Bystaten Singapore blir det første landet i verden til å forby annonser for usunne drikker med høyt sukkerinnhold melder CNN. Dette gjør de som et av flere tiltak i sin pågående «krig» mot diabetes.

Forbudet, som vil gjelde for «de minst sunne» sukkerholdige drikker, vil dekke alle medieplattformer, inkludert print, kringkasting og online, sier Edwin Tong, senior minister for statens Helsedepartement.

Han fortalte reportere på en pressekonferanse nylig at beslutningen ble gjort etter en «offentlig konsultasjon» i form av en undersøkelse.

Brus, juice, drikkeyoghurt og pulverkaffe

Brus, juice, drikkeyoghurt og pulverkaffe vil alle bli påvirket av den nye forskriften, sier departementet i en pressemelding.

Departementet sier også at de vil fortsette å ta i mot tilbakemeldinger fra forbrukere og industrien de neste månedene, før de kunngjør ytterligere detaljer om gjennomføringen som skal skje neste år.

I tillegg til reklameforbudet, kunngjorde departementet at sukkerholdige drikker må ha en fargekode på etiketten for å vise næringsinnhold og sukkerinnhold.

Tong sier at de to tiltakene bare er de første trinnene i byens innsats for å bekjempe diabetes. To andre forslag, inkludert muligheten for å innføre en avgiftsplikt eller til og med et forbud mot drikker med høyt sukkerinnhold, er fortsatt «på agendaen.»

«Vi har tenkt å studere effektene av tiltakene nøye,» la han til. «Vi ønsker å finne tiltak som er bærekraftige på lang sikt, som ikke bare er med på å forme markedets forbrukeratferd, men også hva som tilbys.»

«Krig» mot diabetes

Høyt forbruk av sukkerholdige drikkevarer er forbundet med fedme og større risiko for å utvikle kroniske sykdommer som diabetes og hjertesykdommer. Ifølge verdens helseorganisasjon, har folk som regelmessig drikker en til to bokser med sukkerholdige drikker om dagen 26% større sannsynlighet for å utvikle type 2 diabetes enn de som sjelden drikker dem.

Videre er det anslått at den verdensomspennende utbredelsen av fedme er nesten tredoblet siden 1975.

Som et ledende internasjonalt finansielt sentrum, har Singapore blitt møtt med en voksende aldrende befolkning. Det har gjort det nødvendig for regjeringen å gjennomføre tiltak for å redusere belastningen på helsevesenet.

1 av 7 har diabetes

Byens fedmeandel har bare blitt større siden 1990-tallet, og i henhold til International Diabetes Foundation, har nær 1 av 7 voksne i befolkningen diabetes i 2017.

Før det nye regelverket ble annonsert, lanserte Helsedepartementet en offentlig høring om å redusere forbruket av sukkerholdige drikker sent i fjor. Over 70% av respondentene støttet å sette opp reklameforskrifter for å påvirke forbrukernes valg.

Departementet oppfordret også drikkeprodusenter å endre sine produkter for å gi forbrukere sunnere valg, samtidig som god smak beholdes.

I en uttalelse til CNN, hilser Singapores avdeling av Coca-Cola det velkomment med nye tiltak for å redusere sukkerinntaket, og sa det forventes at dette skal ha «minimal innvirkning på vår portefølje.»

«Vi har vært innovative med å lansere nye produkter med lavere sukkerinnhold og sukkerfritt. Selv om sukker i moderate mengder er greit, er vi er enige om at for mye av det ikke er bra for noen.»

CNN har forespurt PepsiCo og Singapore Food and drink Management Association for kommentar.

Brus, energidrikk, reklameforbud, singapore, sukker
(foto: Pixabay)

Kilde:

https://edition.cnn.com/2019/10/11/health/singapore-sugar-drink-ads-intl-hnk-scli/index.html

 

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.