En kamp som nesten kan ta livet av deg

0
1244

Det forteller Inger, en fire-barns mor som har møtt mye motstand fra det offentlige helsevesenet når hun har trengt hjelp med barnas utfordringer.

Etter innleggelse av datteren på sykehus måtte datteren få mat gjennom sonde. Dette reagerte hun på med diaré etter hvert måltid. Etter hvert tok foreldrene selv ansvar og fikk gjennom fastlege endret på sondematen til et tilpasset kosthold for datteren. På tross av vellykket behandling med kosthold og vitaminer av fastlege ble de ikke trodd på sykehuset. Endring av kostholdet gjorde at pasienten gikk fra å få diaré etter hvert matinntak til normal avføring på kort tid. Moren etterlyser mer nysgjerrighet blant legestanden, interesse for andre tilnærminger, finne individuelle løsninger og mener vi må endre våre tankemønstre på hvordan vi møter og behandler folk.

 

Sønnen, som er autist, har fra 4 års-alder hatt en individuell plan med et tilpasset opplæringsprogram. Et vellykket opplegg som har ført til at han har gjennomført grunnskole.  Ved start på videregående skole har skolen ikke videreført det pedagogiske opplegget som ble benyttet med suksess i grunnskolen, noe som er et brudd med guttens Individuelle Plan, intensjonene diskutert ved overgang fra grunnskole til videregående skole og et brudd med foreldrenes ønsker.

 

– SE OGSÅ: Plutselig begynte han å våkne til live!

 

Vernepleier, som var ansatt for å arbeide med gutten i videregående skolen ønsket ikke å videreføre den type veiledning gutten hadde fått i grunnskolen. Hun så ikke behov for å gjøre ting annerledes og motsatte seg råd fra tidligere veileder som hadde hatt ansvaret for guttens læring i mange år. Representanten fra PPT mente at den type metodikk som hadde vist seg svært vellykket over mange år, ikke var effektiv for ungdommer.

Sønnen fikk et emosjonelt og atferdsmessig tilbakefall etter at han startet videregående skole. I tillegg har han tilegnet seg lite av pensumet. Han virket fjern og lite konsentrert på skolen, og i den situasjonen er han lite mottakelig for læring. I grunnskolen hadde han belønningssystemer som fremmet fokus og konsentrasjon.

 

– SE OGSÅ: Ingen tvil om at kosthold påvirker hjernen

 

Inger opplever at det offentlige ikke er innovative, men vil holde på det konservative. «Det som vi alltid har gjort, det skal vi fortsette å gjøre» er den holdningen hun møter og som hun synes er skremmende.

 

 

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.