Det er mye måtte, skulle, burde, kan, kan ikke, bør jeg eller bør jeg ikke – spørsmål som svirrer rundt i hodene våre nå, men er det noe du både BØR og MÅ, så er det å ruste opp kroppens egne krigere! Visste du at sukker fra to bokser med brus er nok til å svekke immunforsvaret ditt i flere timer slik at de hvite blodcellene blir i dårligere stand til å bekjempe bakterier?

Tekst: Berit Kvifte

Bente Josefsen (foto: friskutensukker.no)

Summen av alle spørsmålene som surrer og engstelsen mange kjenner kryper på, er veldig krevende for hele mennesket. Ikke minst for immunforsvaret som vi må ruste opp og ikke ned!

Avhengighetsterapeut, Bente Josefsen, er bekymret for hvor fort det er å gjøre dårlige valg i disse tider. Det være seg ting vi må «lindre» eller «trøste». Mange velger å lindre psykisk smerte med alkohol, andre tenker at søtsaker demper negative tanker eller egner seg som trøst. Alkohol og søtsaker ligger klart på «trøstetoppen».

«Litt kake, så blir det bedre»

– Det første vi gjerne tenker på i stressa situasjoner, er å fylle på med noe som gir oss energi eller som roer ned. Ubevisst begynner vi å tylle i oss sjokolade, kaker og vin som lindring, lettelse, trøst eller belønning. Det vi helst ikke har så lyst til å forholde oss til er det faktum at mange av restriksjonene kan bli langvarig. Er det noe som er viktig da, så er det å legge opp en strategi der vi spiller på lag med «kroppens hvite krigere». Vi må ruste opp vårt eget immunforsvar for det kan ikke Folkehelsa gjøre for oss, sier Bente Josefsen til TV-helse.

Sukker-fienden

Sukker er en fiende i hverdagen, men i virus-krigen i særdeleshet.

– Når vi trøster eller belønner oss med noe søtt, stiger blodsukkeret slik at kroppen må produsere mer insulin som igjen påvirker de hvite blodlegemene, kroppens hvite krigere, som står i første linje og skal hjelpe oss til å bekjempe Koronaviruset. Med sukker trøtter vi våre «allierte» ut istedenfor å bygge dem opp. Vi vet også at sukker kan lage betennelser i kroppen vår. Hvis vi blir gående rundt med lavgradige betennelser i kroppen, er et betimelig spørsmål å stille; er vi rustet til å tåle en påkjenning på toppen av det? spør Bente.

SE OGSÅ: Sukkeravhengig? – 25 prosent av oss blir det

Sukker utkonkurrerer vitamin C

Sukker svekker kroppens evne til å ta opp C-vitamin fra maten og påvirker de hvite blodcellene dine ved å konkurrere om plass i cellene med C-vitamin.

– Linus Pauling fant i 1970 ut hvordan kroppen nyttiggjorde seg dette vitaminet, og oppdaget da at hvite blodceller trenger C-vitamin for å bekjempe bakterier og virus. Hver gang du spiser sukker – går dette rett i konkurranse med vitamin C om plass i immuncellene dine, forklarer Josefsen til TV-helse.

En «halvmeter» Freia gir mentalt velvære, men den følelsen ender dessverre med en baksmell som koster mer enn det korte øyeblikket sjokoladen ruller rundt i ganen. Mange blir faktisk nedstemte av mye søtt og raske karbohydrater. Og er du mentalt nede, så påvirker det kroppen. Sukker drenerer også kroppen for vitamin B som blant annet er viktig for vår mentale helse. Du forstyrrer rett og slett din biokjemiske harmoni med søtsaker.

Berg-og dalbane i blodsukkeret

Som tidligere nevnt, produserer kroppen insulin for å senke blodsukkeret når vi spiser sukker og andre raske karbohydrater som brød, pasta, pizza, ris og potetgull. Ved høyt inntak av karbohydrater så får vi mye svingninger i blodsukkeret og ofte blir det for lavt. Dette merker du ved at du «bare MÅ ha noe i munnen» der og da.

