Enkelte matvarer, støv og pollen er blitt mange menneskers «fiender».  Immunforsvaret kan reagere kraftig og gi plager som følge av allergier. Pollenallergi, en betennelsesreaksjon i slimhinnene i nese og/eller øyne, påvirker omtrent én million nordmenn.

Tarmhelse og allergi

Fordi 80 prosent av immunforsvaret ligger i og rundt tarmen henger tarmhelse og allergier tett sammen. Flere matvarer kan også gi kryssallergiske reaksjoner med pollen, som for eksempel rå frukt, grønnsaker eller nøtter. Om du reagerer på forskjellige typer pollen, kan du ha kryssreaksjoner med forskjellige typer matvarer.

Tilstanden «lekk tarm», økt tarmpermeabilitet, hvor ufordøyde proteiner passerer gjennom tarmveggen og ut i vevet, skaper betennelsesreaksjoner i kroppen. Denne tilstanden kan forårsake allergier, også pollenallergi. Hvis fordøyelsen din ikke er helt på topp, kan det virke inn på pollenallergien og du kan faktisk bli kvitt pollenallergi eller få mye lettere reaksjoner ved å reparere fordøyelsen og tarmhelsen.

Jegere, sankere og innfødte folkegrupper har større mangfold i tarmen enn folk med vestlig livsstil. Det er noe med vår livsstil og miljøet som har bidratt til redusert mangfold av bakterier i tarmen. I hvilken grad dette skyldes ulikt kosthold, bruk av syntetisk antibiotika og/eller gode hygieniske forhold – eller kombinasjoner av slike faktorer forskes det videre på.

LES OGSÅ: Hvorfor hadde ikke dine besteforeldre matallergi eller matintoleranser?

Probiotika og allergi

Et ledd i å redusere allergiske reaksjoner er å bedre tarmhelsen for derigjennom styrke immunforsvarets reaksjoner. Dette kan gjøres på flere måter, blant annet med probiotika.

En studie basert på over 40 000 deltagere i den norske mor og barn-undersøkelsen ved Folkehelseinstituttet i 2014 fant mindre allergi hos barn hvis mor spiste probiotiske melkeprodukter i svangerskapet. Det var lavere risiko for at barna fikk atopisk eksem og høysnuesymptomer i tidlig barnealder.

Resultatene viser at det var sammenheng mellom inntak av probiotiske melkeprodukter og redusert forekomst av allergiproblemer hos barna.

En studie fra USA viste at probiotika kan reversere melkeallergi hos spedbarn. Spedbarns kumelkallergi ble reversert etter tilførsel av bakterien Lactobacillus rhamnosus GG (LGG). Slike probiotika hjelper også med å bidra til avgiftning av tarmen. Det ser ut til at spedbarn med kumelkeallergi har en annen tarmflora enn friske personer og at sammensetningen av bakterier i tarmen kan påvirke utvikling av allergier. Da spedbarna i studien fikk tilført probiotika, hadde de ikke lenger markører for allergi i avføringsprøver, i motsetning til dem som ikke fikk probiotika.

LES OGSÅ: Pollenallergi? Tips til hva du kan gjøre selv

Probiotisk tilskudd

For noen tiår siden var melkesyrebakterier utbredt i naturmiljøet, og det var enkelt å få tilført helsefremmende bakterier via ulike vekster og en rekke matvarer. Med intensivt landbruk er forekomsten av naturlige melkesyreproduserende mikroorganismer i miljøet blitt sterkt redusert fordi kunstgjødsel og sprøytemidler drastisk har redusert forekomsten av slike bakterier i naturmiljøet. Mange mangler derfor gode og nok bakterier og kan trenge hjelp for å skape en bedre tarmflora. Inntak av fermentert mat eller syrnede melkeprodukter kan bidra til til dette. Probiotisk tilskudd kan være et annet bidrag.

Et probiotikum er et produkt som inneholder levende organismer, vanligvis bakterier – inkludert melkesyrebakterier – som tilføres utenfra. Slike produkter antas å forebygge og/eller motvirke eksisterende tarmsykdom og en rekke andre tilstander.

