Stress er et av de raskest voksende problemene for folkehelsen og kan ha mange årsaker. Vi lar oss stresse av familieliv, karriere, sosialt liv, tidspress og ikke minst tilgjengelighet gjennom digitale medier til enhver tid. Dårlige relasjoner i vennekrets, familie eller på jobb kan også gjøre oss stresset. Alle situasjoner man ikke føler seg vel i kan føre til stress.

Stress defineres som den tilstanden der vi opplever at krav overstiger, eller nærmer seg nivået for hva vi er i stand til å håndtere. Når stress blir kronisk kan det bidra til å sette i gang ulike autoimmune sykdommer i kroppen.

Den beste måten å redusere stresset er å gjøre noe med årsakene. Men det er ikke alltid like lett og ikke alltid fort gjort. Noen relasjoner må man forholde seg til enten man vil eller ei. Da gjelder det å bruke metoder som reduserer stresset.  Her presenterer vi noen tiltak som har vist seg å redusere stressresponsen.

Positive sosiale sammenkomster, le og være glad

Når vi kan le og smile sammen med andre, blir vi tryggere, og det løser ut de positive energiene i oss. Den gjensidige latteren er en viktig faktor for å kunne skape sunne og sterke relasjoner og den knytter positive bånd mellom mennesker. De er med på å bygge opp motstandskrefter mot stress og reduserer konflikter.

Når du ler, produserer kroppen endorfiner. Det er et hormon som demper stress, døyver smerte og får deg til å føle mer velvære slappe av og gi slipp på bekymringer. Latteren setter fart i hjernen, blodomløpet, hjertet, musklene og fordøyelsen, og lungene blir fylt med oksygen. Etter at du har ledd ferdig, synker blodtrykket, musklene slapper av, og du kan hvile ut både fysisk og psykisk.

 

SE OGSÅ: HVERDAGSPSYKOLOGI  –  Enkle råd for stresshåndtering

 

Avspenning – Pusting – Mindfulness – Meditasjon – Yoga

I en hektisk hverdag er det lurt å sette av litt tid til avspenning, både for psyken og kroppen. De fleste av oss går rundt med tusenvis av tanker i hodet til enhver tid. Meditasjon handler om å øve på å stilne den kontinuerlige strømmen av tanker i hodet og være til stedet med pusten.  Det krever litt øvelse og regelmessighet men å sette av et kvarter daglig til meditasjon kan gjøre underverker for helsen og sinnet ditt. Bare noen minutter i stillhet med konsentrasjon på pusten kan hjelpe. Du får nullstilt kroppen og sinnet og kan fortsette dagen med fornyet energi.

I tillegg til å redusere stress er det mange andre fordeler med meditasjon. Både blodtrykk, puls og kortisolnivået i kroppen vil synke. Både kropp og sinn vil bli roligere. Ved å puste dypt og rolig ned i magen vil det parasympatiske nervesystemet aktiviseres og det løsner spenninger i kroppen. Du lærer deg å få mer kontroll over tankene dine og hjelper deg å sette personlige problemer i perspektiv. Om du mediterer like før leggetid kan det også hjelpe på søvnproblemer.
Man kan også trene avspenning med yoga. Vitenskapelige studier har vist at yoga har en god, avstressende effekt på kropp og sjel. Gjennom yoga­øvelser kan vi lære å få mer ro i kroppen og gi slipp på muskel­spenninger.

Fysisk aktivitet

Føler du deg stresset så finn en mosjonsform du liker og som passer inn i hverdagen din. Treningen skal ikke bli enda en plikt du må få gjort unna. Det er viktig at den fysiske aktiviteten er lystbetont og ikke oppleves som «enda en ting du skal gjøre» og skaper mer stress og dårlig samvittighet. Prøv deg fram til du finner ut hva du trives best med. Gå eller løp en tur. Gjør yogaøvelser, meld deg på dansekurs.

Når ­muskler er i aktivitet, blir blodet renset fra et stoff som dannes ved stress – og som er skadelig for hjernen. Forskere ved Karolinska ­Institutet i Sverige fant ut at trente muskler produserer et enzym som renser kroppen for skadelige stoffer. Muskel­funksjonen i denne sammen­hengen minner derfor om funksjonen til nyrene eller leveren.

Listen trenger ikke legges høyt, bevegelse og helst frisk luft og sol er det viktigste. Tren i naturen. Hvis du kombinerer treningen med en tur i naturen, får du dobbel gevinst. En lang rekke studier, blant annet fra Japan, har vist at naturen virker avstressende på kropp og sjel og får oss i bedre humør.

Musikkterapi

En ny doktorgradsstudie fra Institut for Kommunikation ved Aalborg universitet i Danmark viser at musikk også er effektivt mot stress. – Studien viser at musikkterapi kan hjelpe. Resultatene er signifikante og viser stor effekt, noe som tyder på at det virkelig er et potensial her. Musikkterapi er en behandling som blir utført gjennom å spille – eller lytte til – musikk, eventuelt med utdypende samtaler. Reseptiv musikkterapiform er basert på å høre på musikk, mens mer aktive former for musikkterapi innebærer at man spiller og synger.

Søvn

Sørg for alltid å få nok søvn, og enda viktigere, ta aldri med deg bekymringene i senga. Du får ikke gjort noe med dem derfra uansett. Hvis du ikke sover godt, ta deg en lur på dagen når du blir trett. Regelmessig mosjon virker positivt på søvn­en for de fleste. Søvn er viktig både for å forebygge stress, og for å hente seg inn etter en presset periode. Det kan være lurt å legge igjen iPad og telefon utenfor soverommet.

Dette betyr ikke at du må gjøre alle punktene. Velg ut noen som passer deg.

Mat som reduserer stressresponsen (hvis den tåles):

  • Extra virgin olivenolje
  • Laks og annen fet fisk (høyt omega-3 innhold)
  • Gurkemeie
  • Grønn te/L-Theanine
  • Mørk sjokolade

 

Latter er den beste medisin (del 4)

https://forskning.no/psykologi/2012/09/musikkterapi-bekjemper-stress

https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/hvorfor-er-trening-bra-ved-depresjon-og-stress/

https://forskning.no/2014/11/hvorfor-kan-stress-gjore-oss-syke

 

 

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.