De fleste vet at Diabetes fastslås ved å måle blodsukkerverdier hos legen, men hvor mange vet at symptomene på Diabetes kan skyldes noe annet?

(foto; Mariannes lille fotostudio)

Mål blodsukkerverdiene dine selv og lær deg hvordan du ganske raskt kan senke og stabilisere blodsukkeret ditt.

Dette er hva du trenger hvis du skal senke og stabilisere blodsukkeret ditt:

  • Tilstrekkelig med næring hver dag så du føler at du har energi nok.
  • Nok rent vant til at din urin er lys og klar og hodepine, smerter og tretthet forsvinner.
  • Senk skuldrene om dagen og slå av mobilen om natten.
  • Beveg kroppen din sånn at du svetter i min 30 minutter en gang i døgnet.

Er det virkelig diabets type 2?

Se for deg at du kommer til legen med en eller flere diffuse plager som du har gått med en stund. Det kan være tretthet, overvekt, smerter og andre tegn på at du faktisk mangler næring og væske (rent vann) i kroppen, f. eks. hodepine. Legen måler langtidsblodsukker og fastslår på bakgrunn av disse målingene at du har type 2 Diabetes. Men er det virkelig Diabetes 2 eller kan noe annet ligge til grunn for dine plager?

LES OGSÅ: Vet du om du har høyt blodsukker?

Symptomene på det mange tror er Diabetes type 2, kan faktisk skyldes for mye produksjon av insulin. Den tilstanden kan også føre til høyt eller ustabilt blodsukker. Din egen produksjon av insulin kan måles hos legen (i blod eller urin), men hvor ofte gjøres det? Og for at du skal få det fulle og hele bildet av hva som ligger til grunn for dine plager og hvordan du kan takle dem, må du foreta egne målinger av blodsukkeret ditt før og etter hvert måltid i minst 3 dager. Først da kan du se hvordan livsstilen virker inn på blodsukkeret ditt. Men hvor mange måler blodsukkeret selv sånn at det kan sees opp mot nettopp livsstilen? Jeg har erfart at så å si ingen studerer sine egne blodsukkerverdier før etter at de har vært hos legen og fått en diagnose med en eller annen type Diabetes.

For tiden finnes det tre forskjellige typer: Diabetes 1, Diabetes 2 og Diabetes 3, også kalt Alzheimer. Det er ikke dem jeg skriver om her. Jeg har fokus på å informere folk om at det finnes noe vi kaller en forløper til Diabetes 2 og 3, kalt insulinresistens. Da har du en overproduksjon av insulin, men det virker ikke som det skal. Insulinet skal frakte sukkeret inn i cellene, men den funksjonen er altså ute av drift. Derfor opplever mange overvekt, tretthet og smerter, ja også dårlig hukommelse eller forvirring kan relateres til overproduksjon av insulin. Jeg kan glede deg med at denne funksjonen kan du få i gang igjen, det handler om å tilføre kroppen næring og rent vann, senke skuldrene, slå av mobilen om natten og bevege kroppen.

Insulin

(foto: Amazon.com)

Hormonet (signalstoffet eller også kalt budbringeren) insulin produseres i Langerhans’ celleøyer i bukspyttkjertelen. Insulin gjør at kroppen kan bruke glukosen i blodet (blodsukkeret). Det er mange forskjellige meninger om hva sukker er og hvordan kroppen reagerer på det. Les boken «Sweet disease» av Brian Clement og gjør deg opp din egen mening eller ta kontakt med meg for å få skreddersydd undervisning hjemme hos deg selv. De fleste i vår del av verden spiser sukker på en eller annen måte, ellers hadde ikke så mange hatt høyt eller ustabilt blodsukker eller problemer med insulinproduksjonen. «Det er insulinet som kan gi betennelse og overvekt, mens sukkeret i blodet gir neuropati, nevropati og nefropati», sier min kollega Tove Riise Grastveit. Tove er diabetessykepleier og biopat og jobber til daglig med dette.

