Søvnproblemer er det mye av i dagens hektiske hverdag. Stress, dårlig kosthold og lite fysisk aktivitet setter døgnrytmen og søvnen på prøve for mange mennesker.

Her er noen tips til å måle og bedre nattesøvnen ved hjelp av søvnsynderen selv, mobiltelefonen.

 

Er det vanskelig å sovne?

Unngå skjermer med det blå lyset før leggetid. Årsaken er at det blå lyset fra skjermen kan hindre utskillingen av søvnhormonet melatonin og forsinke innsovning. Mobil og nettbrett har som oftest mulighet til å ha på natt-innstilling som endrer det blå lyset til mer rødlig lys når det nærmer seg leggetid. Mange har kanskje ikke tenkt over denne funksjonen?

Selv om mobilen kan være synderen til at mange strekker leggetiden sin er den likevel et nyttig verktøy som kan hjelpe deg med innsovning. Det finnes nemlig en rekke apper med dette som formål.

 

LES OGSÅ: Gi hjernen din orgasme!

 

«White-noise» eller bakgrunnstøy har vist å være effektivt for å hjelpe folk med å falle i søvn. En rekke apper er utviklet for å sette fokus på nettopp lyd. For mange som legger seg med en stresset kropp med mye tankespinn kan det å sette fokus på noe annet hjelpe innsovningen. Her finnes det apper som spiller alt fra musikk til beroligende lyder som bølgeskvulp, støvsuger-dur, regnstorm, tørketrommel og dryppende vann. Foruten mobil-apper har også «vektdynen» fått mye oppmerksomhet.

 

Har jeg sovet godt nok?

Med gode innsovningsapper i innsovningsrutinen finner mange nattesøvnen. Likevel kan morgenen etter føles tung. Du kan føle deg sliten og utmattet. Da kan en underliggende årsak være for eksempel stress på blodsukkeret.

Hvor aktiv du er i søvnfasen din kan påvirke blodsukkeret gjennom natten og dermed hvordan du føler deg dagen etter. Mobiler idag er stappfulle av sensorer og har også tilleggsutstyr som blant annet klokker for å hjelpe deg med å måle blant annet hjerterytme og aktivitet. Disse er nok de mest brukte for å måle aktiviteten gjennom natten og er standard-apper på de fleste mobil-enheter, eventuelt som tilleggsutstyr.

Ved bruk av enkle apper kan du fort finne ut både hjerterytmen og aktiviteten din gjennom natten for å eventuelt kunne identifisere en mulig søvntyv.

 

 

Produsent/web-redaktør i TV-Helse. Fullførte Bachelor of Arts i England. Har jobbet i olje- og gass-industrien med blant annet HMS og kursing. Produsert film og animasjoner for en rekke lokale, nasjonale og internasjonale selskaper som freelancer. Har diabetes type-1.

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.