Det kan være både ubehagelig og pinlig og kjenne at man må “lette på trykket”. Lær om årsakene til fjerting og hvordan du kan gjøre noe med det!

Siden tarmgass forårsakes av sukker som gjærer i tarmen, kan det hjelpe å kutte ned på sukker og stivelsesholdige matvarer som pasta, brød, poteter og alle raffinerte matvarer basert på korn.

Mange opplever også at de får mer luft i magen hvis man går over til å spise mer vegetarmat. Hos andre kan det være medisinske problemer med glutenholdige kornprodukter, melkeprodukter eller irritabel tykktarm som kan være årsaken. Mangler man enzymet laktase som er ansvarlig for å fordøye meieriprodukter kan dette gi oppblåsthet.

Hvis du er frisk vil mesteparten av det du promper ikke lukte så vondt. Hvis prompen lukter skikkelig vondt bør du sjekke din helse nærmere. Det kan være et tegn på  fordøyelsesproblemer eller infeksjoner i fordøyelseskanalen.

For å bli mindre gassfylt kommer her noen forslag til hva man kan gjøre.

  1. Hvis man føler seg oppblåst bør man kutte ned på inntaket av rå plantekost inntil man tåler de mengdene man til enhver tid inntar.
  2. Grønnsaker og frukt tåles bedre hvis de kokes eller stekes. Varmebehandling bryter ned stivelse og andre karbohydrater slik at maten fordøyes lettere. For løk og planter av kålfamilien bidrar varmebehandling også til å skille ut stoffer som gir enkelte av oss problemer med tarmgass.
  3. Ikke sluk maten. De som fullfører måltidet sitt på noen få minutter har en tendens til å lide av mer tarmgass. Dette skyldes at de svelger store mengder luft under måltidene som i sin tur øker mengden gass i tarmene og fører til raping og flatulens.
  4. Frukt og grønnsaker i samme måltid kan øke sjansen for økt lufttrykk.
  5. Grønnsaker kan med fordel spises sammen med fett, fordi det øker opptaket av nyttige plantekjemikalier og gir ofte mindre tarmgass.
  6. De fleste bønnetyper bør legges i bløt kvelden før de skal brukes. Vannet helles av og skylles i kaldt vann før koking. Dette reduserer innholdet av sukkerarter som gjæres i tarmen av vår naturlige bakterieflora.
  7. Det kan være lurt å skrelle all frukt inntil det tåles bedre.
  8. Mange krydderurter kan redusere luftplager. Det gjelder ingefær, fennikel, gurkemeie, koriander og peppermynte (te). Ved å innta slike planter sammen med mat eller rett etter måltidet vil de i stor grad kunne forhindre ubehagelig oppblåsthet.
  9. Ubalanser i tarmfloraen kan bidra til oppblåsthet og flatulens. Tilskudd av probiotika kan i mange tilfeller redusere problemet. I disse tilfellene er det en god idé å spise mer probiotiske og prebiotiske matvarer. Disse er gode for å gjenoppbygge tarmene dine.
  10. Unngå stress, anspenthet og uro før og under måltidet.

Men kjenner du behov for å lette på trykket, la naturen gå sin gang så langt det lar seg gjøre i de omgivelsene du befinner deg. Luften må ut!

 

SE OGSÅ NRK.NO: «SLIPP FISEN FRI – Musikkvideo»

 

Kilder:

https://veientilhelse.no/7-vanlige-arsaker-til-overflodig-tarmgass-og-flatulens/

https://vof.no/er-du-plaget-av-mye-tarmgass/

 

 

 

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.