‒ Du trenger ikke all verdens utstyr for å gjøre enkle øvelser for å holde kroppen i gjenge. Har du en vegg, et gulv og en stol, kommer du langt! sier personlig veileder Camilla Bratteli.

Tekst: Berit Kvifte

Mange savner sikkert spinningtimen eller timene med fellestrening på treningssenteret i disse dager, men du kan oppnå mye med hjemmetrening med enkle midler.

‒ Å trene kroppen med enkle midler er noe du kan gjøre uansett hvor du befinner deg eller når som helst på døgnet, sier Camilla og viser TV-helses seere enkle øvelser som krever minimalt av «utstyr» og som ikke tar lang tid å tråkle seg gjennom.

Enkel trening er bra både fysisk og mentalt. Ikke minst kan trening bidra til å roe ned bekymringer og tanker som kverner i hodet, noe mange sliter med mens Korona-viruset spøker rundt om i nærmeste nabolag. Noen tar seg en løpetur eller tar skia på beina mens andre er mer «lenket til heimen». Kanskje er du ilagt karantene og ikke får gå ut eller du er hjemme med store eller små barn? Det kan oppleves stressende og da vet man at trening og bevegelse er bra for å få utløp for tanker og frustrasjon.

(artikkelen fortsetter under videoen)

 

‒ Ta med unger og partner, stort og smått på hjemmetreningen! Gjør det til et positivt avbrekk for alle sammen. Du bestemmer selv tempo, antall repetisjoner og intervaller, oppfordrer Camilla.

Effektiv trening

Ikke alle ser helt at enkel hjemmetrening har noe for seg, men om du gir det en sjanse og gir litt ekstra, vil du raskt oppdage at denne treningsformen er effektiv.

‒ Ikke alle tenker over at kroppsvektøvelser nesten er tyngre enn for eksempel spinning om du gir på litt. Husk at pulsen skal opp! Husk å varme opp noen minutter før du starter. Deretter kan du f.eks starte med 10 harehopp, 5-10 pushups på stol, deretter 10 harehopp igjen, for så å variere med andre styrkeøvelser og deretter pulsøvelser igjen. Flere alternativer til pulsøvelser kan være; sprellemann, høye kneløft og hoppetau/luft hoppetau. Du vil definitivt kjenne at dette får hjertet ditt få pumpe. Sett deg et mål for hvor mange runder du ønsker å kjøre.

Raske resultater

Det skal ikke så mye til for å kroppen å respondere på endring. Har du ikke trent så mye tidligere, er det kanskje det du bør gjøre nå? Mange finner ut at det faktisk er gøy og såååå godt etterpå!

‒ Kroppen blir glad av trening. Det demmer opp for mentalt og fysisk stress. I tillegg blir hjernen boostet av trening og skiller ut endorfiner. Det er bare fordeler, så opp og hopp! sier Camilla Bratteli.

Positivtfordeg@gmail.com

Instagram: positivtfordeg_com

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.