Kiropraktor Jack W. Johnsen ved Bekkestua kiropraktikk og helse synes det er vanskelig og leit å måtte avvise pasienter i disse Korona-tider. Kronikere opplever forverring av sine plager og dessuten kan stress, bekymring og dårlig søvn føre til at kroppen slår seg akutt vrang. Lær hva du kan gjøre for å «spenne av maskineriet» om kvelden!

Tekst: Berit Kvifte

‒ Er det noe som er utrolig viktig i disse dager, så er det søvn, sier Jack og innrømmer at han selv har hatt et par netter med dårligere søvn etter at han måtte stenge klinikken etter pålegg fra myndighetene. Kiropraktorer, fysioterapeuter, psykologer og en rekke andre behandlergrupper får ikke ta inn pasienter før tidligst om et par uker, men kanskje om noen måneder. Ingen vet.

SE OGSÅ: Gode, enkle øvelser for å stresse ned

Tøying av kroppen før sengetid

‒ Når vi mennesker er redde, når vi er såkalt aktiverte (i beredskap) og vi enten skal mobilisere for å beskytte oss eller bare være aktsomme, så strammer vi opp hele frontpartiet. Vi gjør oss «små» foran, vi strammer brystmusklene, magemusklene og hofteleddsbøyeren fordi det er i den tilstanden vi er skjerpet og ikke minst leter etter noe som er skummelt og farlig. Det er greit å være aktivert på dagtid, men når kvelden kommer, er det nyttig å vite at ting henger sammen. Når vi tøyer ut forsiden av kroppen, gir vi signal fra kroppen til hodet om at nå kan du «gå av vakt». Kommer du inn i en dårlig søvnspiral, vil det påvirke deg på mange negative måter. Du blir mer mottakelig for sykdom, og du kan over tid utvikle depresjon og angst.

‒ Viruset som herjer, kan du ikke gjøre noe med, men du kan gjøre noe med deg selv. Finne en «av-knapp», råder Jack som gladelig gir TV-helses seere og lesere tre enkle øvelser som kan (les; MÅ) gjøres før sengetid!

‒ I videoen viser jeg tre øvelser som er enkle å gjennomføre før sengetid. Vi trenger alle å lære oss å gi kroppen ro, koble kroppen fra hodet som ofte er opptatt av å tenke på å slutte å tenke stressende tanker. Disse kommandoene overhører hjernen for det meste, så derfor er det sjelden at det er særlig vellykket å kommandere kroppen til å falle til ro. Det er mer effektivt å ta det fra kroppen og «opp i kommandosentralen», forklarer kiropraktoren som er opptatt av langt mer enn et hurtig knekk-og-brekk. Mennesket er sammensatt og vi må finne en måte å leve sammen med oss selv på.

SE OGSÅ: Medisinsk yoga – Ikke bare indre ro

Øvelsene kan gjøres for å få roet ned hodet sammen med kroppen. Det er ingen magi i dette. Det handler om å tøye magen og fronten og det handler om å tøye hofteleddsbøyeren, å få strukket og avspent disse «våpen-dragerne» slik at kroppen din kan få ro. Senke garden. Det er viktig uavhengig om vi har Koronaviruset lurer rundt hushjørnene eller ikke, sier Jack.

(Artikkelen fortsetter under vidoen)

«Røykepauser»

Kiropraktor Jack ber også alle om å rette oppmerksomheten mot pusten.

‒ Jeg pleier å si at vi trenger noen «røykepauser» i løpet av dagen, sier Jack og ler.

‒ Grunnen til at jeg formulerer meg på denne måten, er at hvis du ser på de som røyker, så trekker de pusten ganske kraftig inn for så å bruke litt tid på å puste ut. Dette er faktisk den enkleste formen for avspennende pust. La utpusten være lengre enn innpusten. Det skjer noe fornuftig fysiologisk når vi tar noen «magedrag» på denne måten. Men, fortrinnsvis med frisk luft og ikke røyk, understreker Jack og plusser på med en ekstra formaning;

‒ Trening er kjempefint for kroppen for å sluse ut stress, men ikke vær aktiv for seint på kvelden! Jo eldre du blir, desto mer tid bruker kroppen på å roe ned aktivering etter trening. Tommelfingerregelen er å ikke trene etter klokken syv om kvelden, sier kiropraktor Jack Johnsen til TV-helse.

 

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.