Gå deg fri fra smerter

0
902
(FOTO: AdobeStock)

Dr. Carl-Henrik Jelstrup driver sammen med sine partnere klinikken Bellevue Wellness Center i Seattle. Han er opptatt av å behandle hele mennesket og forteller til Tv-Helse i et intervju blant annet om hvor viktig det er for oss å kunne oss bort fra smerter og begrensinger i kroppen. Mange begrensninger i vårt bevegelsesmønster kommer av at vi har tilpasset oss for mye sitting og har en livsstil som hindrer at vi beveger oss på en måte som gagner vårt totale bevegelsesmønster.

 

Hva er glidewalking?

Glidewalking (også kalt Native Gait) eller primitivt gangmønster, er en type gange som stimulerer naturlig bevegelse av ryggraden, maksimerer bruken av setemuskler, og er den naturlige holdning for en gange som mennesker har brukt i tusenvis av år for å forflytte seg over lange avstander.

 

 

Se intervjuet med Dr. Jelstrup her om hvorfor dette er viktig og se ham demonstrere hvordan man kan seg bort fra diverse smerter.

 

Hvordan har menneskets gangmønster utviklet seg?

I løpet av det siste århundre, har mennesket gangmønser gjennomgått en evolusjon. Befolkningen har blitt betydelig mer stillesittende og med lett tilgjengelig transport går folk mye mindre nå enn det våre forgjengere gjorde. Vi har også andre hindringer for riktig gange som for eksempel klær og skotøy. Og som samfunn tilbringer vi mye tid på å sitte foran en skjerm.

 

Vi sitter for mye

Som sosiale skapninger, vil vi bevisst og ubevisst etterligne mønstre av andre, inkludert hvordan vi snakker, hvilken kroppsholdning vi har, hvordan vi beveger oss, og hvordan vi går. Med all tiden vi er stillesittende har den menneskelige kultur skapt en de-evolusjon av gangmønster og grunnleggende kroppsholdning. Vi roterer ikke lenger i skuldrene eller hoftene når vi går. Vi har begynt å henge i nakke og skuldre, og flytter føttene ut til et bredere og mindre effektivt skritt.

 

Mobilnakke

Kroppene våre som er utviklet for bevegelse brukes ikke lenger til det de var utformet til. Når vi går fremoverbøyd med bøyd nakke (som vi gjør mye med mobiltelefon) er dette en holdning som også direkte kommunisere til hjernen vår er vi engstelig, usikker og ulykkelig. Turgåing med en oppreist holdning og roterende vri er en tur bygget på selvtillit som gjør det mulig å forsere lange avstander uanstrengt, og som tilfører vår hjerne og kropp tilstrekkelige mengder oksygen. Det fungerer også som en aktivitet for naturlig helbredelse både følelsesmessig og fysisk.

 

Hvordan spare energi mens du går

Ved å bruke et gangmønster som hjelper kroppen til å flytte seg slik våre kropper er skapt for, aktiverer vi de store musklene som var ment for dette formålet. Mange av de som praktiserer dette opplever at det blir lettere å gå, de føler ofte mindre trøtthet og smerte, og legger merke til at de kan gå lengre strekninger enn de kunne tidligere.

 

Glidewalking – en terapeutisk gange

Carl Henrik Jelstrup

Glidewalking bidrar til riktig plassering av foten og bevegelse i skuldrene. Ved å bruke denne metoden når du går gjør du det mulig å nyte en aktiv livsstil samtidig som du minimerer risikoen for skader. Den hjelper deg med å bygge en kroppsholdning som vil øke din utholdenhet, muskelstyrke, og fleksibilitet.

Mer om Dr Carl Henrik Jelstrup

 

 

 

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.