Restless legs syndrom (RLS) eller «rastløse bein» er en forstyrrelse av den delen av nervesystemet som fører til en trang til å flytte bena. Fordi det vanligvis forstyrrer nattesøvnen, er det også ansett som en søvnforstyrrelse.

Det er mulig at de med RLS bare trenger mer av vitaminer eller mineraler har mangel på.

 

Symptomer på RLS

Personer med RLS har ubehagelig følelse i beina (og noen ganger armer eller andre deler av kroppen) og en uimotståelig trang til å flytte bena for å lindre følelsene. Alvorlighetsgraden av RLS symptomer har stort spenn. Symptomer kan komme og gå og alvorlighetsgraden kan også variere. Symptomene er generelt verre på kvelden og om natten når bena er i ro. For noen mennesker, kan symptomene forårsake alvorlige søvnforstyrrelser som i betydelig grad kan svekke deres livskvalitet.

RLS påvirker så mye som 10% av befolkningen. Til tross for dette høye antallet, er ikke årsaken til syndromet 100% kjent. Mange spørsmål har vært knyttet til RLS, men leger og forskere har funnet det vanskelig å finne en eksakt årsak.

Likevel er mange leger enige om at RLS ofte er knyttet til vitaminmangel. Det er uklart om disse vitaminmangler er årsaken til RLS, eller om de er triggerne som utløser disse symptomene. Vitaminer er likevel en av de viktigste måtene å behandle RLS.

 

Koblingen mellom vitaminer og RLS

Noen undersøkelser har knyttet vitamin E som en potensiell vitamin for å bedre tilstanden. Studien var ganske liten, og ikke nok til å trekke noen bestemte konklusjoner, men forskere ved UCLA tilbake i 1969 fant at flere pasienter reagerte godt på vitamin E behandlinger. I likhet med mange studier fra dette tiåret, var det ingen kontroll og utvalgsstørrelsen var svært liten. Men det indikerer potensialet for vitamin E for å forbedre symptomer for de med RLS.

De fleste av koblingene mellom folat og RLS fant sted på 1970-tallet, men siden da har folsyre blitt brukt som et potensiell RLS vitamin. Flere studier har funnet høyere sannsynlig for å ha RLS når folatenivåene er lave.  Foreløpige forskning har funnet lovende resultater, selv om folsyre kanskje ikke virker på alle,  ser det ut til å ha en effekt på en del mennesker med denne lidelsen.

Se videointervju under med Øystein Gåsdalen hvor han forteller hvordan han ble kvitt rastløse bein med tilskudd av E-vitamin og folat. (saken fortsetter under videoen)

 

Flere andre vitaminer har vært knyttet til RLS også. Vitamin B6 og B1 begge ser ut til å forårsake RLS symptomer hvis det er en mangel. Også noen studier har knyttet vitamin A til RLS, fordi noen mennesker som lider av RLS har en følsomhet for lys, som ofte anses som et tegn på lav vitamin A-nivå.

Jern og RLS. En studie ved RLS Foundation Collection avdeling på Harvard Brain Tissue Resource Center fant at i en bestemt komponent av hjernen (substantia nigra), var jernnivået mye lavere hos de med RLS. Det viste seg at dette området av hjernen var lav i nødvendige reseptorer for å få tilstrekkelige mengder jern. Dette innebærer at problemene ikke er relatert til noen form for jernmangel, men at hjernen rett og slett ikke får så mye jern som den trenger, til tross for tilstrekkelige nivåer av jern i kroppen.

Tilsvarende vil en jernmangel antagelig føre til det samme problemet, selv for de som har rett mengde reseptorer. I begge tilfeller er jernnivået lavere enn de må være for å ha riktig funksjon.

Magnesium og RLS. Et vitamin det er vanlig å mangle er magnesium. En åpen pilotstudie fant at magnesiumtilskudd synes å redusere hyppigheten av RLS. I tillegg er magnesiummangel kjent for å forårsake nevromuskulære uforutsigbare bevegelser, så det er gode grunner til å tro at nivået av magnesium kan spille en rolle i RLS.

En åpen pilotstudie publisert i tidsskriftet Sleep undersøkte effekten av magnesiumterapi for RLS.  I denne lille studien, ble 6 pasienter som lider av mild-til-moderat grad av dette syndromet gitt oral magnesium, i en dose på 12,4 mmol hver kveld over en periode på 4-6 uker. Resultatene av studien viste at symptomene på RLS i alle pasientene ble betydelig forbedret med kosttilskudd av magnesium.

Vitamin B12-mangel har også vært knyttet til RLS. Det antas at B12-mangel kan være en sjeldnere årsak til RLS, men for de som har mangel ser tilskudd ut til å være svært effektivt for å lindre tilstanden. Flere eksperter bekrefter at det synes å være en kobling mellom B12 og RLS hos noen pasienter.

Kalium. Som en elektrolytt og et essensielt mineral, er kalium avgjørende for muskelsammentrekning, nervesystemet funksjon og væskebalanse i hele kroppen. Kalium kan også brukes til behandling av RLS, men oftere er det andre vitaminer som anbefales. 

Vitamintilskudd ved rastløse ben. Vitaminer og mineraler for rastløse ben bør tas i samråd med en lege eller terapeut. Likevel anses vitaminer for å være det sikreste naturlige middel for å bedre denne tilstanden. Vitaminer finnes i kostholdet, men mange får ikke i seg tilstrekkelig gjennom maten de spiser. Kosttilskudd kan ofte sikre at du får nok i blodet til å utgjøre en merkbar forskjell. Mange av de som lever med RLS opplever at deres symptomer ser ut til å forsvinne eller minske når de starter med vitamintilskudd, noe som støttes av forskningen.

Andre mindre kjente årsaker til RLS kan være inflammasjon, SIBO og D-vitamin mangel i følge Chris Kesser, les mer på  https://chriskresser.com/4-little-known-causes-of-restless-legs-syndrome/

 

Kilder:

https://www.webmd.com/brain/restless-legs-syndrome/restless-legs-syndrome-rls#1

http://www.progressivehealth.com/content/default.asp?pa=1&utm_expid=4620948-118.pWedI1vwSB-mVVR25K-3CQ.1&utm_referrer=http%3A%2F%2Fr.duckduckgo.com%2F

 

 

 

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.