Helt siden tidenes morgen – så lenge det har vært lys og mørke og levende organismer på jordkloden, har melatonin vært involvert. Vi er utstyrt med hormonet melatonin for å gjøre kroppens fysiologi i stand til å tilpasse seg dag og natt. Likevel blir forbrukerne fra flere hold advart om at tilskudd av hormonet er veeeeldig skummelt.

Men, er det det?

Tekst: Berit Kvifte

Det var i 1958 at melatonin ble oppdaget som hormon for deretter ganske raskt bli framstilt av dyrekjertler. Det naturlige melatoninet finnes kun i kroppen, men alt som er tilgjengelig som kosttilskudd og legemiddel er syntetisk til tross for at noen produsenter hevder det motsatte.

All melatonin som kjøpes over disk er syntetisk, men det er ikke farlig. Fordi det syntetisk produseres med lignende kjemiske prosess som skjer i kroppen blir resultatet et bio-identisk molekyl.

Andre advarsler går ut på at melatonin er sovemedisin og dermed kan være avhengighetsskapende, ikke skal gis til barn, gravide eller ammende. Det er feil. Helt siden 1958 er det dokumentert at melatonin ikke er farlig for barn. Heller ikke for gravide og ammende.

LES OGSÅ: Kan et søvnhormon hjelpe Koronasyke?

Så lenge melatonin har blitt foreskrevet på resept av leger, har det ikke vært så mye ramaskrik rundt hormonet, men da det ble frigitt som kosttilskudd i fjor, blir diverse advarsler som gjelder for legemiddelbruk videreført på kosttilskuddsdosering. Blant annet skapes det inntrykk av at melatonin er sovemedisin. Forvirringen etableres når melatonin foreskrevet som legemiddel går innunder samme statistikk som sovemedisin/benzodiazepiner /hypnotikum jmf rapporter til FHI på søvnmedisin til barn.

Melatonin er ikke en sovemedisin. Det gjør ikke at du sovner, men gjør at kroppen  innstilles og forberedes til søvn.

Det verserer også påstander om at melatonin ikke skal gis til gravide, ammende og barn under 18 år fordi det ikke finnes nok forskning. En annen påstand er at melatonin hemmer eller forsinker puberteten. Ingen av påstandene stemmer. Det har blitt gjort forskning på langtidsbruk hos barn, friske barn og adhd-barn. I forhold til hvor mye leger har skrevet ut, finnes det mye erfaringsbasert forskning.

Hva ER egentlig melatonin?

Det er et hormon som har vært tilstede overalt på planeten i alle planter, alle levende organismer og alle celler som har melatoninreseptorer. I mennesket produseres 80 prosent av hormonet i pinealkjertelen som ligger i hjernen, mens de resterende 20 prosent produseres andre steder i huden som i øynene, leveren og mitokondriene. Hvis du av en eller annen grunn må fjerne pinealkjertelen, så har du fortsatt produksjon av melatonin i kroppen, men mangler andelen som kun aktiveres når mørket kommer. Egenproduksjonen av melatonin styres ikke av fysiologiske ting, men av lys og mørke – via synsnerven.

Hos den gravide kvinnen pågår det en naturlig melatonin-produksjon gjennom hele svangerskapet, som når en topp like før fødselen setter i gang. Da har kvinnen fire ganger mer melatonin i kroppen naturlig enn ikke gravide kvinner. Hvis melatonin hadde vært skadelig for gravide, ville det ikke logisk sett vært vrient å føde friske barn? Melatonin er med andre ord kjempetrygt og kjempeviktig for gravide. Likeså hos den ammende fordi hun gjennom morsmelken sørger for «leveranse» av melatonin til det nyfødte barnet slik at det blir rolig og fornøyd og klarer å skille natt fra dag.

LES OGSÅ: Kronisk utmattelse eller bare utslitt?

Hos den nye verdensborgeren er det ingen melatoninproduksjon før barnet er mellom 3-8 uker, så derfor er det viktig at barnet blir ammet for å få hormonet gjennom mor. Spesielt sent på kvelden og om natten – når melatoninproduksjonen foregår for fullt hos mor. Da sikrer hun at den lille etter hvert har mulighet til å skille på natt og dag, pludrer i vei og blir harmonisk. Høres det ut som om melatonin er skadelig for det lille barnet? Melatonin er en naturlov.

Hvis den nybakte mamma er superstressa fordi hele hennes tilværelse er snudd opp ned, kanskje hun ikke får igang ammingen eller har 100 bekymringer i hodet, er det lett å ty til «Dr. google» eller småbarnsforum på nett. Skjermbruken struper da den naturlige produksjonen av melatonin hos mor med den konsekvens at hun og barnet blir søvnløse og helt ute av kurs. Melatonin er mantraet. Tilskudd er trygt for dem begge.

Fasene i produksjonen

Egenproduksjon av melatonin starter når barnet er 3-8 uker gammelt og øker jevnt til det er 5-10 år. Da er produksjonen på topp for så å dale nedover til du ser 60 lys på kaka og produksjonsfasen er redusert til 2-3 timer. Dette kan henge sammen med kalsifisering av pinealkjertelen og er en naturlig del av aldringen. Symptomet på kalsifisering hos eldre er problemer med å sovne, samt tidlig oppvåkning. Det har legemiddelbransjen med medisinen, Circadin, tatt både patent og marked på. For å få foreskrevet Circadin, kreves det en diagnose for noe som faktisk er en naturlig del av livet.

