Tiamin reduserte tretthet ved inflammatoriske tarmsykdommer

0
2232

På tross av normale blodverdier kan man ha mangel på vitaminer i cellene. Mangel på vitamin B1 (tiamin) i cellene kan være en årsak til blant annet kronisk tretthet og mange andre hjerneforstyrrelser og muskulære forstyrrelser.

Pilotstudie

I en pilotstudie viste det seg at tretthet og andre lidelser relatert til inflammatoriske tarmsykdommer som ulcerøs kolitt og Crohns sykdom kan skyldes mild tiaminmangel i cellene, og at mangelfullt opptak av B1 i cellene kan bli bedre med tilskudd av høye doser tiamin.

I studien ble åtte pasienter med ulcerøs kolitt og fire pasienter med Crohns sykdom behandlet med vitamin B1-tilskudd for tretthet i fire måneder. Før tilskudd ble gitt ble personene testet for sin B1-verdi gjennom blodprøver som viste et normalt resultat.

Avhengig av kroppsvekten til hver pasient fikk de fra 600 mg (60 kg) til 1500 mg B1-tilskudd per dag (90 kg). Nivået av tiamin i blodet ble målt igjen, 20 dager etter behandlingsstart.

 

– LES OGSÅ: B-vitaminer viktig for kroppens energiforsyning

 

Tilbake til normal tilstand

Ti av tolv pasienter viste fullstendig regresjon av tretthet, mens de to siste pasientene viste nesten fullstendig regresjon av tretthet sammenlignet med resultatene for kronisk tretthetssyndrom før behandling. Store mengder tiamin øker konsentrasjonen i blodet til nivåer hvor den normale glukosemetabolismen gjenopprettes i alle celler og gir pasientene mer energi.

 

Tretthet skyldes tiaminmangel?

Selv om B1-verdiene var innenfor normal grense hos alle pasientene før de fikk tilskudd, førte høydose tiaminterapi til en betydelig forbedring av tretthet. Dette tyder på at tretthet kan skyldes en tiaminmangel, og resultatene antyder at disse pasientene kan ha en dysfunksjon i den aktive transporten av tiamin inne i cellene eller en enzymsvikt.

 

Årsaken til funksjonell B1 mangel er ellers ukjent. Tilførsel med aktivert B1, Benfothiaminer, har vist seg mest effektivt fordi denne også passerer blod – hjerne barrieren best.

 

– SE OGSÅ: Foredrag om B-vitaminstatus

 

Kostkilder:

Matvarer rike på tiamin er riskli (skall av ris), hvetekim, solsikkefrø, paranøtter (og andre nøtter og frø), soyabønner og andre belgfrukter, lever og torskerogn. Et vanlig norsk kosthold med fullkornsprodukter, kjøtt og kjøttprodukter samt melkeprodukter gir vanligvis tilstrekkelige mengder (1,3-1,6 mg pr. 10 MJ energiinntak).

Fremmer utnyttelsen i kroppen: Andre B-vitaminer, magnesium og mangan. Et eventuelt tilskudd tas best sammen med måltidene i form av et B-kompleks-preparat.

Helseopplysningen.no

En åpen pilotstudie Costantini A, Pala MI. J Altern komplement Med. 2013 aug; 19 (8): 704-8.

 

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.