Begynne å tenke på sommerkroppen

0
19
Det er på høy tid og begynne å tenke på sommerkroppen. Royalcasino.com. Foto: Oliver Sjöström. Pixabay.com-licens (free use)
Det er på høy tid og begynne å tenke på sommerkroppen. Foto: Oliver Sjöström. Pixabay.com licens (free use)

Det er på høy tid å legge julens festligheter og fråtsing bak seg og begynne å tenke på sommerkroppen. Men du behøver ikke å bruke mye tid og penger på å komme i form. Noen få minutter om dagen er faktisk nok.

Det er den tiden på året da helsestudioene bruker det meste av markedsførings-budsjettet sitt på å lokke deg til å begynne å trene. Tross alt er det jo nå alle skal ta i et tak og legge grunnlaget for de hektiske sommerukene på stranden.

Men det er ingen grunn til å kaste seg på treningsstudio-trenden eller leve utelukkende på fuglefrø og shakes. Litt effektiv og praktisk mosjon i hverdagen er faktisk langt på vei alt du trenger og det legger et flott grunnlag for å komme i gang med mer heseblesende trening.

Start forsiktig med sommerkroppen

Her bommer mange. De fleste brutte nyttårsløfter skyldes at man tenkte å gå fra null til hundre på kort tid. Det kan fungere godt hvis du skal slutte med noe, som for eksempel snus eller røyking. Men når det gjelder trening er det oppskriften på å mislykkes.

En utrent kropp vil bruke tid på å tilpasse seg et nytt regime. Derfor vil den føles mye mer sliten etter en treningsøkt enn det en veltrent kropp vil. Folk som trener mye lærer også verdien av restitusjon og hvile. Enkelte toppidrettsutøvere bruker like mye tid på nettspill, som på fysisk trening.

Der glipper det ofte for de mer utrente. Full av motivasjon og innsatsvilje hiver den utrente seg ut i et nytt regime som kroppen rett og slett ikke er klar for. Start i det små. Kanskje en treningsdag i uken er nok de første månedene. Du vil uansett se en voldsom forbedring raskt. Når fremgangen stopper litt opp er det fordi du er over den verste kneika. Kroppen din responderer så godt på treningen at den takler nivået du er på. Har du lyst og motivasjon kan du øke intensiteten eller mengden.

Bruk hverdagen

Selv om det kan være fint å trene litt aktivt på et senter, sammen med venner, så er det mange andre arenaer der du kan trene. Bruk noen minutter før du går i seng, i reklamepausen på tv eller mens du venter på at potetene koker. Dette er «dødtid» som kan utnyttes svært effektivt til trening. For eksempel noen enkle ryggløft, stillestående løping eller hen god gammeldags situps?

Enkelte mener at du trenger under ti minutter daglig med litt intensiv hjemmetrening for å holde deg i form. Tenk også på alle de andre mulighetene du har i hverdagen. Gå trappene istedenfor heisen. Hopp av bussen eller banen et stoppested før du er hjemme. Bare den lille ekstra gåturen vil gjøre deg godt. Noen kjøper seg en vektvest eller ankelvekter for å gi litt mer tyngde på kroppen ved gåturer.

Oppsummert

Hovedpoenget er å starte i det små og ikke tro at du er toppidrettsutøver fra første dag. Det er oppskriften på å mislykkes. Det er bedre å trene to minutter hver dag i et år enn å trene en time i året.

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.