En studie av moderne jeger- og samlersamfunn fant at disse folkegruppene generelt har en utmerket metabolsk helse, samtidig som de ulike gruppene har forskjellig kosthold.

Ernæringseksperter har lenge diskutert om det finnes et optimalt kosthold mennesker har utviklet seg til å spise. Men en studie publisert sent i fjor  fant ut at det sannsynligvis ikke er ett enkelt naturlig kosthold som er best for menneskers helse.

Forskningen som ble publisert i tidsskriftet Obesity Reviews , så på ulike dietter, vaner og fysisk aktivitetsnivå til hundrevis av moderne jeger- og samlersamfunn hvis livsstil er den samme som i eldgamle befolkninger. De fant ut at alle generelt har utmerket metabolsk helse selv om de hadde ulike kosthold. Noen grupper får opptil 80 prosent av kaloriene sine fra karbohydrater. Andre spiser stort sett kjøtt.

Fellesnevnere
Men det var noen fellesnevnere: Nesten alle spiser en blanding av kjøtt, fisk og planter, og får i seg mat som vanligvis er full av næringsstoffer. Generelt spiser de mye mer fiber enn den gjennomsnittlige amerikaneren.

De fleste av karbohydratene deres kommer fra grønnsaker og stivelsesholdige planter med lav glykemisk indeks, noe som betyr at det ikke fører til rask stigning i blodsukkernivået. Men det er heller ikke uvanlig at jeger- og samlere spiser sukker, først og fremst i form av honning.

Funnene antyder at det ikke er én beste diett for alle mennesker, men vi «kan være veldig sunne på et bredt spekter av dietter,» sa hovedforfatteren av studien, Herman Pontzer, førsteamanuensis i evolusjonsantropologi ved Duke University. «Vi vet det fordi vi ser et bredt spekter av dietter i disse veldig sunne populasjonene.»

Fysisk aktivitet
Én ting jeger- og samlerpopulasjoner har felles er et veldig høyt nivå av fysisk aktivitet. Mange går mellom åtte og 16 km om dagen. Likevel har de paradoksalt nok ikke høyere nivå av energiforbruk enn den gjennomsnittlige amerikanske kontorarbeideren.

Det tyder på at helsemyndighetene bør vurdere å anbefale trening først og fremst som en måte å forbedre metabolsk helse, men ikke nødvendigvis som en kaloribrennende motgift mot overvekt, sa forfatterne.

Fra et folkehelseperspektiv kan moderne jeger- og samlersamfunn være mest interessant for deres relative mangel på kroniske sykdommer som hjertesykdom, høyt blodtrykk og kreft. Overvektstallene er lave. De har veldig høye nivåer av kardiorespiratorisk kondisjon (som viser hvordan hjertet, muskler og lunger jobber sammen) selv i alderdommen. Og diabetes type 2 og metabolsk dysfunksjon finnes knapt.

Frisk alderdom
Livet i jeger- og samlersamfunn er imidlertid ikke lett. Spedbarnsdødeligheten er høy på grunn av smittsom sykdom. Dødsfall fra ulykker, mage- og tarmsykdommer og akutte infeksjoner er vanlig. Men de som overlever til voksen alder når ofte alderdommen relativt fri for degenerative sykdommer som er normen i industrialiserte nasjoner.
De er typisk i god form og aktive helt til det siste, noe som tyder på at det er noe med deres livsstil som gjør at de beholder en frisk kropp i alderdommen.

“Få av oss ønsker å bytte bosted med dem. Deres liv er fortsatt tøft, ”sa Dr. Pontzer. «Men det disse menneskene blir syke av, er ting vi vet hvordan vi skal behandle i vårt helsevesen, og de sykdommene de ikke får, er det vi sliter med å behandle.»

Utvikler metabolske sykdommer ved overgang til vestlig livsstil 
Det er mulig at genetikk og andre faktorer som ikke er relatert til livsstil, beskytter dem mot kronisk sykdom. Men studier viser at når mennesker som er født i jeger- og samlersamfunn flytter til store byer og får en vestlig livsstil, utvikler de høy overvekt og metabolske sykdommer, akkurat som alle andre. Michael Gurven, antropolog ved University of California, Santa Barbara, har gjort omfattende undersøkelser om Tsimane, en boliviansk befolkning som har en livsstil som lever av jakt, sanking, fiske og jordbruk.

