Tekst: Torbjörn Sassersson, redaktør TV Helse Sverige, oversatt og tilrettelagt av Birthe Storaker

Den gir deg vitaminer, væske og kan bidra til vektreduksjon. Selv om vannmelon (Citrullus lanatus) består av 90% av vann, er frukten veldig sunn, full av vitamin A, Thiamin, vitamin B6, kalium og magnesium, vitamin C og myke fibre. Det anbefales å spise mye vannmelon i den varme årstiden. TV-helse har laget et sammendrag av nytten til denne gigantiske frukten.

Medical News Today skriver at frukten har blitt dyrket i tusenvis av år som for eksempel i Egypt. I dag er Kina den største produsenten i verden. Kineserne produserte 75 000 000 vannmeloner i 2014 i følge Food and Agriculture Organisation (FAO). Citrullus Lanatus kommer opprinnelig fra Kalahariørkenen i sørlige Afrika. Verdens største vannmelon veide 159 kg og den ble dyrket frem av Chris Kent (USA). Vekten ble stadfestet av Great Pumpkin Commonwealth den 4 oktober 2013, ifølge Guinness Rekordbok.

 

Vannmelon – godt for helsen

Det er vitenskapelig fastslått at Citrullus lanatus kan hjelpe imot astma, kreft og betennelse takket være dens innhold av antioksidanten lykopen. Lykopen senker nivået av frie radikaler. I henhold til Natonal watermelon Promotion Board, inneholder vannmelon mer lykopen enn noen annen frukt eller grønnsak. Studier viser at frukten kan motvirke fedme og bidra til vekttap. Risikoen for diabetes og hjertesykdom avtar takket være lykopen. Jo rødere melonen er, desto mer lykopen inneholder den. Lykopen er viktig for hjertehelsen, reduserer risikoen for prostatakreft hos menn, kan gjøre oss mindre solbrente, og kan også se ut til å være viktig for beinhelsen. Selv hårvekst og kroppens energitilstand kan forbedres hevdes det.

Vannmelon gir deg god metthetsfølelse og har lite kalorier, bare 34 kalorier per 100 gram, selv om frukten er søt. Metthetsfølelsen skyldes kombinasjonene av mye vann og myke fibre. Fibrene forenkler tarmfunksjonen, tarmbevegelser og normal avføring.

 

«The texture of watermelon is almost like that of a dessert that melts in your mouth. It can be sliced and presented on a plate just like a piece of cake or pie. Watermelon satisfies the emotional craving as well as the physical one.» – Natural Food Series

 

Vannmelonjuice reduserer stølhet. Ifølge en studie publisert i Journal of Agricultural og Food Chemistry, kan vannmelon redusere muskelsmerter fordi vannmelon er en agurkvekst som inneholder aminosyren L-citrulline. Forsøkspersonene som drakk juice med L-citrulline en time før en treningsøkt opplevde mindre stølhet etter trening enn en kontrollgruppe.

En studie publisert i «American Journal of hypertensjon» viser at kosttilskudd med ekstrakter av vannmelon forbedret kroppens sirkulasjonssystem og reduserte blodtrykket hos middelaldrende voksne.

Ikke glem at frøene i en vannmelon også er spiselige. Disse kan spises rå eller stekt 15 minutter i ovn. Salt dem for eksempel med havsalt.

 

Vannmelon har nesten ingen risiko

Medical Journal Today (MNT) skriver noe oppkonstruert at det hypotetisk kan være en risiko ved overdreven inntak av vannmelon, men de skriver også at de ulike bestanddeler som er til stede i frukten kan normalt bare bli en overdose av et overdrevent inntak av konsentrert kosttilskudd. MNT skriver at det høye innholdet av vitamin C og lykopen i vannmelon kunne gi diaré og at overdose av kalium kan gi forårsake uregelmessig hjerteaktivitet, men hvordan et menneske skal kunne overdrive kaliuminntak med vannmelon er uklart. En posjon på litt over 800 gram av frukten dekker kroppens behov for vitamin A og C. MNT oppsummerer risikoen med ordene: «overall, watermelon can be consumed safely with little risk.

Les mer om urter og planter i TV Helse.

 

Vannmelon kan du spise mye av! (FOTO: AdobeStock)

 

Kilder:

• Medical News Today: Watermelon: Health benefits, nutrition, and risks
• medical News Today: Can people with diabetes eat watermelon?
• Natural Food Series: 13 Impressive Health Benefits of Watermelon
• American Journal of Hypertension: Watermelon extract supplementation reduces ankle blood pressure and carotid augmentation index in obese adults with prehypertension or hypertension
• Guinness World Records: Heaviest watermelon
https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Denne-kan-du-spise-med-god-samvittighet-209973b.html

 

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.