Hvordan holde på motivasjonen og nå dine treningsmål

0
50
Denne artikkelen er en annonse

Det er stadig flere som trener styrke og har et stort fokus på å opprettholde en sunn og aktiv livsstil. Det kan være mange personlige årsaker til at man trener, som for eksempel at man trener til en konkurranse eller ett maraton, at man ønsker å forbedre bikinikroppen til sommerferien eller at man rett og slett bare liker å holde seg i form.

Uansett hva man har som mål kan det for mange være perioder og situasjoner hvor man sliter med å holde motivasjonen oppe, og hvor man opplever at man faller litt ut av rutinene. Det fins derimot flere gode tips til hvordan man kan holde treningsmotivasjonen oppe slik at man greier å oppnå målene man har satt seg.

Registrer treningene for å se framgang

Et av disse triksene er å lage en oversikt over når man trener, hva man har trent og hvordan resultatet av treningsøkten var. Dette kan man enkelt gjøre ved å laste ned treningsapper som hjelper deg å lettere skaffe en oversikt. Er man en aktiv løper og ønsker å se hvor raskt man løper sin faste løperunde for hver gang kan man laste ned apper som Endomondo eller Runkeeper, som registrerer all informasjonen for deg. Man kan også finne mange apper for styrketrening hvor man kan legge inn hvor mange repetisjoner man tar og hvor tungt man har trent for hver økt.

Gjennom å holde en oversikt over treningen kan du lettere se din egen fremgang – noe som vil gi deg mer motivasjon. Er vekt noe man fokuserer mye på kan man også kjøpe seg smartvekter som gir deg ekstra informasjon, i tillegg til å bare vise vekten din i kilo. Gjennom å se etter en badevekt test på nett kan du se hvilke funksjoner forskjellige modeller tilbyr og hvilke som er blant de beste på markedet.

Gjør avtaler og tren med andre

Trener du alene kan det være langt lettere å droppe å dra på trening dersom du ikke føler deg motivert en dag. Har du derimot laget en avtale er det vanskeligere å avlyse og sannsynligheten for at du kommer deg på trening er større. Dette kan enten være å melde seg på timer hos treningsstudioet, fortelle andre at du skal på trening eller avtale med en venn eller kollega at dere skal trene sammen.

Varier treningen og prøv nye øvelser

Dersom man holder seg til det samme treningsprogrammet og øvelsene over lang tid er det helt naturlig at man etter hvert blir lei og føler seg mindre motivert. Gjennom å variere treningen og prøve andre øvelser vil det være langt mer spennende og morsomt å trene, samtidig som du utfordrer deg selv. Er man ute etter å se resultater må man også variere treningen for å unngå at musklene venner seg til øvelsene. Musklene vil huske øvelsene du gjør og dersom du ikke bruker musklene på forskjellige måter vil du heller ikke bruke musklene på en måte som gjør at du ser fremgang. Finn mer informasjon på www.altfordeg.com.

 

 

 

TV Helse informerer om alt innenfor helse, medisin, skjønnhet, kosthold og trening som kan ha betydning for deg og din livskvalitet. Vi vil gi deg gode råd og nyttige tips som kan bidra til at du blir i stand til å gjøre riktige valg i forhold til din egen helse.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.