Som en av de nordiske grenene innebærer skigåing en god trening for hele kroppen i snødekt terreng. Bevegelsene avhenger kun av kroppens egen styrke og er en utmerket form for fysisk kondisjonstrening.

Det er mange helsemessige fordeler med langrennstrening:

  • Du får en treningsøkt for hele kroppen. Langrenn kombinerer både underkropp og overkropp, samtidig som den jobber både for å dra og skyve muskler i hver muskelgruppe. Treningen skjer ved at du bruker din egen fremdrift til å bevege deg gjennom terrenget. Selv muskler som ikke ser ut til å være i bruk, er aktivt involvert for å balansere og koordinere hele kroppen. Dette er sannsynligvis fordi denne treningsformen involverer hele kroppen samtidig. Det er svært få treningsøkter eller øvelser som tilbyr så effektiv trening.
  • Brenner mye kalorier. Langrenn kan aktivere kroppen og skru opp stoffskiftet. Dette vil hjelpe deg med å forbrenne kalorier mer effektivt. Skigåing brenner mer kalorier enn noen annen form for trening eller sport – opptil 1.122 kalorier i timen ved mye motbakker!
  • Forbedrer kardiovaskulær utholdenhet og helse. Langrenn er en utmerket aerob trening, og fordi ingen enkelt muskel eller muskelgruppe blir overbelastet kan aktiviteten opprettholdes en god stund. Kroppen opprettholder en forhøyet hjertefrekvens under trening, og treningen kan forbedre blodstrømmen og oksygenopptaket.
  • Bedre fysisk kondisjon. Aktive skiløpere har omtrent 40 prosent bedre kondisjon enn fysisk passive individer, noe som tyder på at treningen av hele kroppen ved langrenn er veldig effektiv.

LES OGSÅ: Skal du stå på ski i vinterferien?

 

  • Det fremmer sosialt engasjement. Siden langrenn er relativt lett å lære seg og kan starte fra ung alder, er det en ideell sport for familie og venner å drive med sammen.
  • Det hjelper på å redusere stress. Å reise fra byen til skog og fjell gir deg en pause fra de daglige gjøremål. Fred og ro som kommer med snøfall er avslappende, og hjelper til med å redusere stress. Den rene luften og de naturskjønne omgivelsene gir en fornyet følelse av ro, som du kan ta med deg som hjelper deg å slappe av.
  • Det er svært funksjonelt. Når du går langrenn, trener du kroppen din til å bevege seg på en måte som den er designet for å bevege seg. Du lærer kroppen å forbedre funksjonalitet som gjør deg bedre rustet til daglige bevegelser. Fordi du bruker alle musklene dine til å holde balansen på en riktig måte, overbelaster du ikke noen del av kroppen. Dette er en flott aktivitet for de som har problemer med å gjennomføre andre typer treningsøkter som er tøffere på ledd og muskler.
  • Det forbedrer utholdenhet.  Å drive langdistanse utholdenhetssport som langrenn bidrar til å forbedre din aerobe form på samme måte som løping. Etter bare noen få langrennsøkter, vil du legge merke til en god økning i utholdenhetsnivået. Dette vil gjøre andre daglige aktiviteter som å gå i trapper eller bære poser med dagligvarer virke lettere.
  • Utmerket form for trening. Langrenn er en fin måte å forberede seg til løping og sykling når vår og sommer kommer. Etter en vinter med mye skigåing vil musklene være bedre forberedt på å håndtere melkesyren de produserer når de brukes. Langrenn kan derfor bidra til å få kroppen klar for utfordrende oppgaver og dermed redusere oppbyggingen av melkesyre.
  • Nyte naturen. Langrenn er en veldig hyggelig måte å nyte det flotte naturen har å by på en solrik vinterdag og dele opplevelser med venner – alt mens du får god trening. Å være ute har en positiv effekt på mental helse hos de fleste.

 

Kilder:

http://www.healthfitnessrevolution.com/top-10-health-benefits-cross-country-skiing/

http://www.successhealthlifestyle.com/blog-and-articles/15-health-benefits-from-crosscountry-skiing/

 

 

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.