Tekst: Eva Svarverud

Eva Svarverud

Kanskje du tror at jeg tuller? Alle vet vel hvordan de skal drikke vann, men det er ikke min erfaring. I denne artikkelen vil jeg gi deg en kort oversikt over sjekkpunkter. Så kan du se om det stemmer med det du gjør i hverdagen. Som en test, kan du sjekke væskebalansen i kroppen din for å se om den er god nok.

LES OGSÅ: CORONAVIRUS: Dette bør du ha i hus

Væskebalansen er veldig viktig for deg og helsen din med tanke på hvor mye energi du har, og om du har plager som hodepine eller diffuse smerter i kroppen. Det er faktisk ganske mye å si om vann og mange faktorer å ta hensyn til, f. eks. lufttemperatur, hvor mye du beveger på deg og selvsagt er det forskjell på et barn på 6 måneder og en voksen mann på kanskje 80 kilo. Men det som gjelder for alle, er at dersom man blir for tørst og bare heller nedpå store mengder vann, vil det renne ut igjen med en gang. Du kan godt sammenlikne det med en uttørret potteplante.

Sånn bør vannet ditt være:

  • Frisktappet
  • Rent
  • Temperert

Hvor mye vann skal du drikke?

  • Sånn at urinen din er lys og luktfri

Når skal du drikke vann?

  • Fra morgenen av
  • Før du merker at du er tørst
  • Utenom måltidene

Hvordan skal du drikke vann?

  • Del det opp i mindre porsjoner på 1 dl sånn at du drikker litt og litt om gangen, sånn får du i deg 0,5 liter på en halv time.

Hva er det smart å unngå når det gjelder vannkvalitet:

  • Kjøpevann (flaske)
  • Vann tilsatt kullsyre
  • Vann tilsatt andre smaker enn ekte salt og økologisk sitron eller lime.

Eva tilbyr gratis foredrag på nettet om vann og hvordan drikke vann i perioden frem til etter påske. Ta kontakt på eva@betterandbetter.no eller telefon 934 11 545 for å finne et tidspunkt som passer deg.

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.