Våknet du med «Sahara-ørken-munn», oppnedmage, skallebank, fylleangst og mantraet «skal aaaaaaaldri mer ta et glass» i dag, er du i et elendig selskap med mange på denne 1. nyttårsdag…Er du noe du ikke skal gjøre i dag, så er det å «jogge bort bakrusen» eller ta en økt på tredemølla!

Fysisk belastning dagen derpå er det siste kroppen din ønsker når du har hatt ei real rotbløyte. Det mener spesialist i klinisk psykologi, Kari Lossius. Hun har mange år bak seg som kliniker, forsker og leder innen rusfeltet.

– Å drikke seg full er som å påføre kroppen en liten influensa, sier hun til Dagbladet.

– Sett joggeskoene tilbake i skapet, og slå deg heller til ro på sofaen. Å gå på fylla, er det samme som å påføre kroppen en liten influensa, sier Lossius.

 

Belastning

Har du vært overstadig raus med mengde alkohol, har du i følge Lossius forgiftet kroppen din. Det eneste kroppen din trenger da, er fred og ro og mulighet til å komme til hektene igjen. Alkohol er gift som hverken badstu, en treningsøkt eller feit mat vil få den til å forsvinne ut av kroppen.

-Legg deg i sengen og vent til abstinensene roer seg, sier hun.

 

Høyere blodtrykk

Jørg Mørland, fagdirektør ved Folkehelseinstituttet og professor emeritus ved Universitetet i Oslo, er enig med Lossius at trening dagen derpå bør unngås.

– Avhengig av hvor mye man har drukket om kvelden, kan kroppen reagere på flere måter dagen etter. Noen vil for eksempel lettere enn andre oppleve hjertearytmi. Dette i seg selv er ikke veldig farlig, men for noen kan det være en uheldig faktor. Det er nokså vanlig at blodtrykket er litt høyere dagen etter en rangel og som kan være uheldig å kombinere med trening, sier Mørland til Dagbladet. Dersom du ved hjelp av for eksempel en pulsklokke oppdager at pulsen er høyere enn vanlig, bør du droppe treningen, råder han.

 

Rolig rusletur

Gå deg en rolig tur dersom alkoholinntaket har vært litt for stort kvelden før. Vi vet at fysisk aktivitet har positive akutte effekter på blant annet angst, søvn og er bra for hjernehelsen generelt, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Jakob Linhave.

 

Ingen mirakelkurer

Bakrus eller fyllesyke kan forklares som en slags abstinensstilstand der hjernen sliter med å venne seg til at alkoholen blir borte. Er skaden allerede skjedd, er det dessverre få vidunderkurer som hjelper.  De fleste råd ved fyllesjuke, er hva du skal gjøre dagen før:  drikke vann mellom hver alkoholenhet, Zyrtec (antihistamin) før og etter festen,  fet mat før moroa starter slik at alkoholen tas tregere opp,  la kropp og hode være i festmodus maksimum 5 timer, ikke legge deg på stigende rus  og så videre,  men det var nettopp disse forebyggende rådene du glemte i går og dermed har det liten hensikt å lese om nå.  Det gjør bondeangeren bare verre! Så, hva kan du gjøre for å få det litt bedre i dag?

 

Cowboyfrokost

  • Egg, bacon, tomatbønner – den såkalte cowboyfrokosten er noe mange sverger til – utpå dagen en gang, men den virker høyst individuelt.
  • Vann er ikke skadelig, men du greier neppe å ta igjen det forsømte. Drikk i små mengder og fortrinnsvis romtemperert vann.
  • Alkohol tømmer kroppen for essensielle elektrolytter. Våkner du opp småshaky og med ømme muskler, er det et tegn på at man trenger kalium. Det finnes det nok av i bananer og har du flaks, har du dette i hus.
  • Yoghurt og grove kornprodukter, vil hjelpe på å rette opp i flere ubalanser, hevder flere ernæringsfysiologer. En skål god müsli med hele gryn eller havregryn toppet med 1-2 dl ekstra lett melk eller et beger lettyoghurt og litt revet pære gir deg karbohydrater som får fart på blodsukkeret, kombinert med kostfiber som gjør at det ikke går for fort opp heller. Du får også B-vitaminer som er nyttig i forbindelse med alkoholinntak.
  • Kald mat uten lukt er kvalmedempende, dersom det er et problem.
  • Tørre, salte kjeks smaker godt ved kvalme, og de lindrer. Småspis kjeks og drikk en blanding av eplejuice og Farris. Det tilfører karbohydrater som får deg på bena igjen, men fortsatt uten for stort blodsukkerhopp.
  • Hold deg unna snop! Søte ting kan forsterke kvalme.
  • Skriv ned hvordan 1. nyttårsdag 2019 føles på kropp og sjel og les notatet nøye før du legger ut på neste rangel!

 

Godt nyttår, forresten 😉

 

 

 

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.