Effekten av melatonin som betennelseshemmer er tidligere blitt testet på dyr, men studier på mennesker viser at søvnhormonet kan forebygge skader på celler og vev dersom du blir rammet av betennelse eller utsatt for andre ødeleggende påvirkninger som virus. Også Koronavirus.

Tekst: Berit Kvifte

Det var Ismail Gögenur og overlege Jacob Rosenberg ved Kirurgisk Gastroenterologisk avdeling på Herlev Hospital i København, som i en studie for noen år tilbake påviste at melatonin har en hemmende effekt på blodforgiftning og andre betennelsestilstander. De to legene dokumenterte også at melatonin kan forebygge skader på hjertet etter en blodpropp.

Mer enn noensinne jakter leger og forskere på medisiner som kan bremse virus. Nå mot Covid-19 som herjer over hele verden og som vi må anta vil luske blant oss i uviss tid.

TV-helse har flere ganger omtalt C-vitaminets effekt på virus, men det finnes flere enkle metoder som kan bidra til å påvirke virusets tilgang til oss mennesker.

Studien «Covid 19, Melatonin as a adjuvant treatment» ble publisert 23. mars i år og konkluderer med at melatonin, som ikke bare er et søvnhormon, men en meget sterk antioksidant, også er et betennelseshemmende molekyl som beskytter mot virus og patogener og kan være nyttig i behandling av Covid -19.

LES OGSÅ: Dette bør du styre unna nå

I undersøkelsen framkommer det at melatonin reduserer betennelse i lungene som er årsaken til at mange eldre dør om de blir rammet av Korona fordi de har et dårlig eller svekket immunforsvar. Med melatonin kan alvorligheten i betennelsen imidlertid reduseres og med det øke sjansene for å overleve. Det er dog viktig å poengtere at melatonin i seg selv ikke kan behandle selve lungebetennelsen, men redusere symptomene slik at forløpet mildner. I Kina diskuterer leger og forskere om muligheten om å ta inn søvnhormonet i behandlingen av kritisk syke.

Den betennelseshemmende søvnen

Flere studier peker på en sammenheng mellom melatonin og immunsystemet fordi immunsystemet har en døgnsyklus lik melatoninproduksjonen. Det vil si at i den første delen av søvnen, da melatoninet er på sitt høyeste, så øker produksjonen av t-cellene som er «krigerne» i førstelinjen i immunforsvaret vårt.

I tillegg, og for å illustrere hvor viktig melatonin er for immunsystemet og spesielt t-cellene, så produserer t-cellene sin egen melatonin på samme måte som i pinealkjertelen (konglekjertelen). En T-celle kan produsere så mye melatonin at det gir 5x mer melatonin enn normale nattverdier i omliggende vev.  Det er ikke like mye i resten av kroppen, men derimot der det trengs – for eksempel der en lokal betennelse pågår. Dette viser hvor viktig melatonin er for immunsystemet.

Søvn og reparasjon

Forutsetningen for dannelse av melatonin er mørke og søvn. Og å sove gjør vi gjerne om og når vi er utslått av influensa eller andre virusangrep.

Ligger du i et halvmørkt rom i en influensadøs og sover deg gjennom dagene, skrus produksjonen av melatoninet på. Det samme skjer med t-cellene. Melatonin og t-celler sender kroppen rett inn på «verksted» slik at de sammen kan ordne opp med inntrengeren.

Søvn er altså en superviktig del av tilfriskningen, fordi immunsystemet produserer flere immunceller i søvn. Desto flere immunceller som er i sving, desto raskere nedkjempes virus. T-cellene gjør det de skal mens «eieren av kroppen» sover!

Kan tilskudd ha noen nytte?

Naturlige substanser er stadig og i større grad blitt gjenstand for forskning, men også tatt i bruk i kampen mot Covid-19. Sykehus i enkelte deler av verden har lenge brukt vitamin C mot viruset. I de seneste årene har forskerne begynt å interessere seg for hva mer melatonin kan gjøre utover å forberede oss til søvn. Det forskes og testes, og det viser seg at melatonin påvirker immunforsvaret i positiv retning.

LES OGSÅ: C-vitamin må inn i behandlingen

Melatonin omtales ofte som et «ro og velvære-hormon», og det er nettopp hva vi trenger nå. Noe som kan buffre opp mot alt stresset, all frykten og panikken som drenerer immunforsvaret. Er du stresset og det spinner i hodet, får du ikke sove. Får du ikke sove, produseres det minimalt med melatonin. Lite melatonin påvirker dannelsen av t-celler. Søvn er en av nøklene til låsen, men søvn forutsetter at det produseres melatonin. Enkelt sagt; har du mye melatonin i kroppen, gjør du jobben enklere for immunforsvaret å hanskes med inntrengere.

Melatonin gjør ikke at du blir fortere frisk, men du får mindre symptomer og plager av sykdommen, og sjansen for at det hele eskalerer til en langt mer alvorlig komplikasjon, reduseres. Det er viktig å forebygge en aggressiv mulig progresjon av sykdommen hos de som er i risikogruppene.

Igjen; melatonin reduserer ikke sjansen for å bli smittet av Covid-19 eller hvor lenge du eventuelt føler deg syk, men det gir et langt mildere symptomtrykk og reduserer alvorlighetsgraden.

 


Kilder:

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.