Er du blant dem som bare «skal røyke ferdig i ferien» og deretter «bare røyke opp sigarett-kvota fra Sydenturen»  …og SÅ  skal du slutte?

Sorry.  Det er dømt til å mislykkes.  Slutt å røyke FØR ferien!

Røykere som gradvis trapper ned på antall røyk per dag, har mindre sannsynlighet for å komme i mål enn dem som kutter brått.

– Å forplikte seg til en bestemt dag og faktisk slutte den dagen er nøkkelen til suksess, sier professor i adferdsmedisin ved Oxford-universitetet, Paul Aveyard, Tanken om at røyken kan man enkelt legge på hylla til uken, gjør det vanskeligere for hver gang du har et ønske om å slutte.

Trangen til å røyke kan «avinstalleres» i hjernen, forutsatt at du ikke lar deg friste med et «lite drag» når den første abstinensen setter inn.  Det forlenger bare plagene og øker risikoen for ikke å lykkes.

Ikke «frykt» røyken!

Antall briter som røyker er stort og helsemyndighetene har satt inn store ressurser på å få ned forbruket vesentlig. Et av virkemidlene er en kombinasjon av nikotinerstatninger – som nikotinplaster – sammen med nikotin-tyggegummi eller spray. Kombinasjonen skal ifølge engelske helsemyndigheter være langt mer effektivt enn å bare bruke én type antirøykeprodukt.  Faktisk får man i seg for lite nikotin når avgjørelsen om røykeslutt er tatt, heder Leonie Brose ved King’s College London Nasjonale senter for avhengighet.  Brose mener at man ikke skal være så skeptisk og redd for nikotinerstatninger.   Et plaster «på røykesåret» er bra  – det virker ganske momentant  og får tatt toppen av det verste suget før du tenker tanken om å avblåse røykeslutten.

Prøv e-sigaretter

Virker ikke nikotinplaster eller nikotintyggegummi, kan det være en ide å prøve e-sigarett.  Studier viser at disse er dobbelt så effektive som andre nikotinerstatninger.

Såkalt «damping» gir en noe å gjøre med hendene, og kan bidra til det sosiale aspektet ved røyking – at du har noe å «fikle» med. / putte i munnen.   Adferdsforskere mener at mange sliter nettopp med det.  E-sigarettene er neppe uskadelig, men uansett langt mindre skadelig enn vanlig sigaretter.

Søk støtte og hjelp

«Det nasjonale britiske instituttet for helse og pleie» vektlegger at støtte hos familien, arbeidsgiveren og venneflokken er avgjørende for å lykkes med røykestopp.  Det er ikke et poeng å ty til nikotinerstatninger i det uendelige, så vær ærlig på at du sliter med å stumpe sneipen og at du trenger at noen motiverer deg.

Røyketelefonen til det norske Helsedirektoratet ble lagt ned i 2017, men her finner du direktoratets side om hjelpemidler for snus- og røykeslutt. Du kan også med fordel bruke «Slutta-app» du kan søke opp på Android og iPhone. Mange legger ut «slutta-resultatene» på sosiale medier til stor applaus!

Styr unna fristelser

Alle som har røykt, vet at det er visse situasjoner der røyken bare var et must.  Dette forfølger den som vil slutte en tid etter at beslutningen er tatt.  Forskerne mener da at det kan være klokt å endre på noen rutiner der du vet at sigarett-triggeren slår inn.   Snu deg rundt, gjør noe annet. Bryt rutiner. Det er ikke dermed sagt at du ikke skal gå på fest, men det er kanskje ikke lurt å bruke mesteparten av tiden ute blant røykerne?

Var røyken på verandaen etter middagen den aller beste, så finn noe annet å gjøre straks du har gått fra bordet.  Gå en tur, ring noen eller se på TV.  Hva som helst – bare det er en avledningsmanøver.

 

Det sjette punktet:

Følg de fem første!

Lykke til 😊

 

Kilde:

www.fhi.no/ml/royking/

 

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.