I en ny dansk studie spiste forsøkspersonene mindre gluten i åtte uker og fikk et vekttap på nesten ett kilo.  Det overrasker forskerne, skriver den danske avisen Politiken.

52 danske og internasjonale forskere har etter seks års studier for første gang påvist at dersom du spiser mindre gluten (mat med rug, hvete eller bygg), vil det endre sammensetningen av tarmbakteriene. Formålet til studien, som nylig ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet, «Nature Communications», var å undersøke om sammensetningen og funksjonen av om noen av tarmens hundrevis bakterier endret seg dersom man bytter ut fiber og glutenrik kost med en fiberrik, men glutenfattig kost.  Og det skjedde.    Et glutenfattig, men fiberrikt kosthold endrer tarmbakteriene, gir mindre oppblåst mage og et lite vekttap.

-Vekttapet derimot, kom helt overraskende på oss, sier professor og forskningsleder, Oluf Borbye Pedersen, Novo Nordisk Fondens Metabolismecenter ved Københavns Universitet.

-Det viktigste ved studien er ikke vekttapet, men den gode tarmhelsen man kan få ved fiberrik low-gluten-kost.  Svært mange har mage-tarmproblemer, magesmerter, er oppblåste eller har mye gass i magen når de spiser mat med gluten.  I følge professoren lider om lag én prosent av befolkningen i Skandinavia av den autoimmune sykdommen cøliaki. Samtidig har om lag én av fem konstant problemer med mage eller tarm i en eller annen form.  Det skyldes antagelig et stort forbruk av brød, pizza og pasta, ser professoren.

I studien ble 60 voksne delt inn i to grupper. I to perioder av åtte uker spiste de enten fiberrik, men glutenfattig kost eller fiber – glutenrik kost.  I begge forsøksperioder fikk deltagerne nøyaktig den samme mengde kostfibre og samme energi fra maten.

Forsøkspersonene mistet i snitt 0.8 kilo etter 8 uker på glutenfattig kost selv om de i begge perioder spiste like mange kalorier.  Dette overrasker forskerne.  Energimengden de spiste var den samme og de ble bedt om å ikke mosjonere under studien.  Dermed skulle ingen ha gått ned i vekt, sier Oluf Borbye Pedersen.

 

Øker forbrenningen

Undersøkelsen peker på at den fiberrike kosten nesten uten gluten gir et beskjedent vekttap fordi tarmbakteriene øker forbrenningen av kalorier.

-Det ser ut til at noe av den overskytende energien som kroppen din ikke skal bruke, blir brent av som varme istedenfor å bli deponert i fettvev, sier Borbye Pedersen.

Studien dokumenterer at både sammensetning og funksjon av flere bakteriearter i tarmen endrer seg alt ettersom om man spiser mye eller lite gluten og tilsvarende andre typer av kostfibre.

 

Bedre tarmhelse

Oluf Borbye Pedersen hevder at glutenfattig kost har flere fordeler. -Etter perioden med en fiberrik low-gluten-kost fant vi færre av bakteriene som vi vet gir gass i tarmene. Forsøkspersonene opplevde også en mindre oppblåst mage og oppgav at de hadde en bedre fordøyelse enn under perioden med high-gluten-kost.

-Resultatene tyder på at tarmbakteriene våre responderer og tilpasser seg den kosten vi spiser – sannsynligvis ved å øke antallet av de bakteriene som har best forutsetning fir å utnytte energien i det gjeldende kostholdet. Bakterier som er gode til å nedbryte kostfibre fra en glutenrik kost øker når det er gluten i maten og forsvinner når det ikke er der, sier professor Filip Krag Knop, Steno Diabetes Center og Københavns Universitet.

-Kroppens egen magesyre og fordøyelsesenzymer har problemer med å bryte ned kostfibre fra hvete og rug. Det gjør at vi er avhengige av tarmbakterier som «forgjærer» kostfibrene i glutenrik mat. Det gir luft i magen, forklarer professoren.

 

 

Jobbet som journalist i 40 år. Blant annet i Halden Arbeiderblad, Dagbladet Sørlandet, programsekretær/programleder Borg Informasjon, korrespondent i Norsk Telegrambyrå m.fl. Har siden 1990 spisset journalistikken mot helse & medisin etter å ha tatt preklinisk studie, klinisk kjemi og medisinsk psykologi ved Biomedicinsk Centrum/Universitetet i Uppsala. Var med fra starten i Mat & Helse, jobbet fast frilans for Hjemmet, Allers, fagpresse & dagspresse som medisinsk journalist. Sertifisert psykoterapeut i TFT.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.