Det er fort gjort å glemme å holde seg hydrert når vi har varme sommerdager. Barn og eldre er spesielt utsatt for dehydrering, samt personer med diagnoser som diabetes.

Kroppen inneholder mye vann, utgjør mellom 45-75% av vekten vår og er livsviktig for at kropp og hjerne skal fungere normalt. Væskeforholdet bestemmes mellom inntak av vann og utskilling gjennom slim, urin og svette. Risikoen er derfor større for dehydrering når det er varmt ute, man har feber eller diaré. Eldre har også økt risiko for dehydrering under slike forhold hvis de går på vanndrivende medisiner.

For diabetikere er riskioen for dehydrering stor da vannmegden i kroppen er sterkt påvirket av blant annet langvarig høyt blodsukker.

Hvor mye skal jeg drikke?

For en normal voksen person i moderat aktivitet skal det være nok å drikke mellom 1,5-2,5 liter vann om dagen, under normale temperaturforhold. I varmt sommervær øker dette behovet. Tegn på dehydrering kan være:

    • Du er tørst
    • Du er utmattet og trøtt
    • Hodepine
    • Konsentrasjonssvikt
    • Mørk og konsentrert urin (nyrene kompenserer produksjonen av konsentrert urin)
    • Slapp hud og tørre slimhinner

Hva gjør jeg hvis jeg er dehydrert?

Få i deg vann, og gjerne med litt mineraler(salt). Mineralvann som Farris hjelper deg med å holde mineralbehovet til kroppen i balanse. Drikker man rent vann kan det være lurt å passe på å få i seg noe salt ved for eksempel salte nøtter.

Selv om det er viktig med vann kan man fort overdrive. Ved for høyt inntak av vann kan ikke nyrene skille ut nok væske og det kan føre til ubalanser i mineralnivåene i kroppen.

Vær obs i disse varme sommerdager og drikk nok vann!

 

Kilder:

https://netdoktor.dk/dehydrering.htm?fbclid=IwAR3fcFx_lerjT8seB5tuFkonL8CDKzE-OBEAfvfvb6z0lZmVLKu-AABCdhk

https://www.diabetes.no/leksikon/d/dehydrering/

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.