over tid kan gi kroniske sykdommer

Andre næringsstoffer
Virusinfeksjoner er ofte assosiert med mangel på flere næringsstoffer. Sørg for variert kost med mye frukt, bær og grønnsaker.

Det finnes også sopper som modifiserer immunsystemet, spesielt har chaga-soppen viset seg å ha antivirale egenskaper.

Betaglukan
Betaglukan fra bakegjær stimulerer immunsystemet og gjør det bedre rustet til å fighte virus. Studier viser at sykdomsforløpet hos de som fikk en daglig dose med betaglukan når de var forkjølet, var istand til å jobbe. Barn (1-4 år) som fikk betaglukan, fikk færre luftveisinfeksjoner.

Humussyre
Humussyre er et av naturens mest komplette immunstyrkende kompleks. Det har blitt testet og vist seg å være en kraftig bredspektret antiviral, effektiv mot en rekke virus. Humussyre legger seg som en hinne på viruset og forhindrer at de fester seg på celleflaten. Dermed kan ikke virus trenge inn i cellen og formere seg.

FAKTA om Covid-19

  • Coronaviruset ligner ikke på sesonginfluensa
  • Covid-19 sprer seg mer effektivt
  • Covid-19 har lang inkubasjonstid; 2–14 dager med registrerte tilfeller opp til 27 dager.
  • Personer er smittsomme også i inkubasjonstiden tross at de ikke har symptomer eller viser tegn til sykdom.
  • Spredning skjer gjennom dråpesmitte, men også via aerosoler som svever rundt i luften i flere timer.
  • Covid-19 kan overleve på overflater som for eksempel dørhåndtak i opptil 9 døgn.
  • Covid-19 gir større risiko for alvorlige komplikasjoner.
  • Covid-19 har høyere dødelighet. Per i dag en CFR (Case Fatality Rate) på mer enns 3 prosent sammenlignet med 0,1 for den årlige influensaen.

Det viktigste er god håndhygiene.

Det kan ikke sies for ofte; vask hendene, vask hendene, vaske hendene og eeeeeeenda en gang til ! Bruk såpe og varmt vann. Ingenting gjør det mer vrient for virus enn såpe og vann! Bruk papirhåndkle som slenges rett i søpla eller bruk hver sitt håndkle om dere er flere under samme tak.

  • Host & nys i albuhulen
  • Ikke «plukk deg i ansiktet». Om så; vask hendene først.
  • Ikke oppsøk større samlinger av folk. Er det kø i butikken, vent med å stå i denne til det løser seg opp. Bruk gjerne engangshansker når du handler.
  • Unngå kontakt med syke.
  • Daglig neseskylling. Det gjør at virus ikke så lett greier å feste seg i nesens slimhinne. Ta 1 spiseskje koksalt til ½ liter lunkent vann. «Snus inn vannet» flerre ganger. Lag en ekstra liten blanding med honning som du løser opp som du bruker som en «finish» før du smører nesen inn med litt olje – spesielt mandel eller sesamolje. Oljen gjør at «viruset glir av» slimhinnen. Flere tyske overleger anbefaler denne metoden.
  • Luft godt flere ganger om dagen !
  • Sørg for god søvn. Sov ordentlig, helst 7-8 timer. Studier viser at immunforsvarets evner til å bekjempe virus styrkes av en god natts søvn.
  • Unngå stress. Stress sammen med dårlig søvn senker immunforsvaret kraftig.
  • Spis næringsrik mat og styr unna sukker og raske kullhydrater. Sukker reduserer immunforsvarets evner til å bekjempe infeksjoner. I en studie ble det vist at om du fikk i deg 100 gram sukker, så ble neutrofilenes (hvite blodlegemer) evne til å spise opp bakterier redusert i opptil fem timer. Med andre ord; spiser du sukkerholdig mat eller drikker flere ganger om dagen, blir det ikke mye futt i kroppens krigere !

 


Tekst: Bertil Wosk, ernæringsspesialist | Oversatt og bearbeidet av Berit Kvifte

Kilde

Holistic Blogg

TV Helse informerer om alt innenfor helse, medisin, skjønnhet, kosthold og trening som kan ha betydning for deg og din livskvalitet. Vi vil gi deg gode råd og nyttige tips som kan bidra til at du blir i stand til å gjøre riktige valg i forhold til din egen helse.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.