Nå innfører England mindfulness i skolen med formål om å snu de dystre selvmordsstatistikkene og hjelpe tusenvis av unge som sliter med ulike psykiske problemer.

Tekst: Sanja R. Juric, TV Hälsa Sverige | Oversattning og tilrettelagt av Berit Kvifte

En urovekkende og rask økning av psykisk sykdom hos barn og unge, har tvunget flere land til å lete etter mulige løsninger på denne krisen. Fra neste år skal engelske elever i grunnskolen og på videregående lære seg avslapningsteknikker, pusteøvelser og andre metoder i skoletiden for å takle og håndtere vanskelige følelser.

I Sverige har henvendelser til BRIS (Barnens rätt i samhället ) som jobber med selvmord og selvdestruktivitet økt med 66 prosent fra 2016 til 2018. I følge den svenske Soscialstyrelsen øker antall barn og unge som søker hjelp for psykiske problemer hele tiden. Det samme med foreskrivning av psykofarmaka. 

Hva er galt med meg? Er det bare perioder jeg har det vanskelig eller er det dette som er å være psykisk syk? Jeg er like redd for begge deler. Når tankene kommer, vet jeg innerst inne at jeg ikke vil dø. Jeg vet det! Jeg er ikke ferdig her på jorden ennå. Men, når tankene kverner i hodet og forteller meg at jeg er feit og verdiløs, da… Det skremmer meg at når jeg blir redd, så tenker jeg mer på døden”  

– Henvendelse til BRIS

BRIS offentliggjorde tidligere i år en rapport som belyser barn og unges psykiske situasjon. Rapporten bygger på 77 500 kontakter fra barn og unge til BRIS gjennom de siste tre årene. Fra 2016 – til 2018 har henvendelsene til BRIS økt med åtte prosent.

De 10 vanskelige tingene…

  • Psykiske problemer
  • Familie og familiekonflikter
  • Vold, overgrep og krenkelser
  • Skolen
  • Venner
  • Å være ung
  • Samfunnets hjelpeinstanser
  • Kjærlighet
  • Stress
  • Voksnes problemer

Psykisk sykdom har toppet listen i de tre årene blant de omtrent 9000 henvendelser som er har kommet hvert år. Den største økningen med hele 32 prosent handler om vold, overgrep og krenkelser.

Det er samtaler om angst som skremmer, de fortvilte ropene om hjelp fra de som vil skade seg eller ikke lenger orke å leve.” Barna føler at de ikke får hjelp. BRIS har i mange år alarmert om dette og etterlyst politisk handling.

De siste tre årene har henvendelser om selvmord økt med 66 prosent, selvdestruktivitet med 64 prosent og spiseforstyrrelser med 47 prosent.

I følge svenske helsemyndigheter har psykisk sykdom hos barn fordoblet seg fra 1980 til 2014. Nesten halvparten av alle 15-åringer har psykosomatiske symptomer som søvnproblemer, nedstemthet, irritasjon og nervøsitet, hodepine, vondt i magen, vondt i ryggen og svimmelhet.

Økt medisinbruk

Foreskrivning av bensodiapeziner til barn, tenåringer og voksne, har økt med 22 prosent i årene 2006 – 2013, ifølge en studie fra Karolinska Institutet. Studien omfatter 100 000 barn og unge opp til 24 år. Tross risiko for å utvikle avhengighet og andre alvorlige bivirkninger, har de unge brukt benzodiapeziner over lang tid selv om det er imot retningslinjene.

Verdens største studie på mindfulness

Sverige er ikke alene om den alarmerende økningen av psykisk sykdom blant unge. En undersøkelse som ble publisert i november 2018 på oppdrag fra ”National Health Service” (NHS), viste at ett av åtte barn i England mellom 5-19 år var rammet av minst en psykisk lidelse. Vanligst var angst og depresjon som rammet så mange som ett av 12 barn og ungdommer i 2017, for det meste jenter. Denne rapporten fikk den britiske regjeringen til å bruke betydelige midler for å ta tak i den økende problematikken.

Pusteøvelser på skolen

Bortimot 370 engelske grunnskoler og videregående skoler skal innføre mindfulness som et fag. Målet er å forbedre ungdommenes mentale helse, kunngjorde den britiske regjeringen i begynnelsen av 2019. Dette vil bli den største studien i verden om mindfulness og vil vare fram til 2021. Det nye programmet ble offentliggjort under ”Children’s Mental Health Week” i februar i år av utdanningsminister, Damian Hinds.

Fra neste år skal engelske elever i grunnskole og på videregående lære seg avslapningsteknikker, pusteøvelser og andre metoder for å takle og håndtere vanskelige følelser. Målet med programmet er å undersøke hvilke metoder som fungerer best for å bedre den mentale helsen blant unge. Elevene blir fulgt opp av eksperter og forskere som skal sammenfatte verdens største studie på mindfulness.

As a society, we are much more open about our mental health than ever before, but the modern world has brought new pressures for children, while potentially making others worse.” – Damian Hind

Også helseminister Matt Hancock er positiv til muligheten for å hjelpe barn og unge;

I want to see all children and young people have the opportunity to flourish – and protecting their mental health is vital to this.”

Stor skepsis

Å fokusere på avslapningsteknikker og pusteøvelser på skolen, blir møtt av kritiske røster. To parlamentariske utvalg har allerede kritisert regjeringens rapporter som programmet bygger på. De mener at regjeringens program legger mer vekt på å «vedlikeholde» emosjonelle problemer framfor å forhindre dem.

Dette er Dr. Jessica Deighton, førsteamanuensis i psykisk helse og velvære ved University College London helt uenig i. Programmet er ikke ment som en «quick-fix» – et tilbud om en rask løsning; “It’s not just to make them feel better in the short-term, but to better equip them for later in life.”

Å fokusere på avslapningsteknikker og pusteøvelser på skolen, blir møtt av kritiske røster. (Foto: AdobeStock)

Kilder

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.