– Kroppen liker verken for høyt blodsukker eller for lavt blodsukker. Når blodsukkeret blir for lavt så har kroppen et hormon kalt glukagon som har motsatt effekt av insulin, nemlig at det øker blodsukkeret igjen. Inntak av søtt sender blodsukkeret ditt i en vedvarende berg- og dalbane og det får vidtrekkende og negative konsekvenser, sier Bente.

SE OGSÅ: Brød er stivelse, som igjen er sukker

Risikogrupper, kosthold og Korona

Det er velkjent at personer med diabetes og lungesykdommer er i risikogruppen for Koronasmitte. For personer med diabetes 2 er det mulig å bli symptomfri og medisinfri på ganske kort tid ved å legge om til et kosthold med lite sukker og stivelse og mer fett. Bente Josefsen har fulgt mange i denne pasientgruppen som på kun to måneder er blitt symptom – og medisinfrie. Det samme med astmatikere. Ved å kutte sukker og andre raske karbohydrater, blir de både bedre og bortimot friske. Det er mye du selv kan gjøre for å påvirke et eventuelle møte med koronavirus.

Lag en ny hverdag!

På et tidspunkt skal samfunnet tilbake gradvis til normalen, men det betyr ikke at viruset nødvendigvis er borte. Det vil luske i buskene og da er et rufsete immunforsvar det du minst trenger. Hvordan kan du best ruste opp dine egne hvite krigere til å takle smitte på en måte slik at du ikke blir så syk som om hvis forsvaret ditt er helt nedkjørt?

– Vi må lage en ny hverdag, en nye hverdagsrytme, og forstå at det fortsatt er forskjell på hverdag og helg og at karantenetiden ikke blir en eneste lang lørdag. Vi må ta hverdagen inn igjen og ikke slenge en Grandiosa i stekovnen annenhver dag mens smågodt er desserten. Førstehjelpsrådet mitt er enkelt; styr unna sukker og hvitt mel! Et annet tips jeg gjerne deler er å starte dagen med en kopp med varmt vann tilsatt saften fra sitron. Da gir du kroppen en god dose C-vitamin samtidig som du også regulerer magesyren.

–  Søvn er viktig. Setter du døgnrytmen over styr, vil det påvirke immunforsvaret. Sov gjerne mer enn du pleier fordi situasjonen vi står i er krevende. Ta deg gjerne en lur midt på dagen og legg deg tidligere enn du vanligvis gjør, råder Bente.

– Frisk luft og dagslys vil de hvite krigerne takke deg for. Lyset påvirker vår mentale helse. Det gjør at du danner et «arsenal» av vitamin D som vil styrke immunforsvaret ditt, sier Bente og legger til at egenpleie er like viktig som alt annet. Det kan være så mye, men å ta vare på den mentale helsen, er et must.

Kontakt med andre er viktige enn noen gang. Snakk i telefonen, ikke nøy deg med SMS. Kjenner du deg nedfor eller at hodet holder på å koke over, slå nummeret til en venninne eller kompis og fortell hvordan du har det – usensurert! Blås ut! Er det opptatt i den andre enden, ta på deg skoa og gå deg en kort tur for å roe ned, foreslår Bente.

–  Kjør på med «egendugnad» parallelt med den nasjonale dugnaden. Ingen kan forvente at vi skal ta dagens situasjon på strak arm, oppbrettede ermer og et smil. Det må være lov til å si at det er tøft å være meg, deg og oss for tiden. Vi befinner oss i en ekstrem situasjon som ingen har trent på. Av den grunn er det superviktig at vi prøver så langt det er mulig, å ta vare på oss selv, opparbeide overskudd til å takle hverdagen, mens vi sørger for opplagsnæring til å møte hverdagslivet igjen. Så la ikke din kropp og psyke forfalle nå, men ta godt vare på den så du kan unne deg å ha en god mental helse og best mulig evne til å takle et eventuelt koronavirus, sier Bente Josefsen.

Ønsker du inspirasjon til sukker- og glutenfrie oppskrifter som smaker godt, gjør godt og styrker ditt immunforsvar, så deler Bente nå en e-bok med oppskrifter med deg. Link til e-boken: https://friskutensukker.kartra.com/page/Oppskriftshefte

 

 

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.