Ro deg ned og få lavere puls på bare et minutt!

-Allerede etter tre-fire åndedrag har kroppen begynt å aktivere sitt reparasjons-modus, sier Dan Hansson, forsker ved Stressforskningsinstitutet ved Stockholms universitet.

Stress er livsviktig. Om ikke hjertet begynte å pumpe raskere og blodet sendt ut til musklene, ville vi ikke kunne forberedt oss på kamp eller flukt.   Problemet er når vi er i «flukt-modus» kontinuerlig, noe som gjelder for mange av oss.  Går du i helspenn over lengre tid, klarer ikke kroppen å hente seg inn igjen og vil brytes ned.

-Foran en PC får du ikke utløp for den fysiske energien som bygger seg opp i kroppen ved stress-reaksjoner.  Stresset blir rusende rundt i kroppen og etterhvert kommer symptomer som muskelverk, angst, depresjon, konsentrasjonsvansker, søvnproblemer eller hudproblemer.  Hvem som får hva er delvis genetisk betinget.   Plages du i tillegg med langvarige og gjentagende infeksjoner, bør du virkelig stoppe opp, råder Hansson.

Stresshåndtering trenger ikke bety at du må snu opp ned på livsstilen.  Du kommer langt med å sette av noen minutter noen ganger hver dag til å trekke pusten.   Hansson gir deg her oppskriften på hvordan du kan «komme deg ned» på bare ett minutt;

  • Len deg bakover og skyt fram brystkassen slik at du får rikelig med luft.
  • Se opp med øyene. Da blir det vanskeligere for deg å falle ned i en negativ følelsesmessig tilstand ettersom kroppsspråket påvirker våre tanker.
  • Trekk pusten inn gjennom nesten og laaaangt ned i magen i fem sekunder,  hold pusten i noen sekunder og pust ut i 10 sekunder.   Allerede etter tre-fire åndedrag synker pulsen og kroppen aktiverer reparasjonsfasen.

Når du puster, er det vanskelig – om ikke umulig – å kjenne angst fordi angstfølelse er koblet til kroppsspråket og det blir vanskelig for hjertet å løpe i vei.  Det er tilstrekkelig med tre-fire dype åndedrag for å få kroppen til å aktivere sitt parasympatiske nervesystem. Når det er i gang, synker pulsen, forbrenningen avtar og du begynner å slappe av, lover forsker Dan Hansson.

 

 

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.