Tre tips for å unngå stress i hverdagen

Unngå stress i hverdagen. Foto: Fancycrave.com. Licens: Pexels.com (free use)

De fleste av oss jobber hardt for å nå målene våre, men fra tid til annen kan det bli mye og følelsen av stress kommer krypende. Vi har alle følt på det, og det er lett å føle seg maktesløs når det er mye vi skulle ha rukket og når regningene hoper seg opp. Heldigvis kan vi ta et par enkle grep i hverdagen for å motvirke stress.

Spis sunt og få nok fysisk aktivitet

Et sunt kosthold og fysisk aktivitet er viktige verktøy for å bekjempe stress. Verdens Helseorganisasjon sier at vi burde ha minst tretti minutter med fysisk aktivitet hver dag, og at de fleste er langt ifra å nå dette. Daglig fysisk aktivitet øker produksjonen av lykkehormonet endorfin, som er en sterk motgift til stress, og gir en følelse av lykke.

En god måte å få nok fysisk aktivitet i hverdagen er å bytte ut bilen med sykkel. Ikke bare får du daglig trim, men du kan også spare penger fordi du ikke kjører bil.

Selv om hverdagen er hektisk og stressende har vi alle tid til å trene. Dropp en time foran TV-en og gå en tur istedet, eller ta en kjapp treningsøkt i lunsjpausen på jobb. Det finnes mange måter å få inn en halvtime med trening hver eneste dag!

Skaff deg oversikt over privatøkonomien og ha en god buffer

En av de største kildene til stress i hverdagen er bekymringen over at privatøkonomien ikke strekker til løpende utgifter og regninger. Vi har alle ulik inntekt, og det finnes ikke én løsning som passer alle, men alle bør ha god oversikt over inntekter og utgifter.

Ved å sette opp et strukturert budsjett får du oversikt over hva du bruker penger på, og du kan lettere se hvor du bruker for mye og har muligheten til å spare inn.

Mange har gjeld på forbrukslån eller kredittkort som må betales hver måned. Dersom du skaffer deg oversikt over alle disse utgiftene vil du se at rentekostnadene kan bli svært høye.

For å redusere disse kostnadene kan du søke om refinansiering ved å samle flere dyre lån i ett større lån med lavere rente. Det er mange ting du kan gjøre i hverdagen for å redusere de små, daglige utgiftene som hoper seg opp i løpet av en måned:

  • Lag matpakke fremfor å kjøpe mat ute
  • Skaff deg en termokopp og ta med morgenkaffen hjemmefra
  • Kutt ut røyk og snus
  • Kutt ned på unødvendige abonnementstjenester

Skaff deg en avslappende hobby

Fritiden er dyrebar i en hektisk hverdag, og for å utnytte den maksimalt bør vi tilbringe den med familien eller ved å ha en hobby. En hobby som utfordrer deg til å lære nye ting er sunt for hjerne og sinn. Det kan være alt ifra en ny sport til fotografering eller lesing. Dersom du kan finne en hobby som kombinerer nye utfordringer med fysisk aktivitet, vil du dra nytte av begge deler.

Både yoga og fotografering er gode eksempler på slike hobbyer. Yoga ser kanskje enkelt ut, men det er en sport som krever mye styrke og fleksibilitet, og de fleste vil nok kjenne hvor tungt det er i starten. Om du skal lære deg å ta gode bilder må du komme deg dit hvor de beste motivene og det beste lyset er. Det kan kreve lange fotturer i skog og mark for å finne akkurat det du vil ta bilde av.

I tillegg er du nødt til å lære deg teknikker for å klare å ta gode bilder. Komposisjon, bruk av lys og tekniske detaljer møtes alle i et godt fotografi, og for å bli en god fotograf må du mestre alle disse elementene.