Man tror kanskje det er i jula og mørketiden som er tiden på året folk i Norge sliter mest med angst og depresjoner. Men det er heller når sola begynner å glimte til om våren at vi blir nedbrutt. SAD eller sesongavhengig depresjon rammer flest om våren.

Det er mange grunner til at man har angst og depresjon og det er en økende lidelse i dagens befolkning. NAV-statistikk fra 2014 viste at 35 prosent av de uføretrygdede skyldtes psykiske lidelser. En del depresjonssymptomer og andre psykiske lidelser kan riktignok forbedres og bli borte ved hjelp av livsstil og kostholdsendringer. Men der ernæring, tilskudd og fysisk aktivitet ikke strekker til, og der livserfaringer og traumer spiller en stor rolle, kan våren og sommer være desto tyngre enn mørketiden man akkurat har lagt bak seg.

På helsedirektoratet sine nettsider står det at det til enhver tid er mellom 6 og 12 prosent av befolkningen i Norge som sliter med depresjon. I tillegg står det også:

«Depressive lidelser varierer både i intensitet og varighet. Styrken varierer fra mild depresjon til alvorlig depresjon med selvmordsfare.»

Hunt-undersøkelsen gjort av forskere ved NTNU, Universitet i Bergen, St. Olavs Hospital i Trondheim og Rikshospitalet fant at det var en sammenheng mellom de månedlige variasjonene i selvmordstilfeller og samsykeligheten av angt og depresjon. Og man ser at måneder med størst selvmordsfare er i april, mai og oktober.

 

Hvordan vet jeg om jeg er deprimert?

Symptomene på om du er deprimert varierer, men de har noen klassiske kjennetegn:

    • Søvnproblemer
    • Økt appetitt
    • Vekttap
    • Rastløshet og angst
    • Mister lyst på sex
    • Håpløshet
    • Suicidale tanker
    • Usosial og mer introvert

 

Foruten dette byr våren på andre utfordringer som kan virke uoverkommelige ved angst og depresjon. I dagens samfunn via blant annet sosiale medier blir man sterkt påvirket til å tro at nå er tiden kommet for å ha det gøy og være ute i solen. Vi får et falskt bilde å leve opp til med at alt skal være 100% hele tiden. Slik er det ikke for de fleste.

Depresjon endrer tankemønsteret. Negativitet kverner rundt i hodet og man blir svært opptatt av andres avvisning og uvenneligheter. Håpløshet og verdiløshet står i sentrum og omsorg og vennlighet registreres nesten ikke. Angst og depresjon må man ta alvorlig. Den har også stor påvirkningskraft på de nærmeste.

For å hjelpe deg på veien finnes det mange gode råd. Sykepleier og coach Linda Fjelldalen snakker i denne videoen om enkle tips som kan gjøre det lettere for dem som opplever en stressende hverdag.

 

Kilder:

https://www.nrk.no/livsstil/deppa-nar-det-gar-mot-var_-1.4864435

https://www.ntnu.no/hunt4/

https://www.fhi.no/historisk-arkiv/artikler/psykisk-helse/depresjon—faktaark/

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/AAP+nedsatt+arbeidsevne+og+uforetrygd+-+statistikk/Nyheter/psykiske-lidelser-er-vanligste-%C3%A5rsak-til-uf%C3%B8retrygd

 

 

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.