Kaffe på senga i helgen, formiddagskaffe, ettermiddagskaffe, kaffe med venninner, kaffepauser, kaffekos, kaffe for å våkne…Den gode opplevelsen av den brune drikken kjennes inn i ryggmargen, men det gjør den også når kroppen har fått nok koffein;  pulsen tar rennafart, angsten kryper på og du bjeffer til høyre og venstre.

Nordmenn er blant de mest ihuga kaffedrikkerne i verden med sine gjennomsnittlige 5 kopper daglig. Det høres ikke så mye ut, men om du begynner å regne sammen mengde koffein i løpet av en dag, kan det for mange overstige toleransegrensen. Men hvordan skal man vite at man har fått i seg for mye? Og hvor går egentlig grensen for hva som er for mye? Ifølge ekspertene er det mange ting du vil merke på kroppen og som kan være tegn på at du kanskje har tatt en kaffekopp for mye. Trøsten er at det er nødvendigvis ikke farlig, men ganske ubehagelig!

Koffein gir økt velvære, bedre humør og konsentrasjon, økt våkenhet og en følelse av mer energi. Koffein øker også fysisk utholdenhet og i høye doser er virkestoffet klassifisert som doping.

 

Koffeinsjokk

Te og energidrikker inneholder koffein og legger du det på toppen av din daglige kaffedose, vil det merkes.   Hjertebank, uregelmessig hjerterytme, hodepine, rastløshet, irritabilitet, nervøsitet, forstyrret søvn og urolig mage er noe av det du kjenner når kroppen sier ifra på er grensen for koffein overskredet for ditt vedkommende.

Hvor mye koffein du tåler varierer og avhenger av vekt og lengde, leverens evne til å nedbryte koffein, helseplager du eventuelt har og medisiner du bruker daglig.    Effekten av beroligende medisiner reduseres av koffein.  Plages du med søvnproblemer, bør du ikke drikke kaffe etter klokka 15 siden koffein har en halveringstid som varierer fra 2,5-10 timer.  Sure oppstøt trigges av koffein.  Det samme gjør hjertearytmier.  Husk at barn og unge skal ikke ha særlige mengder koffein!

 

Dødelig dose

Det skal noe til å for å «kaffedrikke deg til døde».  Dødelig dose for voksne er 5-10 gram koffein og den gjennomsnittlige kaffedrikkeren ligger på 500 – 700 milligram, noe som tilsvarer 5-8 kopper om dagen.  Det virker kanskje innafor, men du kan bli helt utafor av den mengden.  Mange føler de er ved å få panikk og tror de har fått panikkangstlidelse, men så er det «bare et lite kaffesjokk».  Er du plaget med angst og nervøsitet, bør du kutte drastisk ned på kaffeforbruket da koffein kan være en angsttrigger.   Kaffe kan også gjøre deg både irritabel og søvnløs.

 

«Koffeinkalkulator»

  • Koke- filterkaffe: 100-120 milligram koffein per kaffekrus (2 dl)

  • Energidrikker: 160 milligram per halvliter

  • Espresso: 240 milligram ved inntak av to kopper (1 dl)

  • Te: 52 milligram per tekopp (2 dl)

Cola og andre leskedrikker: Cirka 75 milligram per halvliter (Folkehelseinstituttet, FHI)

 

Holder du deg til 2-4 kopper per dag, bør det gå greit så lenge du ikke drikker av halvliterskrus.  Merk også at drikker du espresso, holder det lenge med to små kopper.   Drikker du et par «Red Bull», er du langt på vei til den maksimale koffeinkvoten!

Er du i «overdose-modus», er det ikke noe annet enn å gå det av deg. Det nytter ikke å «vanne ut moroa» eller drikke melk.

 

Forlenger livet

Alle har en mening om kaffe. Den smaker himmelsk eller «høgg».  Den er livsfarlig eller livsforlengende.  Ytterlighetene er mange, men alle er skjønt enige om at så lenge du drikker koffeinholdig drikke med måte, går det bra.  Ja, det kan til og med forlenge livet. I følge forskere.  I ny forskning, publisert i tidsskriftet Nature Medicine, konkluderer forskere med at kaffe kan motvirker en rekke sykdommer som kommer med alderen.

– Det er allment kjent at koffeininntak henger sammen med et langt liv. Det har mange studier vist. Nå har vi funnet en mulig årsak, sier hovedforfatter David Furman fra Stanford Institute for Immunity, Transplantation and Infection til Stanford Medicine News Center. Han henviser blant annet til en metastudie fra 2014 som hadde gjennomgått resultater siden 1966. Den slo fast at kaffe forlenger livet.

Oppdagelsen kan forhåpentligvis hjelpe forskerne med forebygging av hjerte/kar-sykdommer, Alzheimer og diabetes, sier en annen forsker fra samme institutt, Mark Davis:

– Studien vår viser at betennelsesprosessene som er assosiert med aldring, og som har direkte innflytelse på hjerte/kar-sykdommer, faktisk kan bekjempes målrettet, sier han til tidsskriftet.

 

Så…fortsett og nyt kaffen din etter du har lest denne artikkelen – med måte…

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.