I vårt samfunn er evnen til å tilegne seg informasjon og bruke den effektivt noe av det som øker vår evne til å få et bedre yrkesliv og legger grunnlaget for god livskvalitet. Derfor vil riktig ernæring til hjernen kunne utgjøre en betydelig forskjell for å få en bedre hverdag og lykkes i bedre i livet.

Tekst : Birthe Storaker

Moderne livsførsel utsetter både kropp og hjerne for mye stress og belastning. I tillegg puster vi overfladisk og beveger oss for lite. Energi blir omdirigert for å håndtere våre avgiftningsbehov, og som en følge av det negativ påvirkning på det aktive organene i kroppen vår, som hjernen, hjertet og musklene. Det kan føre til at vi føler oss uvel, opplever utmattelse og kognitive utfordringer. Vi kan også utvikle atuoimmune lidelser, hjerte- og karsykdommer og kreft som følge av dette.

SE OGSÅ: Får barn i seg for mye tilsetningsstoffer?

Fjerning av giftsoffer

Avgiftning betyr i praksis å fjerne giftstoffer fra kroppen. Kroppen din avgifter seg selv hele tiden, det gjelder også hjernen. Men på grunn av at vi er eksponert for næringsfattig og inflammasjonsfremmende mat, alkohol, tobakk, medisiner og fremmede stoffer som tungmetaller, kjemikalier, og mikroorganismer, kan våre naturlige avgiftningssystemer bli overbelastet. Det finnes giftstoffer i alt fra kaffe og mat som ikke er økologisk til skjønnhetsprodukter og vaskemidler. Kroppen klarer rett og slett ikke å kvitte seg med avfallsstoffene. Usunne metabolitter kan akkumuleres og til slutt utløse mitokondriell dysfunksjon, metabolske mangler, immuntoksisitet og resulterende nevroinflammasjon.

Hvordan skal en få hjernen til å fungere best mulig? Det første trinnet for å avgifte hjernen riktig er å redusere og eliminere giftstoffer fra livsstilen vår, for eksempel å unngå syntetiske kjemikalier når det er mulig. Så må vi rense hjernen for tungmetaller, gifter og kjemikalier og videre sørge for at den kan ta opp næringsstoffer på en effektiv måte.

Søvn. Ifølge ny forskning rapportert i World Economic Forum, er avgiftning en egen del av hjernehelsen. En stor del av denne avgiftningsprosessen, med oppsamlet avfall, renses ut når vi sover. Hjernen avgifter seg selv akkurat som resten av kroppen, fjerner giftstoffer og cellulært avfall for å opprettholde sin sunne funksjon. Derfor er 7-8 timers søvn uten at giftstoffer og annet i hjernen forstyrrer dens funksjon viktig. Uten nok søvn er det vanskelig å få hjernen til å fungere gunstig. Forskere sier at REM-søvn (søvnstadiet hvor vi drømmer) gir det gunstigste miljøet for å starte hjernens avfallsfjerningsprosess.

Kostholdet er av stor betydning. Prøv å spis mest mulig økologisk, praktiser periodisk faste, pass på å ha en god væskebalanse. Unngå mat du ikke føler deg vel med etter du har spist det. Inkluder grønnsaker med farger. Farger representerer forskjellige vitaminer og næringsstoffer, så inkluder ingefær, gurkemeie, hvitløk, rødbeter, brokkoli, spirer og urter som timian og rosmarin i kostholdet. Andre viktige matvaregrupper inkluderer nøtter, frø, belgfrukter og fet frukt som avokado og bananer. Rå jomfru kokosnøttolje er rik på triglyserider med middels lang kjede (MCT), og blir brutt ned i kroppen til ketoner som hjelper til med de kognitive funksjoner ved å bryte ned amyloid plakk i hjernen. Samtidig vil ketonene fungere som drivstoff for hjernecellene.

Urter har vist seg å redusere betennelse i hjernen og avsetning av plakk som forstyrrer hjernens sirkulasjon og nevronfunksjon. Gurkemeie, og Bacopa Monnieri kan stimulere gjenveksten av hjernenevroner slik at en kan gjenopprette tapte funksjoner. Urten har nootropisk virkning (= bedrer de kognitive funksjonene) og fremmer dermed intellektuell kapasitet, skarphet, tankeklarhet, konsentrasjon og korter ned innlæringstiden, i tillegg til å bedre hukommelsen. Curcummin (den aktive forbindelsen i gurkemeie) er også knyttet til forbedret hjernefunksjon, spesielt i minne og oppmerksomhetsområdet. En studie viser at urten koriander ga effektivt bidrag til å redusere kvikksølv, bly, arsenikk og andre tungmetaller. Forbindelser i koriander binder seg til giftige metaller og løsner dem fra det berørte hjernevevet. Denne prosessen gjør at metaller kan frigjøres naturlig fra kroppen. En lege ved navn Omura oppdaget dette ved en tilfeldighet.

Infrarøde badstuer skaper varme innenfra, omtrent som feber, så det hjelper med å fremskynde avgiftning via svettekjertlene.

Det finnes ofte plakkdannelser i hjernen som også berører hippocampus som er det området der det lages nye minner. Å redusere dette plakket eller belegget er viktig for å forebygge demens og holde minnesenteret i form. Q10 er en forbindelse det god forskning på om hvordan den kan redusere skadelig plakkdannelser i hjernen.