Tsimane får mesteparten av kaloriene sine fra komplekse karbohydrater med mye fiber som planter, mais, kassava, ris og bananer, supplert med vilt og fisk. Dr. Gurven har publisert detaljerte studier som viser at de har eksepsjonell kardiovaskulær helse og nesten ingen diabetes. Likevel har Dr. Gurven sett flere tilfeller av at Tsimane-mennesker har utviklet og dødd av diabetes type 2 etter å ha forlatt landsbyene sine og flyttet til den nærliggende byen San Borja, hvor de tok stillesittende kontorjobber og ga opp sitt tradisjonelle kosthold. «De byttet fra sitt tradisjonelle kosthold til å spise i byen der alt er stekt,» sa han. De begynte å spise stekt kylling og ris og drakk Coca-Cola. Noen av disse menneskene kan se en ganske rask endring i helse.”

Det eldste kostholdet
I den nye studien analyserte Dr. Pontzer og kollegene data om jeger- og samlere og andre småskala samfunn over hele kloden, fra Sør-Amerika til Afrika og Australia. De så på detaljerte kostholdsforhold ved fossile og arkeologiske funn for å få en forståelse av hva de tidlige forfedre spiste. Og de inkluderte nye data samlet inn fra Hadza, et samfunn av mennesker som tilbringer dagene på jakt og leting etter mat i Nord-Tanzania, omtrent som forfedrene har gjort i titusenvis av år. Hadza konsumerer det som noen kaller “det eldste kostholdet.” Dr. Pontzer har tilbrakt tid sammen med dem og lenge studert helsen deres.

På en typisk dag satte Hadza ut i grupper tidlig på morgenen for å jakte og lete etter noe spiselig på savannen. Kvinnene krysser kupert terreng for å samle ville bær og grave opp knoller som ligner søtpoteter. Å få dem opp er ikke lett, sa Dr. Pontzer: Kvinnene bruker pinner for å grave opp knollene, i noen tilfeller mens de bærer spedbarn på ryggen. Mennene drar ut for å jakte dyr, og dreper ofte smådyr, men omtrent en gang i måneden, noe stort som en sebra, vortesvin eller gaselle. På dager hvor jakten kommer til kort, drar de over til bikuber og samler honning, som er en av favorittene deres, og utgjør minst 15 prosent av kaloriene i kostholdet.
«På en gitt dag i en Hadza-leir er det nesten alltid honning, litt kjøtt og knoller,» sa Dr. Pontzer.

Mengden av daglige kalorier Hadza bruker, tilsvarer det en gjennomsnittlig amerikaner inntar. Men de holder seg til få antall matvarer. Og spesielt har de ikke potetgull, sjokolade, iskrem og annen ultraprosessert mat som kombinerer store mengder fett og enkle karbohydrater – mat som er konstruert for å være uimotståelig, selv når vi ikke er sultne.

Sensorisk spesifikk metthetsfølelse
Mangelen på nyheter og variasjon i dietter for jegere- og samlere kan være en del av grunnen til at de ikke overspiser og blir overvektige. Studier viser for eksempel at jo større utvalg vi har av matvarer, jo lengre tid tar det å føle seg mett, et fenomen kjent som sensorisk spesifikk metthetsfølelse.
«Det er grunnen til at du alltid har plass til dessert, selv når du er mett,» sa Dr. Pontzer. «Selv om du har spist et godt måltid og ikke kan spise en bit til av en biff, er du fortsatt interessert i ostekaken til dessert fordi den er søt.

 

Tekst: Anahad O’Connor Oversatt og tilrettelagt av Birthe Storaker

Kilde:

https://www.nytimes.com/2018/12/18/well/eat/is-there-an-optimal-diet-for-humans.html

Anahad O’Connor er en reporter i New York Times som dekker helse, vitenskap, ernæring og andre emner. Han er også en bestselgende forfatter av bøker om helse for forbrukere som for eksempel «Dusj aldri i tordenvær» og «De10 tingene du burde spise».

2 KOMMENTARER

  1. Birthe: Tenker at oversettelsen av «mellom 5 0g 10 mil om dagen» er basert på miles.. og ikke mellom 50 og 100 km daglig…. i artikkelen om diett….

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.