Skiftarbeidere og adhd-barn

Skiftarbeidere får hele sin døgnrytme snudd på hodet flere ganger i måneden. Det kan føre til hjerteproblemer, høyt blodtrykk, depresjon, angst og annet fordi mange utvikler alvorlige søvnproblemer. Da kan tilskudd av melatonin få orden på døgnet igjen.

Hos barn med adhd, er melatonin ofte brukt. Melatonin vil gjøre barnet roligere og sørge for at kroppen innstilles på søvn. Hormonet forbereder kroppen på at nå er det natta.

Melatonin gjør at kroppen stiller inn alle syklusene som kortisolsyklus, insulinsyklus og flere andre ting som er i endring i løpet av natten i forhold til dagen. Hormonet styrer kort og godt kroppsklokken vår. Smart!

Melatonin -enten det er foreskrevet av lege – eller tas i form av kosttilskudd, er like ufarlig.

Forskjell på legemiddel og tilskudd?

I praksis kreves det en diagnose og en legetime for å få melatonin som legemiddel. Som tilskudd er det tilgjengelig i helsekostbutikken. Når det gjelder dosering, gis legemiddel-melatonin på 2 mg, mens kosttilskudd er på 1 mg. Med unntak av Circadin som er depot (virkestoffet frigis i etapper), inneholder legemiddel og kosttilskudd begge syntetisk melatonin.

Kan ikke overdoseres

Kan man overdosere? Er det registrert farlige bivirkninger? Så langt TV-helse har dykket ned i tilgjengelig litteratur, er det ikke beskrevet noe om at folk har tatt overdose og strøket med av melatonin. Ei heller bevis på at hormonet skal kunne hemme puberteten. Melatonin er trygt selv om du tar dobbel dose. Du kan ikke bli forgiftet av melatonin eller overdosere. I høye doser kan det imidlertid brukes for å sette i gang fødsel.

Får småen i seg melatonin ved et uhell, vil barnet sovne og våkne uthvilt fordi melatoninet skilles ganske raskt ut. Normal dose skilles ut i løpet av noen timer, og det tar bare litt lenger tid ved høye doser. Hos barn skilles det enda raskere ut enn hos voksne.

Natta verden!

Melatonin holder oss hverken i søvn eller virker som et innsovningsmiddel. Hormonet stiller inn kroppsklokka, forteller kroppen at nuhh er det natta, at nå skal restitusjon, reparasjon og alt som skjer mens vi sover – starte.   Melatonin stiller kroppen i «nattmodus», men du kan like gjerne våkne etter tre-fire timer. Om så, kan du ta noen dråper melatonin for å stille kroppen inn på mere søvn. På denne måten kan du få de anbefalte 7-8 timene med søvn.

SE OGSÅ: Øvelsene som kan gi deg bedre søvn

Forskjell på tilskudd og flytende melatonin

Hvor stor dose du og jeg trenger, er høyst individuelt. Forskjellene ligger i hvordan biotilgjengeligheten fungerer fra person til person. Det hevdes at biotilgjengeligheten er fra 3–60 prosent hvis du tar tabletter, men de fleste ligger på 15 prosent opptak. Da kan det hende at noen trenger flere tabletter. Har du 60 prosent opptak vil du ha kjempegod effekt av en tablett, mens en som har 6 prosent opptak trenger 10 tabletter (10 mg) for å få samme effekten. Det er ikke farlig, men det smarteste er å finne den laveste dosen som fungerer og holde seg til det.

Når det gjelder flytende melatonin, som forøvrig er helt nytt på helsekostmarkedet, er denne ferdig oppløst i vann og gir mye bedre opptak fordi den går rett i blodbanen og unngår veien innom leveren. Flytende melatonin er mindre avhengig av hvordan opptaket er, den gir et bedre opptak for alle uavhengig av individuelle variasjoner. 1 milligram er tilstrekkelig, hvilket tilsvarer 10 dråper. Noen har dog effekt av 5 dråper – dvs 0,5 mg.

Viktig med god søvnhygiene

Uansett om du tar melatonin eller ei, som et legemiddel eller kosttilskudd, som tabletter eller flytende, er god søvnhygiene viktig.

Det bør være tydelig forklart at melatonin kun forbereder kroppen din på søvn. Den får den ikke til å sove. Men for stressa personer, er det ikke lett å finne roen – som er første fase til søvn. Det er heller ikke like lett for alle å løsrive seg fra mobiltelefon og nettbrett, noe som holder all naturlig melatonin borte. Først når det er mørkt, begynner kroppen din å produsere hormonet. Jo lenger du omgir deg med sterkt lys, nettbrett eller telefon,  utsetter du egenproduksjonen!

Gode råd for god søvn

Regelmessig mosjon, men unngå hard fysisk trening eller kraftige anstrengelser de siste tre timene før sengetid.

  • Unngå søvn på dagtid (en «powernap» på maks. 20 minutter er ok)
  • Løs eller diskuter eventuelle problemer eller bekymringer i god tid før du legger deg.
  • Berolige deg selv med at en natt eller to uten søvn er ufarlig.
  • Innarbeid en regelmessig rytme for å gå til sengs og å stå opp. Følg den hver dag!
  • Unngå kaffe, te og koffeinholdige drikker sent på ettermiddag eller kveld
  • Unngå store måltider før sengetid, men legg deg heller ikke sulten
  • Ha lav temperatur på soverommet, unngå lys og støy
  • Sengen er sted å sove og ha sex. Intet annet.
  • Ikke sjekk klokka om du våkner.

God natt 😊

 


Kilder:

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.