Du skulle lese boken på stranden, tumle rundt med kjæresten, besøke tante Wilma på sykehjemmet, sove lenge, nippe til vin i solnedgangen, gjøre yoga, invitere til venninnelunsj, shoppe, omsider få ryddet litt skuffer og skap, og, og, og….men….. Ikke noe gikk etter planen.

Tekst : Berit Kvifte

Bekymringsrynken i pannen var der før ferien. Den du skulle glatte ut med null bekymringer og stress i fire uker. Etter ferien er den er enda dypere. Du er dradd i trynet og håret henger på «halv svenske».

De fleste av oss har urealistiske forventninger og mål når sommerferien står for døren. Det er ikke fysisk mulig å komme seg gjennom «to-do-lista» med helsa og vettet i behold. Fallhøyden blir stor og vi ender opp i et kaos av frustrasjon, sinne, utmattelse, dårlig samvittighet og skuldre i ørehøyde. Bedre blir det ikke om du sammenligner din mislykkethet med dine Facebook-venner som tilsynelatende har alt på stell. Innerst inne vet du jo at mesteparten av de vellykkede feriebildene på FB er velregisserte, stylet med filtre og planlagt til minste detalj.

Gunn Gudmundson, Helse & Livsstilscoach, akupunktør og rosenterapeut i «Skap din fremtid» i Tønsberg nikker gjenkjennende og roper «STOPP» ! Det gjør hun til sine klienter også når de kommer til henne med «ferie-syken» som rammer hver tredje voksne kvinne.

Gunn Gudmunson

Re-start deg selv

-Det eneste som fungerer er «stopp-signal» når alt har kjørt seg fast. Å analysere og gruble på eventuelle årsaker til at ting ikke ble som de ble hjelper ikke en millimeter. Du trenger rett og slett å re-starte deg selv, skru deg selv tilbake til nullpunktet. Ta en uke – ikke se deg tilbake, ikke se framover. Bare være her og nå. Det holder mer enn nok, formaner Gunn.

-Innkall deg selv til «ekstraordinær generalforsamling» der det står tre saker på agendaen: komme ut av tankespinnet, eliminere den dårlige samvittigheten og slutte å piske deg selv. Deretter skal du tenke deg at du blåser opp en stor ballong. I denne fyller du de negative følelsene, tankene og bildene fra ferien i fjor. Knyt så ballongen igjen og forestill deg at du sender ballongen opp i lufta og ut av syne.

-Så enkelt?

-Du må gjøre det noen ganger hver dag i tre uker og du vil etter hvert kjenne hvordan spenninger slipper taket, at du frigjør plass til nye tanker og følelser. Men, obs, obs !!   Ikke fyll all den ledige plassen opp igjen! Ikke lag nye forventninger om at nå denne sommeren – da skal du i hvert fall sette fart i ting! Legg for en gangs skyld listen på et nivå som du greier å gjennomføre. Konsentrer deg om noen få og enkle rutiner.

Mental tankeskylling

Gunn anbefaler alle å gjøre en mental tankeskylling hver morgen. -Se for deg hvordan du vil at livet skal være – ikke hvordan det skal bli. Snakk deg selv opp. En indre forvandling, gir en ytre forandring. Start dagen du går i møte med å finne tre ting du har og som du kan være glad for. Skriv dem ned i en bok og gå ut i dagen.

-Om kvelden skal du finne tre ting som har skjedd i løpet av dagen og som du er glad for. Det kan være glede over noen du har møtt, en melding noen har sendt deg, noe morsomt du leste – små banale ting som vi har lett for å glemme. Vi tror at lykke og glede skal være noe stort, men det er faktisk det enkle som funker best når alt kommer til alt. Rådene jeg gir er enkle, men de er kraftfulle fordi de krever minimalt med energi, hevder coachen.       Gunn lover at mental tankeskylling morgen og kveld i noen uker gir effekt.

-Det er bevist at det tar tre uker å endre på en vane. Husk hele tiden på de enkle små tingene. Ikke gå i fellen med å smøre på med ambisjoner om hvordan tømme hodet på en-to-tre. Tre ting om morgenen og tre ting om kvelden. Etter hvert kan du kjenne etter hvordan du EGENTLIG har det inni deg. Tenk litt gjennom ferien som du totalt synes gikk fullstendig ad undas – men legg fokus på å finne det som likevel var positivt. Grip tak i de positive hendelsene og ta dem med deg videre..

Ikke glem at det ER normalt å få en dårlig tanke og en dårlig følelse, men du har et valg om du vil fortsette å omgås dem eller ikke, sier Gunn Gudmundson.

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.