Hvilke probiotika man bør velge for å normalisere tarmfloraen, avhenger av blant annet alder, mage-/tarmfunksjon, tarmens sammensetning av ulike mikrober (mikrobiota), hvordan man reagerer på ulike forbindelser som dannes av mikrobene, og toleransen for andre stoffer som finnes i probiotikaen.

Når man vurderer probiotisk tilskudd, er det viktig å velge preparater som har mange ulike bakteriestammer med stort nok antall levende bakterier. Det er viktig å kjøpe pålitelige merker og fra pålitelige forhandlere. Videre er det viktig at probiotika er oppbevart på riktig måte, det er snakk om levende bakterier.

Hva du bør se etter i probiotiske tilskudd:

  • Høyt bakterieantall: Det bør være minst 30 milliarder levende bakterier per dose, som da tas daglig til mat.
  • Flere ulike bakterier: det bør være minst åtte til ti ulike bakteriestammer, som har vitenskapelig bevis for å ha gunstige helseegenskaper. Det er spesielt viktig med høyt antall bifidobakterier, for å hjelpe tykktarmens funksjon, og laktobasiller som er viktig for tynntarmen.
  • Det er best å velge såkalte «slow release»-kapsler, altså kapsler som ikke løser seg opp i magesekken, men først når de kommer i tolvfingertarmen.
  • Produsenten bør garantere på pakningen at bakteriene skal være levende fram til utløpsdato, ikke bare at de er levende på produksjonstidspunkt.

Histaminintoleranse

Har du histaminintoleranse, kan det igjen forsterke symptomene på pollenallergi. Antihistaminer er allergimedisin som virker ved å hemme det allergifremkallende stoffet histamin i kroppen. Utover at histamin produseres av hvite blodlegemer som resultat av allergisk reaksjon, inneholder særlig rødvin, men også øl og sprit og flere matvarer histamin. Noen har histaminintoleranse som fører til reaksjon mot histamin i ulike matvarer og drikke, spesielt rødvin, men også fermentert mat, ost, spinat, nøtter, tunfisk, tomater og alkohol.

LES OGSÅ: Ikke frisk av «sunn» mat?

Hvis man utvikler allergi-lignende symptomer etter å ha begynt å ta probiotika, betyr det ikke nødvendigvis at man er allergisk mot probiotika fordi det kan være overfølsomhet mot histaminer/histaminintoleranse som er årsaken. Histamin er et stoff som lagres i de fleste vev i kroppen og i en bestemt type hvite blodlegemer og det frigjøres ved allergiske reaksjoner som matallergi, høysnue, astma og elveblest. Noen bakteriestammer som brukes i probiotiske kosttilskudd kan produsere histamin inne i fordøyelseskanalen hos mennesker.

Andre tiltak mot allergi:

  • Installere en effektiv luftrenser, helst på soverommet.
  • Omega 3-tilskudd fra marine kilder, som virker antiinflammatorisk og demper allergisymptomene. Ta det året rundt og doble dosen før pollensesongen begynner.
  • Vitamin D3 tilskudd, stor nok dose til å ligge mellom 100-120nmol/l på blodprøve
  • Multivitamin og ekstra Magnesium
  • Frukt- og urteekstrakter som flavonoider Quercetin, Hesperidin, Rosmarinsyre.
  • Spirulina (algepulver)

 


Kilder:

https://balderklinikken.no/probiotika-ikke-bare-nyttig-og-harmlost/
https://fedon.no/tema/slik-far-du-kontroll-pa-pollenallergien/
https://www.fhi.no/nyheter/2013/fant-mindre-allergi-etter-bruk-av-p/
https://forskning.no/trygg-mat-allergi-bakterier/frykter-probiotika-kan-skade/415139
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26394008/ Canani RB, Sangwan N, Stefka AT mfl. Lactobacillus rhamnosus GG-supplemented formula expands butyrate-producing bacterial strains in food allergic infants. The ISME Journal  2015.
https://vof.no/kan-tilskudd-av-probiotika-anbefales/

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.