Mange kvinner som trener mye opplever uregelmessig menstruasjonssykluser. Kan det være fordi de spiser for lite?

Kvinner som ikke spiser nok for å støtte sitt treningsopplegg, kan utløse en medisinsk tilstand kjent som Female Athlete Triad, sier forskere fra Penn State University. Dette inkluderer menstruasjonsforstyrrelser og dårlig beinhelse. Kvinner med dette problemet har også større sannsynlighet for brudd.

62 unge kvinner som trente regelmessig og hadde uregelmessige menstruasjonssykluser har deltatt i en studie for å kartlegge om et større inntak av kalorier kunne gi bedre regelmessighet.

I denne studien fikk den ene halvparten av gruppen økt sitt kaloriinntak, mens den andre halvparten opprettholdt sitt vanlige kosthold. Resultatene etter 12 måneder viste at sannsynligheten var dobbelt så stor for at menstruasjonssyklusen normaliserte seg i gruppen som inntok flere kalorier.

Å spise bare 300 til 400 ekstra kalorier hver dag kan være alt som trengs for å gjenopprette en vanlig menstruasjonssyklus,  spesielt for kvinner som driver med intensiv trening.

«Men disse funnene kan påvirke alle kvinner som trener. Fordi mange kvinner streber etter å trene for å konkurrere eller trener av helsemessige årsaker, men får ikke i seg nok kalorier. Bare det å spise litt mer hver dag kan være alt som trengs for å regulere menstruasjonsforstyrrelser, sier ledende forsker Mary Jane De Souza, Ph.D., of Penn State University.

Kilder:

https://www.wddty.com/news/2020/06/the-key-to-a-regular-menstrual-cycle.html

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200331093259.htm

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.