Dårlig hukommelse?

Hyper- og hypoaktivitet kan være forankret i akkumulering av overflødig toksisitet i hjernen eller mangel på tilstrekkelig næring for å mate hjernens nevroner riktig. Når hjernen er underaktiv, kan symptomer som hjernetåke, tretthet i hjernen, dårlig hukommelse og vanskeligheter med kritisk tenking utvikle seg.

Det er naturlig nok en nedgang i hjernefunksjon med aldring, noe som resulterer i krymping av hjernemasse og nedgang i hukommelse og andre mentale funksjoner. Du kan oppleve at du ikke kan huske ting så bra som før, eller du blir kanskje trøtt mens du leser. Disse hverdagslige hendelsene kan være tegn på en hjerne som er betent av toksisitet. (saken fortsetter under bildet)

Agiftning, detox, hjerne
(foto: Adobestock)

Aktivere, beskytte og øke opptak

Etter at en har fjernet gift og uønskede avleiringer i hjernen må en også jobbe med å gjenoppbygge og aktivere de inaktive og skadede områdene i hjernen for å kunne få den til å yte best mulig. Aminosyren karnitin som er en byggestein i protein har i flere forsøk vist seg egnet til å gjenoppbygge spesielt minnesenteret i hjernen og er et nødvendig næringsmiddel fordi kroppen bruker mer i stoffomsetningen enn den greier å produsere. Den øker hjernens evne til å frakte viktige fettstoffer, som omega-3 og kolin som gjør at hjernecellene får nok næring.

Omega-3 er fettsyrer som danner stoffer som undertrykker betennelse. Alpha-Linolenic Acid (ALA) er en essensiell Omega-3-fettsyre, noe som betyr at kroppen ikke selv kan produsere den. Vi må med andre ord få det gjennom kostholdet. Linolsyre (Omega-6) er også essensiell, men vi har vanligvis mer av den enn Omega-3. Dette er naturlige fettsyrer som alltid har vært til stede i menneskets kosthold og og Omega 3 og 6 bør tilstrebes å være i balansert i forhold til hverandre.

Studier viser at ekstrakt fra en medisinsk sopp kalt reishi kunne aktivere inaktive og skadede områder i hjernen. Reishi stimulerer til vekst av nerveceller og bedre mitokondriell funksjon. Reishi forebygger utvikling av Alzheimer/Parkinson ved å være en sterk antioksidant og betennelseshemmende. Blåbær inneholder polyfenoler som beskytter hjernen mot nedbryting. Moringa som inneholder en mengde betennelsesdempere og antioksidanter gjør det samme. Ved å tilføre hjernen fosfolipider, som er en form for lettopptakelig fett, kan vi også beskytte hjernen mot nedbryting. Fosfolipider styrker hjernecellene ved å gjøre de istand til å ta opp mer næring.

SE OGSÅ: Konserveringsmidler i mat kan drepe de gode tarmbakteriene våre

Øk konsentrasjon, hukommelse og læreevne

Mange sliter med konsentrasjon og det viser seg at den kan forbedres gjennom benediktinertistel og fettsyrer som fosfolipid. Den virker avgiftende på kroppen, særlig med tanke på medisinforgiftning og mye avfallsstoffer fra alkohol. Benediktinertistel er god på å øke konsentrasjon naturlig i hjernen. Fosfolipider virker inn på mange områder i hjernen for hukommelse og øker minnet. De er vannløselig og tas godt opp i kroppen.

For å bevare minnene i hukommelsen viser det seg at blåbærekstrakt er til god hjelp. Bedring av signaloverføring i hjernen gjør blåbær gjennom Antocyaniner. Studier viser at blåbærjuice til eldre økte hukommelse, minket depresjon, og reverserte fall i signaloverføring og bedret motoriske ferdigheter. Kortidsminnet ble bedre og plastisitet i hippocampus økte, noe som gir bedre evne til å lage nye minner.

Læreevne og fokus kan forbedres med planten bacopa monnieri som sies å kunne øke hukommelsen med inntil 10-12 % ved bruk i 12 uker. En test viste inntil 51 % forbedring. Bacopa gjør at signalstoffer som serotonin, GABA og andre overføres ennå bedre. Bacopa Monnieri sørger også for økt hjerneaktivitet ved at den øker signalstoffene i hjernen så den danner flere forbindelser og øker kapasiteten for læring.

Resveratrol forbedrer hukommelse og øker evnen til å danne nye minner og hjelper til med å sørge for blodåreutvidelse og normal celledeling. Rosmarin gjør at vi bearbeider informasjon raskere og mer presist og den har en veldig stor effekt på læreevne. Lavendel senker stress betraktelig og beskytter således mot frie radikaler. Omega-3-fettsyren EPA er viktig. Hjernen vår trenger også vitamin B6, B12, folat, vitamin D, sink og magnesium for å ivareta hjernens normale og kognitive funksjoner.

Det er mye forskning som viser en viktig sammenheng mellom de forskjellige mekanismene i tarmen og hjernens funksjon. Tatt i betraktning mylderet av næringsstoffer som er nødvendige for avgiftning, oppbygging og vedlikehold av hjernen bør mat som medisin få større oppmerksomhet. Husk også jevnlig trening eller bevegelse da hjernen har god nytte av regelmessig kroppslig aktivitet.

 


Kilder:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.