Plutselig en vårdag i 2017 kjente Silje Vassøy (f. 1985) at det murret i de innerste fingerleddene, akkurat som om hun hadde slått seg. Hun tenkte ikke mer på det, men murringen ble bare verre, og nesten over natta begynte hun å reagere negativt på flere matvarer.

Tekst Birthe Storaker    Foto Privat

De betente fingerleddene gjorde at hendene etter hvert ble ubrukelige. I tillegg begynte flere av fotleddene å bli betente, men hun klarte å reversere utviklingen ved hjelp av en egen protokoll hun kalte ”mikrobiomdietten”.

– De påfølgende dagene etter at fotleddene begynte å verke, syntes jeg veldig synd på meg selv, forteller Silje. Hun bestemte seg imidlertid raskt å tenke på hva hun kunne lære av dette.

Silje valgte å håndtere smertene som en stor utfordring som kunne løses. Hennes utdanning og erfaring tilsa at hun kunne gjøre noe, men hun var klar over at hun måtte lære mye mer før hun var trygg nok til å gå videre med flere tiltak.

Etter noen få uker var fingerleddene til Silje blitt så vonde, hovne og knallrøde at når hun prøvde å børste det lange håret, gjorde det vondt bare å holde rundt skaftet på hårbørsten. – Jeg gråt i armene til mannen min, forteller Silje. Hun fant fram sykkelen og karret seg på jobb uten å kunne bruke gir. Bremsing fikk hun så vidt til. – Da jeg kom på jobben, ble jeg møtt av sjefen og brast i gråt, forteller Silje. Da var livet på sitt vanskeligste og kroppen på det mest smertefulle. – Fra den dagen gikk det heldigvis oppover, forteller Silje videre.

Hadde leddgikt

(foto: theidealyou.no)

For over 10 år siden fikk Silje diagnosen leddgikt på et revmatismesykehus. Før dette hadde hun i fem år blitt ble verre for hver vinter. – For meg spilte flere private forhold inn på psyken og kroppen i en slik grad at jeg nærmest ble syk av det, forteller Silje. Da hun hadde fått disse litt på avstand, merket hun en radikal bedring, spesielt da hun møtte sin nåværende mann i 2008. Da falt flere av brikkene i livet på plass.

Leddgikten hadde vært ikke-eksisterende i helt fram til mai 2017. Da den kom tilbake, bestemte Silje seg for raskt å kontakte lege, og i slutten av juni 2017 fikk hun time hos lege Joakim Iversen og tok mange prøver. De viste flere ubalanser i tarmfloraen.

Behandling

Den første runden med leddgikt 10 år tidligere inkluderte medikamentell behandling. Hun brukte både kortison, sterke antiinflammatoriske midler uten kortison (NSAID) og mange andre medikamenter med varseltrekant på. – Jeg kjente på kroppen at denne gangen skulle jeg ikke røre slike medikamenter, forteller Silje. Hun bestemte i stedet for å benytte alt det gode naturen har å by på både når det gjaldt kosthold, tilskudd og livsstil.

Silje var fast bestemt på at hun på en helt naturlig måte skulle reversere det som flere leger hadde sagt at hun bare måtte leve med. – Jeg lyttet kun til kroppen, fulgte med på de signalene som kroppen ga og satte deretter inn ulike tiltak, forteller hun.

LES OGSÅ: Parkinson kommer fra tarmen!

Dysbiose

Behandlingen på dysbioseprotokoll (nr. 1) fra Joakim Iversen var VSL #3 (bredspektret probiotika) og Mutaflor (den ønskede typen E. coli) for å rette opp ubalansen i tarmens mikroflora, samt berberin og oreganoolje for å bremse uønsket bakterieovervekst.

Silje leste at ”den store, stygge ulven” hos henne mest sannsynlig var en stor overvekst av bakterien Klebsiella.

Etter fire uker på protokollen var Silje svært fornøyd og følte seg veldig mye bedre, men tilstanden tillot dessverre ikke den fleksibiliteten i kostholdet hun ønsket. Sykdommen blusset opp igjen og ga vonde ledd og en del smerter. Hun spiste det trygge kostholdet hjemme og regnet seg for frisk, men hvis hun gikk på kafé eller spiste noe som i teorien skulle være trygt hos venner, opplevde hun ofte opptil tre dager med smerter. I etterkant måtte hun gjøre alt hun kunne for å roe ned kroppen igjen.

Likning med én ukjent

– Noe manglet i likningen min for å bli frisk. Så hva var den ukjente faktoren? undret Silje. Hun bestemte seg for å gå grundigere til verks og bestilte og leste mye ny faglitteratur. Dette resulterte i at hun satt sammen sin egen protokoll mot dysbiose. – Den baserte seg på det Joakim Iversen lærte meg, de to beste bøkene jeg hadde lest (Raphael Kellmans The microbiome diet[1] og Michael Mosleys Clever guts diet[2]) og alt jeg kunne fra utdanningen «optimal trening og ernæring» ved Tunsberg Medisinske Skole. I tillegg la jeg vekt på min erfaring med kosthold basert på lavkarbo og ketogen diett i forskjellige variasjoner over flere år, forteller Silje.


