For noen kan det være utfordrende å få i seg nok fiber og behovet for fiber kan variere fra person til person. Hvis man har lavt innhold av frukt og grønnsaker i kostholdet og i tillegg spiser bearbeidet mat, kan man trenge mer fiber. Da kan det være nyttig med et tilskudd av psylliumfrøskall (loppefrøskall).

Det finnes mange ulike fibertilskudd. Fiber fra psylliumfrøskall er et magevennlig alternativ som kan brukes til å regulere fordøyelsen. Dette fiberet er nemlig nyttig for de som sliter med treg mage, men også for de som sliter med løs mage fordi fiberet bidrar til å binde væske i tarmen.

Gelestoffene (vannløselige fiber) smører fordøyelsen og øker volumet i tarmen. En strøken teskje psylliumfrøskall i et glass vann eller annen drikke morgen og kveld kan være det som skal til. Når man tilsetter mye fiber til maten, er det svært viktig å drikke mye vann, gjerne 8-10 glass om dagen for å unngå hard avføring. Mer fiber krever mer væske. Noen kan merke økte luftplager når de endelig får fart på magen, men da er det viktig å redusere dosen og drikke mer vann. Det er viktig å starte forsiktig og gi kroppen tid til å nyttiggjøre seg den økte fibermengden. Da vil kroppen tilpasse seg virkningen, og helsegevinsten er stor.

Hva er det? Loppefrøskall inneholder rikelig med vannløselige fibre som trekker til seg væske og sveller. FiberHusk er et produkt som består av pulverisert loppefrøskall (psyllumfrøskall). Det er et 100% naturlig tilskudd av fiber og inneholder 85 % kostfiber, er helt glutenfri og uten tilsetningsstoffer.

I tillegg til å være en fordøyelseshjelper egner loppefrøskall seg godt til å binde sammen en deig som lages av melsorter som ikke inneholder gluten eller annen stivelse. Psylliumfrøskall binder deigingredienser sammen slik at deigen smuldrer mindre, hever bedre, og baksten holder seg saftigere lenger. Fibertilskuddet brukes i små mengder, vanligvis 1-2 ss per brød.

Hvis man ønsker å øke fiberinnhold i kosten sin kan man også benytte loppefrøskall til vanlig baking. Fiberet kan også tilsettes i smoothie og yoghurt. I tillegg øker fiberet metthetsfølelsen, og kan dermed hjelpe til å styre appetitten. Fiberet sveller mye, så du bør bruke det med forsiktighet for å unngå at det blir en geleklump eller et bakverk som ikke blir gjennomstekt.

Fiberhusk kan brukes i en Fodmap-diett eller lavkarbo-diett og selges i helsekostforretninger og i de fleste dagligvarebutikker. Der står den ofte i hyllene sammen med glutenfrie produkter.

 

Kilder:

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/plan_psy.htm

Dr. Sofie Hexeberg og Birthe Storaker: Frisk med lavkarbo: Frokost og Lunsj

HUSK Magebalense – et magevennlig fiber for oss med sensitiv mage

 

 

 

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.