Vaksine eller ei.  Det er i alle fall ubestridelig at god håndhygiene er det aller beste rådet for å unngå å smitte og bli smittet av årets influensa som gjerne dukker opp ved disse tider.

Frisk klokka 12. Sjuk klokka 16. Sånn rammer influensaen. Du går fra å være i form til sengeliggende på få timer. Da er det lite du får gjort med elendet annet enn å pleie deg selv. Les lenger ned i artikkelen hva du kan gjøre om du blir smittet.

Det er imidlertid EN virksom ting du kan gjøre fra i dag og i de neste uker og måneder; VASK HENDENE! Ikke bare etter toalettbesøk, men hver gang du kommer fra butikken, har hilst god jul med et realt håndtrykk eller klasset på kaffeautomaten der alle andre også setter fra seg både fingeravtrykk og smitte. Sløs med håndsprit og nys i jakke-ermet – ikke i hendene!

Influensa er gjerne en harmløs affære for deg som ellers er ved god helse, men for personer i risikogrupper (eldre, personer med KOLS, hjertesykdommer og kronisk syke) kan influensaen blir alvorlig. Om lag 70 000 personer dør hvert år av virussykdommen.

 

Forebygge

Igjen; vask hendene. Det kan ikke sies for ofte. Det kan være en ide å pakke ansiktet i skjerf når du tar offentlig transport eller må butikken midt i influensasesongen siden viruset sprer seg ved dråpesmitte gjennom host og nys, klapp og klem.

Store doser vitamin C skader ikke, men da snakker vi gram og ikke milligram. Skal det ha noen hensikt, bør du ta 2-3 gram hver fjerde time siden dette vitaminet er lett forgjengelig. Det vil si at du puster det ut, svetter det ut og tisser det ut raskt.

Vitamin D er også klokt å ta om du har mangel. Forskning viser at en god vitamin D-status har god beskyttelse på influensa.

Stress og dårlig kosthold, gjør deg til landingsplass for diverse virus. 70 prosent av immunsystemet ditt befinner seg i tarmen, så pass på magens eget økosystem ved å få i deg melkesyrebakterier.

Om og når elendet har rammet deg

Det skal en del til å «snu» en influensa om den først har funnet veien inn i kroppen din.  Ikke spill «helt» ved å gå på jobb.  Først av alt smitter du flere og du risikerer komplikasjoner selv. Så – bli i senga, sofaen eller godstolen og ta tiden til hjelp! Elendet går over av seg selv etter en liten uke.

Det er uansett diverse ting du kan gjøre som hevdes å være virksomme;

Drikk mye væske: Feber dehydrerer kroppen, så vær nøye med å drikke masse når du har influensa.

Ikke svett ut feberen: Det er ikke riktig at du bør kle på deg masse om du er svett og har feber. Du skal ikke bli kald, men trenger ikke pakke deg inn så du omtrent får heteslag. Plager feberen deg, kan du ta febernedsettende smertestillende som Paracetamol.

Spis sterk mat. Hvitløk og chili kan lette et tett hode og rense opp i luftveiene. Har du «piggtrådhals», er supper og juicer bra.

Lev sunt: Er du påpasselig med å få i deg mye antioksidanter, sunt fett og proteiner hele året, er du bedre rustet mot sykdomsangrep.

Sov: Jo mer du klarer å sove, jo bedre er det for kroppen. Ingenting slår søvn for å få kroppen i balanse igjen.

Kjølig soverom: Luft ut basillene og reguler kroppstemperaturen ved å ha det litt kjøligere enn normalt på soverommet.

Nesedråper: Er du «dett i desa», bruk saltvannsdråper for å forebygge komplikasjoner som bihulebetennelse.

Influensabrygg: Bruk 1,2 liter vann og ha i 1 teskje nellikspiker, 1 kanelstang brukket i småbiter og 2,5 cm ingefærrot, raspet. Kok opp og la det småkoke i fem minutter. Ta kjelen av varmen, sett på lokk og la det stå og trekke i 30 minutter. Varm opp forsiktig på ny, og sil brygget over i en mugge. Tilsett honning og sitron for smakens skyld, og dryss til slutt over litt kajennepepper. Drikk en stor kopp tre ganger om dagen.

Akupressur: Trykk hardt under fotsålen, på den kjøttfulle delen som leder til midtre tå.

Fotbad med sennep: Ha 2 ts sennepspulver i en bøtte med varmt vann og putt beina i denne i 20 minutter. Deretter rett til sengs!

Peppermelk: Kverne hvit eller svart hel pepper og bland så mye H-melk i (H-melk holder mest på varmen) som du orker. Kok opp peppermelka og drikk slurkvis. Pepper har det kineserne kaller kraftig yin-effekt (utvidende effekt) som gjør at du svetter mer.

Akupressurpunkt mot hoste: Press forsiktig midt på tungen med en teskje i tre-fire minutter.

Solbærtoddy lindrer sår hals.

Kaldt omslag: mot hevelse ved halsbetennelse: Knus isbiter, pakk dem inn i et håndkle som du legger rundt halsen. Skift morgen og kveld. Kulden demper hevelsen.

Havsalt: Gurgle med et glass kokt, lunkent vann med 1 teskje havsalt hvis halsbetennelse.

Tygge varme tyttebær: Et gammelt godt råd mot forkjølelse og hoste.

Ren sitronsaft eller sterk svart kaffe på forkjølelsessår/munnsår. Likeså honning.

God bedring!                       

 

Kilder:  Lommelegen, Naturlig livsstil, Kjerringråd og homøopatiske husråd, Kjerringråd for kropp og sjel, Den store urteboken

 


Symptomer på influensa

  • Ømme muskler og ledd

  • Hodepine

  • Feber

  • Tørrhoste

  • Rennende  nese

  • Vondt i halsen

  • Dårlig matlyst

  • Magesmerter eller kvalme/ oppkast

  • Frysninger

Komplikasjoner

Influensa varer oftest i sju til ti dager, men i tillegg til virussykdommen kan det oppstå komplikasjoner i form av bakterieinfeksjon med lungebetennelse, bihulebetennelse eller ørebetennelse.

Har du feber i over en uke, kontakt din fastlege eller legevakten!


 

 

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.