Forsideoppslag i media harselerer ofte med glutensensitivitet, og en betydelig andel av befolkningen, inkludert mange leger, tror fortsatt ikke at overfølsomhet for gluten uten cøliaki eksisterer. Men mange mennesker uten cøliaki føler seg bedre med en glutenfri diett. En fersk studie kan ha avgjort debatten en gang for alle.

 

Reaksjoner på gluten/hvete: sitter det bare mellom ørene?

En rekke forskjellige proteiner i hvete kan fremkalle en immunrespons utover gluten. Ikke- cøliakisk glutensensivitet kan også være mer alvorlig enn cøliaki, fordi mange mennesker som tester negativt for cøliaki fortsetter å spise hvete og utsetter seg selv for alvorlig risiko for å utvikle autoimmunitet.

Glutenfri diett er ikke noe mote eller bare i fantasien til alle som hevder å ha opplevd det.
Egenrapportert ikke-cøliakisk glutensensivitet har vært forbundet med en rekke sykdommer i epidemiologiske studier. De som hevder at glutensensitivitet ikke eksiterer siterer ofte denne studien, og tillegger eventuelle negative reaksjoner på gluten til FODMAPS.

 

Den nyeste forskningsstudien

I en fersk studie har forskere ved Columbia University Medical Center søkt etter å skaffe objektive bevis for å avgjøre om ikke-cøliakisk sensitivitet overfor hvete er reellt. De registrerte 80 personer med egenrapporterte ikke-cøliakisk hvetesensitivitet (Non Celiac Wheat Sensivity – NCWS), 40 personer med cøliaki, og 40 friske forsøkspersoner for studien. NCWS pasienter ble ekskludert hvis de viste noen av de karakteristiske diagnostiske markører for cøliaki (cøliaki-spesifikke IgA, anti-TG2 autoantistoff, eller cøliaki-lignende histologi).

Forskerne tok blodprøver og tarmbiopsier fra alle de 160 pasientene. Blodprøvene ble brukt til å lete etter spesielle signalmolekyler og proteiner i blodet, mens biopsier ble brukt til histologiske analyse av vevs mikrostruktur. I tillegg til å sammenligne disse forholdene mellom gruppene, tok de også en undergruppe av 20 NCWS pasienter som hadde levd på en glutenfri diett i seks måneder og sammenlignet deres blod og biopsiprøver før og etter gluten ble kuttet ut.

 

Glutensensitive individer har lekk tarm

Så hva fant de? Ikke-cøliakiske glutensensitive personer har lekk tarm! NCWS viste økt tarmpermeabilitet sammenlignet med friske forsøkspersoner. Bakterier og andre mikrober fra innholdet i tarmen «lekker» inn i blodet og induserer en lavgradig, kronisk inflammatorisk respons fra immunsystemet.

Videre, i undergruppen av NCWS individer analysert før og etter overgangen til en glutenfri diett, fant de at betennelser og celleskademarkører var betydelig bedret etter seks måneder uten gluten.

 

Glutensensivitet er reellt

Tydeligvis, det er visse personer som har ikke-cøliakisk sensitivitet for hvete og ville ha stor nytte av å unngå å spise det. Det er uheldig at så mange mennesker som kan ha nytte av en glutenfri diett aldri prøver det eller ikke fortsetter med det på grunn av mangel på støtte fra media, legestanden, og den generelle befolkningen. Håpet er at denne nye forskningen (og andre som vil sikkert følge) vil gjøre det bare litt enklere for folk å gjøre det rette valget for en bedre helse.

Så hvordan kan du vite om du har NCWS? De biologiske markører som brukes i denne studien, kan brukes i fremtiden for å diagnostisere NCWS, men i øyeblikket brukes de kun til forskningsformål. Likevel er det to måter å fastslå om du er intolerant for hvete og/eller gluten.

1. Selvstest: Eliminer gluten fra kostholdet i 60 dager og deretter innfør det igjen. Vær veldig oppmerksom på eventuelle symptomer.

2. Laboratorietest- Les mer om utvidet matoverfølsomhet

 

Kilde:

Still Think Gluten Sensitivity Isn’t Real?