Magnesiumtilskudd, den naturlige lykkepille?

0
3715
Magnesium er et viktig næringsstoff som ofte er mangelfullt i et vanlig kosthold i dag.

Magnesium er et viktig næringsstoff som ofte er mangelfullt i et vanlig kosthold i dag. Våre gamle forfedre ville ha hatt tilgang på magnesium fra innmat, sjømat, vann, og til og med fra å svømme i havet, men moderne jord er blitt utarmet av mineraler, og magnesium blir fjernet fra vann under rutinemessig kommunal behandling. Amerikanske analyser viser at det gjennomsnittlige inntaket av magnesium er langt fra anbefalingene, og det er estimert at 75% av amerikanerne har et inntak som er langt under det anbefalte. Gjeldende ADI (anbefalt daglig inntak) i Norge for voksne er mellom 280 og 350 mg.

 

I en artikkel av psykiater Emily Deans M.D. publisert i Psychology Today ser hun nærmere på George og Karen Eby’s omfattende undersøkelser om effekten av magnesium på depresjon og angst.

 

I artikkelen «Rapid recovery from major depression using magnesium treatment», publisert i Medical Hypothesis presenterer de mange tilfeller som viser rask bedring fra depresjon (mindre enn 7 dager) med magnesiumstilskudd. Tilskuddet var 125-300 mg magnesium inntatt ved hvert måltid og ved sengetid.

 

Noen eksempler

En 59-årig mann med bipolar lidelse har en lang historie med behandlet mild depresjon. Han utviklet angst, selvmordstanker og søvnløshet etter ett år med ekstremt personlig stress og dårlig kosthold (fast food). Han tok Litium og en rekke antidepressiva men ble ikke bedre av det. Han begynte å ta 300 mg magnesiumglycinat (og senere taurinat) til hvert måltid. Søvnen hans ble umiddelbart bedre, og hans angst og depresjon ble kraftig redusert.

 

En 23 år gammel kvinne med tidligere traumatisk hjerneskade ble deprimert etter ekstremt stress på jobben og dårlig kosthold. Etter en uke med magnesiumbehandling ble hun kvitt depresjon, og hennes korttidshukommelse og IQ forbedret seg.

 

En 35 år gammel kvinne med flere fødselsdepresjoner bak seg var gravid med sitt fjerde barn. Under graviditeten tok hun 200 mg magnesiumglycinat ved hvert måltid. Hun utviklet ikke komplikasjoner under graviditeten og fikk ikke depresjon etter å ha født sitt fjerde barn.

 

En 40 år gammel irritabel, engstelig, ekstremt snakkesalig og middels deprimert mann tok 125 mg magnesiumtaurinat ved hvert måltid og sengetid, og ble kvitt symptomene sine etter en uke. Hans trang til tobakk, narkotika og alkohol forsvant. Hans voldsomme appetitt på mat avtok, og som en følge av det gikk han ned i vekt.

 

– LES OGSÅ: B-vitaminer viktig for kroppens energiforsyning

 

Fordeler med magnesiumglycinat

Denne formen for magnesium er mindre forstyrrende på tarmer enn magnesiumklorid, citrate og sulfat, som kan forårsake diaré. Magnesium glycinate er fem ganger lettere for kroppen å absorbere enn magnesiumoksid.

 

Personer som lider av malabsorpsjonstilstander som cøliaki og Crohns sykdom vil dra nytte av denne formen for magnesium. For eldre mennesker, som vanligvis er utsatt for magnesiummangel, også det også nyttig.

Magnesium i mat
Matvare Magnesium
  mg
Mineralsalt 1000
Basilikum, tørket 711
Koriander, blader, tørket 694
Squashfrø, gresskarfrø 592
Kakaopulver 523
Hvetekli 480
Persille, tørket 400
Linfrø, knuste 392
Sesampostei/-pasta, tahini 380
Paranøtter 376

 

Tabekken viser pr 100g spiselig matvare. Matvaretabbelen fra mattilsynet, helsedirektoratet og universitetet i Oslo.

 

Kilde:

https://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201106/magnesium-and-the-brain-the-original-chill-pill

 

 

 

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.