LES OGSÅ: Slik håndterte jeg diabetes type 2

C-peptid test

Kanskje lider du av insulinresistens? Flere forskjellige livsstilsfaktorer blandet med tradisjonell tenking kan spille både legen og deg et puss. En C-peptid-test kunne avdekket hvor mye insulin du selv produserer. C-peptid er et proinsulin protein som produseres sammen med insulin. Insulinproduksjonen i kroppen måles ved å måle C-peptidmengden fordi mengden C-peptid vil tilsvare den mengde insulin du produserer. Insulin (hormonet) kommer ikke til syne på blodprøver.

Får du legen din til å gå med på å ta en C-peptid test, har du kommet et stykke på vei. Men så er det tolkningen av resultatene, da. De fleste vil overlate dette til legen uten å kjenne til grenseverdiene og hva de bygger på. Inntil 2002 var den nedre grenseverdien 400 nmol/Log den øvre var 700 nmol/L. I 2002 ble grense- nivåene endret til nedre 270 og øvre 1290 etter en studie, dvs. den er ikke god nok og vi mangler faktisk å finne årsaken til at det er store variasjoner på disse grenseverdiene i Norge.

Mange vet at det finnes andre fagmiljøer enn de skolemedisinske innen helse. En av forskjellene er at i det ernæringsterapeutiske miljøet ville et prøvesvar som ligger over 700, resultere i anbefalinger om å få senket produksjonsnivået av insulin og se dette i relasjon til graden av plager. Dette er årsaken til at jeg og mange med meg, oppfordrer folk til å ta ansvar for egen helse.

«Medisinen» ville da kommet på en «grønn resept», som innebærer å sørge for å få i seg næring, øke den daglige fysiske aktiviteten og senke skuldrene og skru av mobilen om natten. (forsetter under bildet)

(foto: Getty Images)

Fremstilt insulin og dietter

I dag er medisinen man får hos legen biosyntetisk humaninsulin. Dette blir fremstilt ved genetisk manipulasjon av gjærceller og kolibakterier. I tillegg selges og tilbys det en rekke dietter, kanskje tilsynelatende «enkle» løsninger og kunstige produkter innen alternativbransjen som dessverre kan gjøre vondt verre. Rene og enkle råvarer er det aller beste.

Sett med en ernæringsterapeut sine øyne

I Niels Christian Geelmuydens bok «Sannheten på bordet» kunne vi lese at i 2017 hadde 700 000 nordmenn diabetes, eller var i ferd med å få det. Dette er skremmende høye tall, og det er kanskje ikke så rart at enkelte griper til den medisinen legen tilbyr eller til de «enkle» alternative løsningene som finnes på markedet. Hva om man kunne snu trenden fra medisiner og kunstige produkter til sunne og bærekraftige løsninger som gagner både miljøet, dyrene og deg?

Jeg må ikke bruke ordet «forebygge» fordi jeg har den utdannelsen jeg har

På alle anerkjente nettsteder, (både for leger, helsepersonell og andre) står det at et lavt og stabilt blodsukker forebygger livsstilssykdommer. Allikevel, har jeg som ernæringsterapeut ikke lov å si det samme til mine kunder eller skrive om dette på min hjemmeside. Dette til tross for at det er allment kjent og godt dokumentert informasjon. Jeg vil sette mer fokus på hvor enkelt det er å sjekke eget blodsukker og se dette opp mot livsstilen. Jeg vil også gjerne vite hvor mange som faktisk får et tilbud om en C-peptid test når de skal utredes for diabetes type 2 hos fastlegen. Sammen med to kollegaer har jeg derfor laget en spørreundersøkelse for å finne ut av det.

 


Nettside: https://www.betterandbetter.no/

Bøker:

Niels Christian Geelmuyden, (2015), Sannheten på bordet. Det du ikke får vite om maten din, 1. utgave (3. opplag), Cappelen Damm AS, Kapittel 14.

Sweet disease, Brian Clement

 

TV Helse informerer om alt innenfor helse, medisin, skjønnhet, kosthold og trening som kan ha betydning for deg og din livskvalitet. Vi vil gi deg gode råd og nyttige tips som kan bidra til at du blir i stand til å gjøre riktige valg i forhold til din egen helse.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.