Mørketiden påvirker oss alle forskjellig og hos noen kan denne tiden på året virke spesielt tung. Mangel på blant annet dagslys påvirker oss og det kan være greit å huske på et par tips som kan gjøre vinterhalvåret litt lettere å komme seg gjennom.

 

Døgnrytme og fysisk aktivitet

Å iverata en normal døgnrytme er viktig for å holde humøret oppe. Det å komme seg opp om morgenen har mye å si på hvordan man møter dagen. Prøv også å stå opp litt tidligere for å tillate deg selv litt mer tid til å nyte starten på dagen.

Det er også viktig med bevegelse. Mange velger kanskje å krype inn i sofakroken når snøen og kulden frister de fleste av oss til å holde seg inne. Men sett av litt tid til å bruke kroppen fysisk. Prøv å gå en tur på dagtid eller tidlig på ettermiddagen, slik at du også kan nyte den lille solen vi har i landet, der den måtte være. Kosen er viktig i jula, men kan også kombineres med aktivitet under den varme dynen for folk i parforhold. Sex er også en fysisk aktivitet som kan gir god effekt på helsen og humøret.

 

Stress ned

Mange stresser også mer i vinterhalvåret, spesielt i tiden før jul er det dull agenda med mye aktiviteter og gjøremål. Prøv å ta ting litt roligere, kanskje justere forventningene til deg selv litt ned? Vi er i en tid hvor blant annet familielivet får en ekstra påkjenning med førjulstiden. Alt fra å handle inn før jul til avslutninger og tilstedninger på både skoler og foreninger. Kan være lurt å stille seg spørsmålet: Må jeg delta på alt?  Må jeg gjøre alt jeg gjorde i fjor og helst litt til?

 

SE OGSÅ: HVERDAGSPSYKOLOGI  –  Enkle råd for stresshåndtering

 

Husk at man kan kombinere nedstressing med økt fysisk aktivitet. En fysisk aktivitet for mange er yoga, som kan løse opp spenninger, gi deg en pause og fokusere innover. Se øvelser for nakke, skuldre å rygg her!

 

Spiser jevnlig

Spis jevnlig slik at blodsukkeret holder seg stabilt gjennom døgnet. Det er fort å kunne trøstespise når humøret påvirkes og i tiden før jul er det mange søte fristelser i butikkhylla. Priskriger rundt omkring i våre matbutikker gjør det også lettere å gå på en smell.

Hos noen er det også behov for mer tilskudd av vitaminer og mineraler i vinterhalvåret. Mange nordmenn opplever blant annet større mangel på D-vitamin, mye på grunn av mangel på sollys.

 

Lysbehandling

Solen ser vi mindre av på denne årstiden, og i deler av landet ikke i det hele tatt. Mangel på dagslys kan påvirke oss i større grad enn man tror. For noen blir hverdagen veldig tung ved at det er mørkt om morgenen når man drar på jobb og mørkt når men drar hjem fra jobb. Mange frarøves viktige kroppsfunksjoner deriblant dannelse av D-vitamin  i hudcellene. Selv om vi ikke får sol på kroppen er det positivt å tilbringe litt tid ute i dagslys.

Professor Johan Moan anbefaler å ta solarium for å balansere effekten solen har på oss resten av året. Ellers kan også en tur lenger sørover til solfylte land gi en langvarig positiv effekt.

 

Husk vår adventskalender hvor du kan vinne flotte premier! KLIKK HER!

 

(FOTO: Pixabay)

 

 

 

Produsent/web-redaktør i TV-Helse. Fullførte Bachelor of Arts i England. Har jobbet i olje- og gass-industrien med blant annet HMS og kursing. Produsert film og animasjoner for en rekke lokale, nasjonale og internasjonale selskaper som freelancer. Har diabetes type-1.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.