Å styrte en halv liter Cola til frokost høres ikke greit ut. Go’ Morgen yoghurt er da myyye bedre. 

Feil!    

Kostholdsveileder og livsstilscoach i Frisk Stil AS, Jan Erik Kataja Eriksen, har gått varedeklarasjonen bakpå yoghurtbegerne i sømmene. Du vil neppe like å høre hva han har å fortelle.

(Saken fortsetter under videoen) 

 

Go’ Morgen yoghurt er blant de mest solgte mellommåltider, kjappe frokostløsninger, «bare-må-ha-et-eller-annet-i munnen-NÅÅ».  Siden begeret er del i to og til og med inneholder müsli, korn eller tørket frukt, må vel dette produktet være innafor det man kan kalle sunt? Dessuten er det bare 133 kalorier, så dermed lager det ikke krøll i kaloriregnskapet. Dette produktet må da være en innertier?

– Deklarasjonen er villedende, men tilforlatelig. Go’ Morgen yoghurt framstår som en grei løsning når sulten gnager og du ikke kan få dyttet noe raskt nok i munnen for å temme blodsukkeret som er på vei ned mot bunnivå.  Det er nå problemet starter.  Mange forbrukere er ikke klar over forskjellen på sukkerarter, stivelse og de mange typer karbohydrater som skjuler seg i produktet og som sender deg rett ut på blodsukkergaleien, sier Eriksen.

– Et typisk norsk måltid med brødmat, og fruktyoghurt eller et glass juice, får blodsukkeret til å stige kraftig. Kroppen svarer med å skille ut hormonet, insulin, for å senke blodsukkeret. Det som skjer er at insulinet sørger for at blodsukkeret går til bunns.  Da blir du fysen», irritabel, får hodepine, dårlig konsentrasjon og får enda mer trang til mer mat med mye karbohydrater. Kanskje skyver du innpå en ny forsyning med raske karbohydrater og så er sirkuset på nytt i gang. Blodsukkeret kjører berg-og-dalbane gjennom dagen.  Repeterer du dette over tid, kan det ende med diabetes type 2 eller verre ting, forklarer Eriksen.

 

Litago og pasta

Eriksen setter et beger med Go’ Morgen Mango banan med fruktmüsli på bordet og utfordrer TV-helse på å regne ut reell sukkermengde (naturlig og tilsatt).   Begrepsforvirringen kommer raskt og det er vrient å finne ut av det.

– Det er 28 ingredienser i dette produktet hvorav 17 av dem påvirker blodsukkeret. En rask hoderegning forteller at i dette produktet er det ikke mindre 22 sukkerbiter. Det vil si det nesten like mye som en halv liter Cola.

– Hvordan kan jeg som forbruker komme i mål med å regne ut og forstå deklarasjon på matvarer?

– Invester i boken «Sukkerbiten» til Fedon A. Lindberg. Den er en god veiviser til å forstå hva maten egentlig inneholder av sukker. Babymat inneholder mer sukker enn hva vi vil tenke på. Det samme med sportsernæring og andre matvarer vi er skråsikre på er sunne.  Ville du for eksempel trodd at 100 gram vanlig pasta har en sukkermengde tilsvarende 24 sukkerbiter?  Eller at en halv liter Litago sjokolademelk gir deg 28 sukkerbiter å «tygge på»? Visste du at en halv liter juice som burde være langt sunnere enn sjokolademelken, gir systemet ditt 22 sukkerbiter å jobbe med, spør Eriksen som er blitt reneste «sukker-matematikeren».

– Siden kroppen ikke aner forskjell på naturlig og tilsatt sukker, må du ta ansvaret for å lære deg «sukkertabellen for å holde blodsukkerbalansen i sjakk og dermed få en langt bedre helse, oppfordrer Jan Erik Kataja Eriksen.

 

 

 

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.