Om ikke alle studier støtter at D-vitamin tilskudd hjelper på astma, så gjør de aller fleste studier det. D-vitamin tilskudd er veldig trygt. Ingen har omkommet av D-vitamin forgiftning de siste 15 årene, men mer enn 45 000 amerikanere har dødd av astma i de siste 15 årene.

Hvis du eller ditt barn har astma bør dere ta tilstrekkelige doser med D-vitamin, fordi det finnes så mye vitenskapelig dokumentasjon på at det hjelper, skriver Vitamin D Council. Dokumentasjonen på at det hjelper barn er enda sterkere enn for voksne, men både astmatiske barn og voksne bør ta tilstrekkelige daglige doser med D-vitamin.

Barn responderer ofte i løpet av noen måneder men det kan ta flere år for voksne. Det er essensielt at astmatikere tar høye nok doser da doser på 1000 eller 2000 IU, (IU = IE, Internasjonale enheter) per dag ikke gir god nok terapeutisk effekt.  2000 IU er lik 50 mcg som oftest er den måleenheten man bruker i Norge ved kjøp av D-vitamin.

I tillegg er det viktig å fortsette med å supplere med D-vitamin kontinuerlig. Hvis du stopper tilførselen vil nivåene falle og astmaen vil blusse opp.

Bruker du astmamedisin?

Det er viktig å ikke stoppe brått med medisinen når du starter med D-vitamin. Hvis du responderer bra på D-vitamin tilskudd så samarbeid med legen din for å justere på medisiner.

The Vitamin D Council anbefaler at astmatiske barn tar 1 000 IU av D-vitamin per dag for hver 4,5 kg. av vekten sin. For eksempel, hvis barnet veier ca 23 kg, bør han eller hun ta 5 000 IU D-vitamin per dag, tilsvarende 125 mcg.

For astmatiske voksne, anbefaler The Vitamin D-Council å ta 10 000 til 15 000 IU tilsvarende 250-375 mcg. Etter at du har tatt D-vitamin i to måneder, tar du blodprøve for å for å være sikker på at verdien er høy nok (referanseområdet i Norge er 50-150 nmol/L) i følge Fürst Analyse.

For gravide mødre, anbefaler The Vitamin D-Council minst 10 000 IU D-vitamin per dag

Hva med solen?

Solen er beste kilde til D-vitamin, men fra november til april danner ikke huden D-vitaminer.

For at huden skal danne ca. 1500 IU med D-vitamin må du være i solen i 20 minutter midtsommers midt på dagen i Oslo og være minimum 60% avkledd. Det havner ikke mer D-vitamin i lagrene selv om du ligger lenger i solen. Under alle omstendigheter er det viktig å unngå at huden blir sår og rød, for det øker risikoen for hudkreft og rynker.

Solkrem med mer enn faktor 8 inneholder et filter som hindrer at huden danner D-vitamin, vel å merke hvis du bruker nok krem. Derfor: Vent i rundt 20 minutter med å smøre på et ordentlig lag.

 

Sliter du med astma? (FOTO: AdobeStock)

 

Kilder:

www.vitamindcouncil.org/health-conditions/asthma/

https://www.thecalculatorsite.com/articles/units/convert-ui-to-mcg.php

http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/vitamin-d/

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2013/04/22/nye-funn-om-d-vitamin-og-helse-/

 

 

 

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.