Det mener amerikanske Dr. Robert Lustig ved Universitet i California. Han er overbevist om at sukker er så skadelig at det skulle blitt regulert i likhet med alkohol og tobakk.

Sukkerforbruket i Norge er synkende og det er positivt. Tall fra Helsedirektoratet viser at i 1999 spiste hver nordmann 43,8 kilo sukker i året. I 2013 var antall kilo redusert til 27,6 kilo. Nedgangen skyldes i stor grad at store matvareprodusenter har redusert sukkerinnholdet i ferdigprodukter og halvfabrikata. Likevel er det svært vanlig å innta mye mer sukker enn kroppene våre er i stand til å bruke til noe fornuftig.

Foruten den selvfølgelige kilden til rent sukker vi finner i godteri og det meste av bakverk vi kjøper og lager selv finnes det også enormt mange produkter vi ikke tenker på som sukkerkilder, men som er tilsatt sukker. Sukkerbetegnelser er ofte skjult bak navn etter opprinnelse, som laktose i melk, maltose i korn, fruktose i frukt. I tillegg brukes dekstrose, sukralose og flere andre som slutter på -ose. Sukkerfabrikantene gjør mye for å gjøre forståelsen av sukker vanskeligere. Istedenfor å skrive sukker på varedeklarasjoner, står det kanskje sukrose, som er den kjemiske betegnelsen på hvitt raffinert rør- eller roesukker. Det er faktisk sånn at hvis man skal unngå sukker må man være svært nøye med å lese på innholdsfortegnelse på alle matvareprodukter. Produkter som kokt skinke, kaviar, hummus, aioli, majones, salatdressing, energibar og såkalte «fettfrie» produkter inneholder vanligvis sukker. I tillegg har et stort utvalg halvfabrikata og ferdigmat sukker i ingredienslisten. Til og med når man bevisst velger produkter man naturlig antar er uten tilsatt sukker kan man lett få med seg sukkerholdige produkter i handlekurven. Ikke det at det nødvendigvis er så store mengder i hver enkelt av disse skjulte sukkerkildene, men legger man sammen inntaket over tid, så blir det mye mer enn vi er laget for å ta inn.

Det høye sukkerinntaket kan gjøre folk mer utsatt for livsstilssykdommer som vektøkning, metabolsk syndrom, diabetes, hjerte-karsykdom og høyt blodtrykk. I tillegg stjeler sukker mineraler og vitaminer fra kroppen. Forbrenning av sukker forbruker viktige næringsstoffer, som kan utløse atferdsproblemer og forsterke fysiske og psykiske helseplager. I tillegg kan raffinert sukker svekke immunforsvaret.

Se også: Slik kan du forebygge kreft

Helsedirektør Bjørn Guldvog sier at 13 prosent av energiinnholdet kommer fra sukker og at målet er minst ned til ti. Det betyr 30 prosent videre reduksjon. Brus og godteri er de største sukkerkildene i kostholdet. Forbruket av sjokolade- og sukkervarer har økt betydelig over lang tid og var på sitt høyeste nivå i 2008 15 kilo per innbygger. Forbruket har siden holdt seg på dette nivået.

For en fireåring skal det ikke mer enn for eksempel inntak av en yoghurt og en bolle på samme dag for å overskride daglig anbefalt inntak av sukker. – Sukker tar liv og er vår tids verste fiende, sier seksjonsoverlege Samira Lekhal, sykehuset Vestfold.

I forbindelse med Halloween dumpet dagligvarekjedene prisen på smågodt. Også Kiwi som har «sunnhet til folket» som sitt klare mål så seg nødt til å gjøre dette for ikke å tape kunder. Kanskje de skulle snudd litt på det og tenkt at de får flere kunder fordi kundene slipper fristelser opp i nesa rundt kassaområdet og mas fra barna i butikken om godteri.

Sjekk ingredienslisten neste gang du kjøper et produkt i dagligvare, enten det er pålegg, halvfabrikata, yoghurt eller juice. Sukker vil mest sannsynlig stå i listen. Er det ikke på tide med advarsler på linje med andre helseskadelige produkter som sigaretter og snus?

Skrevet av: Birthe Storaker Kilder: Helsedirektoratet.no | VG.no | NRK.no | TheGuardian.com | BeritNordstrand.no

TV Helse informerer om alt innenfor helse, medisin, skjønnhet, kosthold og trening som kan ha betydning for deg og din livskvalitet. Vi vil gi deg gode råd og nyttige tips som kan bidra til at du blir i stand til å gjøre riktige valg i forhold til din egen helse.

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.