Siljes protokoll
Til sammen brukte hun behandling fra tre ulike retninger, og den ukjente faktoren ble funnet –den som manglet i første behandlingsrunde. Den innebar å eliminere alle mulige utløsende faktorer i et strengt opplegg med jevnlig tilbakeføring av de ”snilleste” bakteriene først og deretter å spise betennelsesdempende mat. I tillegg rettet hun opp i ubalanser i tarmbakteriene med pro- og prebiotika og urter for å motvirke bakterieovervekst.
Silje restaurerte selve tarmveggen og dens integritet, det vil si at hun gjorde tarmveggen sterk, solid og tett (i motsetning til lekk).

 

– Først da satt terapien som ei kule! sier Silje. – Etter endt opplegg over seks uker merket jeg høsten 2018 en enorm endring.

Før hele leddbetennelse slo til for fullt våren 2017, spiste hun lavkarbo- og tradisjonskost med en og annen skive surdeigsbrød av spelt. Hun spiste masse fett, innmat og kraft, samt kefir av økologisk, upasteurisert fersk melk.

– Jeg måtte kutte drastisk ned på antall matvarer som utløste betennelser, forteller Silje. Hun kuttet derfor ut alle meieriprodukter utenom ghee og smør, alle glutenholdige matvarer og det meste som forårsaket blodsukkerstigning. En del grønnsaker og frukt ble også utelukket. Noen av de naturlige glutenfri melsortene reagerte hun også på, men ikke på kokosmel.

– På det strengeste rørte jeg ingenting, og da mener jeg virkelig ingenting som var bearbeidet på noen måte av andre enn meg, sier Silje.

LES OGSÅ: Hvorfor rammes så mange av betennelser og autoimmune sykdommer?

Mikrobiomdietten er strengest i starten, etterfulgt av en mellomfase der man tester litt (løsner litt opp) før man går inn i en vedlikeholdsfase som gir rom for fleksibilitet.

(foto: theidealyou.no)

– Da det sto på som verst, trengte jeg å bruke den lille energien jeg hadde til overs på familie, jobb og litt trening, forteller Silje. – Derfor kuttet jeg ut absolutt alle ”energityver” og alle negative faktorer jeg kunne finne. Jeg ville omgi meg med mest mulig optimisme, mot, tålmodighet og folk som heiet på meg og hadde sterkt fokus på søvnhygiene, stressreduksjon, glede, bevegelse og trening, forteller hun videre.

Silje orienterer om resultatet: – Etter denne perioden med livsendringer er jeg er ikke samme person, sier hun. – Før opplevde jeg at før og nå var som natt og dag, men etter hvert som jeg føler meg enda bedre, dekker ikke det utsagnet halvparten en gang. Jeg elsker livet mitt og ”digger” hvor sterk og robust kroppen er. Da jeg gikk fra ikke å kunne bruke hendene til å løfte 100 kilo i markløft sammen med en personlig trener i olympisk løft i løpet av fem måneder, var gleden så stor at hadde jeg ikke hatt ører, ville smilet gått helt rundt hodet.

Leddene til Silje er nå fullstendig restituerte, og fleksibiliteten til å nyte forskjellig type mat hos venner eller på restaurant har kommet tilbake. Favoritten er økologisk yoghurt og upasteurisert geitost.

Siljes råd til andre i samme situasjon

  • Ikke gi opp. Selv om det virker aldri så hardt, se langsiktig på det. Forestill deg at all bedring, uansett hvor liten, er et lite skritt i retning helbredelse.
  • Av og til følges ett skritt fram av to tilbake, men det er ikke nødvendigvis et nederlag. Grunnen til at man tar de skrittene tilbake, er at man skal lære noe av det. Jo mer man lærer, desto stødigere kan man fortsette veien videre. Skrittene tilbake bør også feires, mener Silje, for da vet du hva du ikke skal gjøre igjen.
  • Spør om hjelp av noen som har gått veien før deg. Du er ikke alene. Omgi deg med mest mulig positive mennesker og kutt ut alt du strengt tatt ikke må gjøre.

Om intervjuobjektet:

(foto: theidealyou.no)

Silje Vassøy driver helse og motivasjons-bloggen www.theidealyou.no. Hun jobber som coach for kvinner som vil heve livet sitt mange nivåer og oppnå en bedre helse. Hun har skrevet boken LØFT om hva hun selv gjorde for å bli frisk.  Silje bor utenfor Stavanger og har tre jenter.

Kontakt: Silje E. V. Aase siljevaase@gmail.com

Instagram: siljeevassoy

 


Kilder:

  • [1] Kellman R. The microbiome diet. Boston, MA: Da Capo Press, 2014.
  • [2] Mosley M. Clever guts diet: how to revolutionise your body from the inside out. NY: Atria Books/Simon & Schuster, 2018.
  • Helsemagasinet nr 5/2019

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.