I det varme været er det viktigere enn noensinne å drikke nok vann.

Hydrering påvirker vårt sinn, vårt humør, hukommelse og læring, tenkning og reaksjonstid. Selv om du bare er mildt dehydrert, kan det føre til humørsvingninger og tretthet.

For idrettsutøvere er hydrering viktig, spesielt i de varme, fuktige sommerdagene. Barn trenger vann også, spesielt når de er mye ute og leker i solen. Å drikke vann under aktiviteter er veldig viktig, men også gjennom hele dagen generelt er det viktig å fylle på for alle.

Men det er ikke bare vann som hydrerer deg. Annen væske som juice, kaffe, te og sportsdrikker teller også. (Kaffe er ikke lenger antatt å være en dehydreringsdrikk). Og 20 prosent av vanninntaket kommer fra maten du spiser.

Cantaloupemelon, vannmelon, bær, tomater, grønne grønnsaker – alle disse tingene er god ernæring. Disse matvarene inneholder også lite kalorier. De både smaker og metter godt, de hjelper til litt med hydrering, og de hjelper deg også med å kontrollere vekten din.

Her er tips til hva du kan spise for å få tilstrekkelig sommerhydrering;

  • Cantaloupemelon, vannmelon, mango, ananas
  • Jordbær, blåbær, bjørnebær
  • Tomater, brokkoli, spinat, gulrøtter, reddiker, agurk, endivesalat, selleri, paprika, squash
  • Epler, pærer, kirsebær, druer, plommer
  • Grapefrukt, appelsin

Kilde: https://weather.com/health/news/super-hydrating-foods-beat-summer-heat-20140609#1

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.