Du kan oppnå de fleste helsemessige fordelene ved å gå rundt 4.400 skritt daglig. Likevel får du enda flere fordeler av å gå LITT lenger, rundt 7.700 skritt om dagen, men etter det går du bare for gåingens skyld, sier forskere fra Harvard Medical School.

De så på gåvaner hos 16.741 kvinner, med en gjennomsnittsalder på 72 år, som gikk med skritt-teller daglig i fire år. I løpet av de fire årene studien pågikk, døde 504 av kvinnene, og det var de som rørte seg minst, ofte i snitt færre enn 2.700 skritt om dagen. Etter hvert som antallet skritt økte, ble dødeligheten redusert inntil den flatet ut på 7.700 skritt.
«Vi ble ganske overrasket over at relativt få antall skritt ble assosiert med en så betydelig reduksjon i dødlighet,» sa forsker I-Min Lee.

Hvor raskt man gikk hadde ikke så stor betydning. Mange av kvinnene ruslet, men fikk likevel de samme helsemessige fordelene som de få som gikk raskere.

Funnene stiller spørsmål til anbefalingen om å gå 10.000 skritt om dagen. Det målet har trolig kommet fra en japansk urmaker som laget en tidlig versjon av skrittelleren hvis navn kan oversettes til «10.000 skritt.»

 

Kilde:
https://www.wddty.com/news/2019/06/forget-10000-steps-just-4400-a-day-will-help-you-live-longer.html

1 KOMMENTAR

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.