Denne sommeren blir det ikke utenlandsreisingen som forårsaker mageproblemer. Men selv med innenlandsreiser kan det i ferien oppstå uregelmessigheter i magen vi helst skulle vært foruten.  Bare det at vi kommer ut av vår daglige rytme og rutiner gjør at fordøyelsen kan slå seg vrang.

Få ting kan ødelegge ferien så mye som magesmerter og ubehag med fordøyelsen. Nye matvaner med sene, gjerne større og lengre frokoster, sene grillmiddager, ofte mer alkohol, desserter og drinker. Kanskje mindre aktivitet og bevegelse og latere dager også gjør sitt. Når vi endrer både mat og miljø endres også bakteriefloraen i tarmen.

Her er tipsene for de som ønsker å gi magen en rolig sommer.

Det er vanligvis magen som får merke det når vi har ferie og reiser. Endrede mat og drikkerutiner kan forårsake problemer med halsbrann, fordøyelsesbesvær, magesmerter og oppblåst mage.

Men det er mye du kan gjøre ved forebygging og også akutthjelp hvis du merker at magen er ute av sin vante rytme.

Forebygge med melkesyrebakterier

Melkesyrebakterier hjelper kroppen med å balansere sin egen bakterieflora og fremmer normal fordøyelse. De gode bakteriene er gode venner å ha på turen. Balanse i tarmbakterier har vist seg å være viktigere enn tidligere antatt, spesielt for å hjelpe kroppen til å opprettholde motstand mot fremmede bakterier. En god idé kan være å styrke magens eget forsvar i god tid før reisen, og du vil redusere risikoen for å oppleve ubehag ved turistmage. Det finnes en rekke produkter på markedet som kan være nyttige å starte med før man starter på «ferie-uvanene».

Halsbrann og kulemage?

Det viktig at man opprettholder væskeinntaket. Drikk mye vann, voksne trenger cirka 1 1/2 – 2 liter per dag, kanskje mer hvis det er varmt og man svetter mye. Men når mageubehaget allerede er et faktum, og halsbrann, ballong mage, magesmerter – eller til og med matforgiftning og oppkast og diaré – er et faktum, da trenger vi akutt hjelp. Kiselgelé kan hjelpe deg.  Geléen binder gasser og eksiterende stoffer i mage-tarmkanalen og beskytter slimhinnene i mage og tarm, noe som har en positiv effekt på flere typer gastrointestinale problemer. Fordi det er mildt og virker lokalt i magen, kan kiselgelé brukes i både akutte og kroniske problemer, for midlertidig og langvarig behandling. Det er heller ikke vanedannende for tarmene, noe som betyr også kan brukes til barn. Syrenivået i magen senkes ikke av geléene på samme måte som av medisiner. Dette betyr at maten fortsatt brytes ned på en normal måte i magen og næringsstoffer kan absorberes i tarmen.

Full stopp?

Prøv å være i litt bevegelse på en måte som er tilgjengelig der du er, stillesitting kan også bidra til at man blir forstoppet. I tillegg er det viktig at man prøver å gå jevnlig på toalettet. Det er fort gjort å utsette toalettbesøk når man for eksempel sitter lenge i bil eller på tog. Men for lange perioder imellom kan føre til at man blir mer forstoppet.

Forstoppelse oppleves for de fleste svært ubehagelig, og man ønsker selvfølgelig en rask løsning. Ved å kombinere fiberrike frukter som fiken, svisker, rabarbra og dadler hjelper du avføringen til å komme i gang og sørger for at magen fungerer som den skal. Tilskudd av C-vitamin og magnesium kan også virke lakserende. Matvarer med hvitt mel som hvitt brød og pasta, ris, te og blåbær, derimot, er blant de tingene du bør ligge unna for å unngå forstoppelse.

Kilder:

https://www.kk.no/helse/slik-unngar-du-forstoppelse-i-ferien/67756152

https://kurera.se/forebygg-och-bota-semestermage/

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.